Blåmejser

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Blåmejser

• Dette emne har 53 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af Finn. This post has been viewed 759 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle

For ca. 2 år siden satte jeg en Mejsekasse op med et camera i og først i år er der kommet liv i den. Nu er jeg spændt på om det bliver til noget og om der kommer unger ud af æggene, det er jo en begyndelse med de to æg som er lagt.

jeg skulle nok havde pudset linsen da det er lidt uldent at se på men det må nu vente til næste år.

Bliver meget sjovt at følge dem.

mvh Finn

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Ok, rigtig sjov idé. Skal æggene/ungerne ikke have et navn?! Ligner æggene ikke en komet eller noget?

Finn
        Deltager
          • Neutron star

@ Bjørn, navne lader jeg Børnebørnene om, jeg er ikke sikker på jeg kan kende forskæld på dem alligevel

Jeg fik så lige set enten Moren eller Faren mens jeg lige fik rydet lidt op i mit OBS som Mejsekassen sidder på.

mvh Finn

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej igen

Ja så er der vist 5 Æg i kurven, men er lidt i tvivl om det ene lyse Æg måske bare er noget dun, men 4 æg er der da.

mvh Finn

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Lidt nyt

Nu er der 7 æg i kurven her til morgen, gad vist hvornår sådan en lille fugl begynder at ruge ??

mvh Finn

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Når den synes, der er æg nok.

Thomas, Bornholm

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Ja Thomas du har ret

Sad lige og læste på denne her http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=14620 op til 16 æg, det er ski ret mange for sådan en lille fugl.

mvh Finn

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Det var ellers en sjat! Jeg troede kun, de lagde en 5-6 stykker, måske 8. Nå, men der ryger jo også en del i svinget.

Thomas, Bornholm

landbo
                    Deltager
                      • Nova

En 8-10 stykker er vist meget normalt for en blåmejse. Tror det var forrige år der var hele 8 overlevede unger i mejsekasse på terrassen. Jeg har også set der kun var 3 tilbage da de fløj. Det antal æg der lægges i reden, formoder jeg har et sammenhæng med det øjeblikkelige fødegrundlag omkring reden.

Glæd dig over dem så lang tid de er der Fin, det går lynhurtigt når ungerne først kommer frem af æggene til de forlader reden.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Finn wrote: Lidt nyt

Nu er der 7 æg i kurven her til morgen, gad vist hvornår sådan en lille fugl begynder at ruge ??

mvh Finn

Ja, den beslutning skal den nok ikke ruge for længe på Wink

Fine billeder Thumbs%20Up

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

dennis.torsten
                          • Main Sequence

Hmmm…der kan ikke blive til meget biksemad med spejlæg ovenpå ???

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej

Her til morges var den lige inde et smut og fik lagt et æg mere, så må den jo ved at være halvvejs med det.

@ Thomas jo det er jo nok ikke dem alle der bliver flyvefærdige.

@ Leif jeg glæder mig også over der endelig er kommet noget i kassen, meget sjovt at følge det på nært hold.

@ Torben Takker ja gad vist hvor lang tid den skal havde til det 🙂

@ Dennis, Lidt men godt.

dennis.torsten
                              • Main Sequence

Orv… godt billede af fuglen, i flotte farver !

Lidt undskyld til min bemærkning igår, men det var lige ved spisetid. (haha!)

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Finn.

Dejligt at se at der er liv i kasserne og, det er rigtig flotte billeder du får frem. Og en blåmejse er jo en smuk fugl, selv om den faktisk kan æde insekterne “for næsen af” musvitten.

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=14620

Jeg har selv en redekasse med kamera i, men da jeg ville teste det i februar, var der ikke andet end lyden tilbage. Jeg har så fået fat i et andet kamera (det billigste var at købe en ny redekasse, løsdelene er alt for dyre) og så sætte den tomme kasse op i haven. Men inden jeg nåede så langt, så var der flyttet fugle ind! Så nu må det vente til næste vinter med nyt kamera og ledning.

Så imens må jeg jo nyde dine billeder, og dem som DOF (Dansk Ornitologisk forening) streamer.

Her er deres hornugle kamera:

http://pandion.dof.dk/ugletv

Og havørnene på lolland:

http://pandion.dof.dk/webtv

Iøvrigt er det påfaldende hvor mange amatørastronomer der også er glade for at kigge på fugle. Har i bemærket det?

mvh
                                Jens

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

Jens.Jacobsen wrote: Iøvrigt er det påfaldende hvor mange amatørastronomer der også er glade for at kigge på fugle. Har i bemærket det?mvhJens

Det må skyldes folk har et godt kikkertsyn. Landbo2015-05-01 12:19:18

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
                                • Emnet 'Blåmejser' er lukket for nye svar.