Blæser til 200mm Orion Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Blæser til 200mm Orion Newton

• Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1745 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Mit virker fint, uden bagplade. hvis jeg lukker tubus toppen, og har okuarudtrækket åben kan jeg mærke luften sive ud

Jeg har sat kraftige velcro i mitten på PC blæser , og taget en halv cola jojo og limet bag på som lige hade den rigtig afstand (så den faktisk kun sidder fast i mitten). På den måde kan man tag den af og på som man vil. Og velcoen dæmper også lidt. Men jeg ser absolut ingen “ryst” af nogen art.

har løjet/limet et 12V stik på PC blæseren

http://www.rigorigo.dk2008-10-19 18:37:37

steffan
        • Giant

Hmm – det lyder ikke alt for imponerende med de muligheder man har for dug bekæmpelse.

Jeg har 60-120mm blæsere liggende, samt diverse muligheder for at styre hastigheden, så jeg tror 1. forsøg bliver at lave et hjemmebyg, med en temmelig stor blæser hvor jeg så kan dæmpe rpm for mindre vibration. Og så må jeg se hvordan det går.

2. forsøg kunne være dughætte og 3. forsøg kunne være noget med strøm/varme, men jeg håber jeg kan undgå denne del, det er både dyrt og besværligt syntes jeg…

Her finder i seneste forsøg, og endnu engang er der den her underlige diffuse plet:

Mvh Steffan

Steffan2008-10-19 18:46:13

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej igen

Sekundærspejlet er noget nemmere at løse.

Du kan montere en lille varme pad bag på sekundæren. Til min har jeg lavet et system der kan holde den f.eks. 0,1 grad over luftens temperatur. Den koster vel 30-40 kr. med heat pad at lave.

Samme system har jeg lavet til mit primær spejl, men det er kun til brug når teleskopet står ubrugt i observatoriet. Det mindste varme påvirkning på primær spejlet, under observation, kan straks ses.

Skal lige siges at jeg ikke har monteret dem endnu, selv om det er længe siden de er blevet lavet.

Omkring størrelsen af blæser. Så er der en del der mener at det er bedre med flere små hurtigt roterende end en stor. Er tilbøjelig til at give dem ret.

Nightsky2008-10-19 19:14:27

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Blæser til 200mm Orion Newton' er lukket for nye svar.