blæser og røde skyer, STOR TAK!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR blæser og røde skyer, STOR TAK!

• Dette emne har 20 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jens. This post has been viewed 952 timesjacobsen. This post has been viewed 952 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Tak for hjælpen Jens og Allan.

Jeg har fundet fejlen, og den er pinligt banal.

Blæseren kører sammen med focuseren, hvis controller har en rød diode.

Fænomenet skyldes noget så simpelt som falsk lys fra denne diode gennem sprækken mellem tubus og fokuseren, som åbenbart ikke var lukket ordentligt. Det sjove mønster må skyldes forskellige difraktive fænomener (interferens som du sagde jens), og forskelle mellem forskellige sessioner at jeg af og til har flyttet rundt på fokuseren.

Der var sort neglelak på dioden, men det var åbenbart ikke nok.

Blæserne har kun to ledninger, men det var Allans bemærkning der fik mig på sporet, mange tak for hjælpen…

Forfra med Abell… Spændende hvad LUm baggrunden nu bliver (nok ikke så forskellig)morten2017-02-26 17:02:29

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Sort neglelak er muligvis ikke sort i Ir.. Jeg har nogle IR LED’er som er kulsorte. Men med strøm på, lyser de lystigt i IR. Usynligt, altså. Ofte er et stykke sort elektrikertape det bedste.

Held og lykke med Abell, der er jo nogle pragtfulde objekter imellem!

mvh
        Jens

morten
        Deltager
          • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Sort neglelak er muligvis ikke sort i Ir..

Hej Jens, jeg vidste det faktisk godt, men havde ikke spotted det i testene. Abell 2218 kræver bare at man går meget dybt, derfor skal man åbenbart være helt hysterisk, og jeg var tydeligt nok (og lidt tåbeligt) ikke hysterisk nok.

Glad for at have fundet fejlen, og sjovt så “overtroisk” man kan blive (varme og IR leak i filteret…). Ikke så mærkeligt hvor konspirationsteorier kommer fra – man (jeg) leder virkelig efter mening, hvor ingen er, og overser noget ret simpelt og selvfølgeligt.morten2017-02-26 18:43:05

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Uha sikke en historie.

Utroligt at der stadig findes teleskop udstyr med lys Confused Selv om der måske ikke er en direkte
            vej til optikken, finder det alligevel altid vej via refleksioner osv. og kan ses hvis man kigger efter.

Nightsky2017-02-26 18:45:19

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Lars

Tak for kommentar, ja (og jeg føler mig godt tåbelig for ikke bare at have løst det, men det er godt at man kan få hjælp her i forum)

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Det var iøvrigt en af de ting jeg kiggede efter dengang jeg kiggede efter filterhjul.
                Starlight Xpress er netop magnetisk indexeret, dvs det er små magneter der giver positionen på filterhjulet. Ikke en indexering med Ir lys.

Men det er der næppe nogen der er modige nok til at bruge til et CCD kamera?

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'blæser og røde skyer, STOR TAK!' er lukket for nye svar.