› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Blæser til 200mm Orion Newton
- Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1744 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. oktober 2008 kl. 14:42 #2488
steffan- Giant
Hej,
Jeg har en 200mm Newton fra Orion Optics, og jeg er begyndt at tage nogle billeder med det. Jeg har en underlig cirkel på mine fotos, og jeg er ret sikker på det er dug problemer (jeg bekræftede dette fredag da jeg sidst var ude) – og der er dug både på primær og sekundær spejlet.Jeg vil gerne montere en blæser i bunden af newton’en, sådan jeg kan få bedre performance fra teleskopet. På Newton’s er blæsere vel den eneste løsning imod dug?.Jeg har set denne tråd af Nightsky vedr. et hjemmebyg;http://www.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2189&SearchTerms=blæser
Jeg har set man ved OO eller TS kan købe noget;
SPX Mirror cooling fan (19 pund)
Min kikkert er købt igennem lyra, så jeg tror muligvis det er en TS line 200mm F6 newton (men jeg er ikke helt sikker…). Det er med 1:10 crayford focuser og 9 punkts primær holder.
Hvad bruger i andre – har i selv lavet noget eller har i købt en til teleskopet?
I må gerne poste links/billeder hvis der er mulighed for det.
På forhånd tak.
Steffan
Steffan 2008-10-19 14:43:29 19. oktober 2008 kl. 15:22 #2492
tommyfDeltager- Neutron star
Har samme overvejelser, i mit tilfælde er der en tynd bundplade som jeg kan lave et hul i og monterer en blæser der, men jeg har ikke haft brug for en endnu grundet fugt.
19. oktober 2008 kl. 15:28 #2494
steffan- Giant
Hov!
Jeg så lige denne tråd på Lyra’s gamle forum:Det er selv samme bagplade jeg har, men der sidder bare ikke en blæser, spørgsmålet er så om ikke det bedste er jeg bare kber en blæser der passer til pladen, istedet for at fuske noget til de 80mm/120mm blæsere jeg ellers har liggende.Til bagpladen ser det ud som om vi er nede i 45mm.Min bagplade;Men det er den der blæser direkte på spejlet, spørgsmålet er om det hjælper noget på dug’en? Det må jo alt andet lige kræve et temmelig stort luftflow at holde gang i tubus og fjerne dug’en?Mvh Steffan19. oktober 2008 kl. 15:31 #2495
tommyfDeltager- Neutron star
Syntes jeg læste noget en dag om at nogle havde sat små blæsere på siden af tubus lige under sekundær og over primær, kan ikke huske om det var noget der virkede, men det kræver kun en meget svag luftstrøm går jeg ud fra.
19. oktober 2008 kl. 15:53 #2500
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
Muligheden for at montere en blæser som vist på billedet Steffan fandt virker kun til nedkølning af spejlet bagfra. Det meste luft vil blive kastet bagud.
En blæser foran spejlet ses ofte på store Dobson’s. De er med til at nedbryde de termiske lag der er foran spejlet og som kan ødelægge billedet. Der har også været en fin artikel i S&T hvor der sættes en blæser foran spejlet på en lille newton med positiv effekt.
Så er det kølning af spejlet man er ude efter, turbulens i tubus, termiske lag foran primær og sekundær spejl, eller dem alle.
Masser af info her:
http://www.telescope-optics.net/turbulence_error.htmhttp://www.fpi-protostar.com/bgreer/may2004st.htm
Og guld tråden over dem alle her:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=telescopes&Number=360923&fpart=1&PHPSESSID=Hvor der er flere eksempler.
Nightsky 2008-10-19 15:54:22 19. oktober 2008 kl. 15:57 #2501
steffan- Giant
Hej Lars,
Mit hovedproblem er dug – hurtigere nedkøling af tubus var en bonus der ville følge med.-Seeing i tubus, er det vigtigt når man fotograferer deepsky?Mvh Steffan19. oktober 2008 kl. 16:04 #2502
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Steffan
Jeg vil sige at seeing i tubus altid er vigtigt. Min erfaring er at en forbedring af den “lokale” seeing næsten altid vil have en synlig effekt. Det er erfaringen med min 10″ med tubus på 150 cm. længde. Med lokal seeing mener jeg alt inden for et par meter fra teleskopet som kan påvirke seeing. Det kan være smøger, varmeudstråling fra kroppen eller et kamera, tubus turbulens, termiske lag på spejlet osv.
Det hjælper også på dug og i et stykke tid troede jeg at det var den endelige løsning. Desværre er det ikke sådan og det er sket flere gange i år at jeg har måttet lukke ned pga. dug.
19. oktober 2008 kl. 17:14 #2515
hoestDeltager- Nova
Hej Lars
Jeg har selv monteret en blæser på en billig bresser 203 med et fremragende resultat
ingen dug eller turbulens efter ca 1/2 times blæsevejr igennem tubus og der var så lidt rystelser at det ikke havde nogen synlig skadelig efekt på DSLR fotografering.19. oktober 2008 kl. 17:18 #2519
rigoDeltager- Super Nova
Mener ikke at en blæser er indforstået ikke at lave dug, det kan komme meget let anyway!… Og det er helle ikke derfor man har en blæser på
19. oktober 2008 kl. 17:21 #2520
steffan- Giant
Hej igen,
Så lad mig omformulere mit spørgsmål/oplæg:
Hvad skal jeg gøre for at fjerne dug på min Newton, der er dug op både primær og sekundær spejlet.Jeg oplever dug’en påvirker kvaliteten af mine billeder og derfor vil jeg den til livs.Mvh Steffan19. oktober 2008 kl. 17:34 #2522
hoestDeltager- Nova
Monter blæser ,det skal være meget fugtigt for at der kommer
dug på spejlene19. oktober 2008 kl. 17:43 #2524
mhansenDeltager- Nova
Jeg kan da tydeligt høre at min blæser på min TS 8″ trækker en smule luft igennem tubus, når jeg har den kørende. Så jeg har en ide om at det sagtens kan betale sig at smide en blæser bagpå tubus. Om det så er nødvendigt at smide en blæser i siden eller lign, det vil tiden vise. Jeg har pt. ikke haft nogen problemer med dug.
19. oktober 2008 kl. 17:51 #2527
steffan- Giant
Ok – så det lyder som om jeg skal prøve at skaffe en 45mm blæser og sætte i den originale bagplade der har muligheden, og så se hvad det giver af resultat.
Det er ihvertfald ærgeligt at se dette her hver gang:Mvh Steffan19. oktober 2008 kl. 18:22 #2529
rigoDeltager- Super Nova
Steffan jeg tror du bor et meget fugtige sted som jeg (det skal man have prøvet før man ved hvor slem fugt kan være, også på en newton). Og så hjælper en bælser ikke på fugten. Du kan derimod sæt en varmemodstand bag på spejlet og så have en blæser til at fjerne varme turbulens. En blæser er til at køle spejlet ned hurtige og til at fjerne den varmetublens der over spejlet, men som fugtfjerner tror jeg ikke på, langt fra. Har prøvet det
Og en dug cap, på ca60cm hjælper også lidthttp://www.rigorigo.dk 2008-10-19 18:43:02 19. oktober 2008 kl. 18:23 #2530
mr.mox- Nova
Jeg har monteret en 80mm blæser bag på bagpladen. Jeg synes det er en kæmp fordel at bagpladen lukkes, så luften ikke bare bliver slået tilbage af spejlet og så blæst ind igen (flow-mæssig kortslutning). Som jeg har monteret den blæser luften hele vejen gennem tubus, og jeg synes det virker rigtig godt til at fjerne lokal seeing problemer. Jeg har dog aldrig prøvet at have den kørende mens jeg observerer – det har ikke været nødvendigt.
http://www.mrmox.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=40
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Blæser til 200mm Orion Newton' er lukket for nye svar.