› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Sektionen for variable stjerner › BL Cam – periodebestemmelse
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 532 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. december 2016 kl. 23:58 #155634
nightskyDeltager- Neutron star
En nybegynder ud i observation og analyse af variable stjerner, første mere seriøse forsøg.
Efter mit Gaia16aye projekt må jeg erkende at gode fotometriske observationer af variable
stjerner ikke er helt så ligetil som jeg forventede. Derfor må jeg starte på et mere beskedent
niveau for at få en rutine opbygget der kan give mig nogle gode og reproducerbare resultater.
Der skal være styr på hele det optiske tog og kamera og derfor skal arbejdes med flats,
eksponeringstider, linearitet, filtre, fokusering m.v.Erfarne observatører anbefaler nogle nemme objekter til at starte med og BL Cam er en af
disse. I november fik jeg lavet nogle tidsserier observationer af denne og de viser sig gode
nok til at jeg kan begynde at kigge på forskellig analyse software og metoder. Den store præcision
er der ikke endnu, dertil mangler jeg stadig at få styr på selve optagelserne.Fra Wiki
BL Cam er en SX Phoenicis variable, som er kendetegnet ved at pulsere over kort til, mellem
0,03 – 0,08 dag (45 – 115 min). Spektralklassifikationen er A2-F5 og de kan variere i magnitude
op til 0,7. De har et lavere metalindhold end Solen og derfor er mængden af andre elementer
end brint og helium reduceret.
Dette afviger fra, Delta Scuti variable, som har længere periode, stort metalindhold og større
amplituder.
BL Cam har en maksimum V magnitude omkring 12,92 og minimum 13,25. Perioden er 0,039
dag og muligvis andre perioder meget tæt på hoved frekvensen.BL Cam er cirkumpolar og står rigtigt højt lige nu og kan observeres i god højde året rundt.
Her er en stak af BL Cam fra observationerne.
Og en lille animation af en serie optagelser
I Maxim Dl er der lavet en ganske normal kalibrering flats, darks og bias og den efterfølgende
fotometri af 2 nætters observationer er eksporteret til en csv fil.AAVSOs VSTAR analyse
Data indlæst i VSTAR og den sidste serie ses her.
Derefter en periode analyse som gav dette resultat.
Og lidt tal fra graferne
Hvis der vælges en frekvens 25,542992, periode 0,03915 dag = 56.376 min får jeg denne graf.
med et fit ovenpå
Peranso analyse:
Først importeres data.
og koordinater hentes ind fra kataloget.De 2 sæt data er inde
Zoom på det første sæt af data
og det andet og største sæt
derefter en periode analyse, Lomb-Scargle valgt, en ud af mange i programmet.
Her er resultatet analysen
Periode 0,9476 time, 56.856 min. og frekvens 25.32 dagDerefter kan man prøve at forfine analysen
Og det ender med denne graf der viser en periode på 0,9360 time, 56.16 min. frekvens 25,63992 dag
Resultat:
Så det endte jo ikke helt godt, forskellige resultater på sammen data.56,376 minut i VSTAR er meget tæt på hvad jeg finder opgivet i 2007, 56,301 min. altså en
forskel på 4,5 sek. Ikke helt ringe.
41,76 sek. i forskel de to resultater i Peranso. Der skal vist kigges mere i manualerne.VSTAR 2016 periode 25,542992 dag 56,376 min.
Peranso #1 periode 25,32 dag 56,856 min.
Peranso #2 periode 25,63992 dag 56,16 min.Lidt reference på perioden
Astronomy & Astrophysics (A&A 451, 999-1008 (2006) P = 0d.0391
A comprehensive study of the SX Phoenicis star BL Camelopardalis 2006, periode 25,5769 dag,
= 56,301 min. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'BL Cam – periodebestemmelse' er lukket for nye svar.