› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › blæser og røde skyer, STOR TAK!
- Dette emne har 20 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jens. This post has been viewed 951 timesjacobsen. This post has been viewed 951 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. februar 2017 kl. 13:23 #158044
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har i mere end et år sloges med et problem med mine Abell billeder.
På nogle optagelser (de fleste faktisk) er der nogle underlige lyse streger ret dybt i baggrunden, som ødelægger billedet, når det bliver strakt. Da jeg nu er begyndt på farverne, så jeg problemet i ekstrem form i den røde kanal. Da jeg ikke rigtigt kan få fil uploaderen til at virke i dag (får en besked om ikke at modtage flere beskeddeer, den ser ud til at blokere), må i nøjes med dropbox links.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/Abell%20R.jpg
Mærkeligt nok så jeg det ikke i G og B. Der var ikke noget på mine flats, men jeg har alligevel pudset en del på det røde filter, lige meget hjalp det.
Jeg har så fotograferet en mørk væg i et mørkt obs:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/660%20R%20300s%20v%C3%A6g%20fan%20on.jpg
Samme fænomen, igen ikke noget i G og B, ej heller i darks eller flats.
Jeg har så prøvet alverdens ting, herunder skift af kamera, drejning af akse. Indtil jeg fandt ud af at når jeg slukkede blæseren på spejlet forsvandt fænomenet fuldstændigt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/660%20R%20fan%20off%2026_02%20dagtid.jpg
Da jeg lavede teleskopet valgte jeg nogle ret kraftige blæsere. Jeg monterede dem med hensyntagen til vibrationer, og har undersøgt dette grundigt. Jeg har dog ikke opdaget det svage mønster i baggrunden.
Er der nogen der har set noget lignende, og evt har en forklaring på hvorfor det kun er i den røde kanal?
TIlføjelse
Læg mærke til de ringagtige artefakter. De er mærkeligt nok nogenlunde på samme sted, mærkeligt…
Strækningen er lidt forskellig, billedet af den mørke væg er én 300s sub, mens abell billedet er en stak af 4 15 min subs. Derfor er ringene tydeligere i stakken.
morten 2017-02-26 16:38:48 26. februar 2017 kl. 13:26 #158045
RudiDeltager- Neutron star
Kan det være elektromotorisk interferens?
Altså fra blæsernes motore?
rudibr 2017-02-26 12:26:28 /Rudi B. Rasmussen
26. februar 2017 kl. 13:36 #158046
Hej Rudi
Det var også min første tanke, og det er en mulighed. Problemet er, at man ikke ser det i G og B, ej heller på flats eller darks. Det forsvinder også i den røde kanal, når åbningen til teleskopet er dækket af en mørk stofhætte (som jo begrænser luftflow)
Jeg er faktisk meget glad for, at jeg endelig har fundet ud af hvad problemet er, men er nysgerrig på hvad det kan skyldes.
lige nu laver jeg en lille stak under de to betingelser, så ringene kommer tydeligere frem – det er virkelig mærkeligt at de ser ud til at ligge nogenlunde de samme steder.
Min foreløbige, helt empiriske, og måske overtroiske, konklusion er, at det på en eller anden måde er luftflow og varmestrømme man ser (det fatter jeg dog heller ikke helt)
26. februar 2017 kl. 13:43 #158047
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Morten.
Det ligner et interferensfænomen, altså rent optisk.
Hvilken type filter bruger du til R?
Har du en coma korrektor i din Newton? Jeg har en ide om at det kan være interferens mellem to optiske flader.
Kommer det også i H-alpha?
26. februar 2017 kl. 13:47 #158048
Jens, det tænkte jeg også først, altså mekanisk interferens. Men så ville det vel være mest udpræget ved de lave bølgelængder, blå og grøn? Med mindre interferensen et et multiplum af den røde bølgelængde ca.
/Rudi B. Rasmussen
26. februar 2017 kl. 14:03 #158049
Tak for at tænke over problemet og svare, det er jeg meget glad for.
Jens, R filteret er et astrodon true balance. Coma correctoren er TS 2½” Wynne corrector (den bedste jeg indtil nu har prøvet, den tilfører såvidt jeg kan se ingen SA, og den er ikke overvældende følsom for tilt – et godt produkt). Jeg kan ikke se det i Ha, men her er et mønster i ha flats, som vel i den grad ligner interferens:
Jeg er ikke gået så højt op i det fordi mine lights i Ha ser gode ud, så flats ser ud til at kalibrere mønsteret ud
26. februar 2017 kl. 14:08 #158050
Nej, optisk interferens, ikke mekanisk. Rød er den lave bølgelængde, grøn i midten og blå er kortbølget lys.
Det minder mig mest om et hologram mønster.
Jeg tror det er det røde filter der er defekt. Hvis det er et interferens-filter, kan det let tjekkes ved at dreje det f.eks 45 grader i holderen og se om mønsteret drejer med.At det bliver synligt i rød, kan skyldes at objektet er stort set monokromatisk -> H-alpha. Det ses ikke i flats da det sikkert er en bredspektret lyskilde.
mvh
Jens26. februar 2017 kl. 14:13 #158051
Undskyld, med “lav” bølgelængde mener jeg “kort” bølgelængde (høj frekvens).
/Rudi B. Rasmussen
26. februar 2017 kl. 14:20 #158052
Jens
Dreje tricket har jeg prøvet. Jeg her drejet kameraet (og filterhjulet, som er integreret i qsi) i teleskopet. Mønsteret følger med, d.v.s. filteret har samme orientering i forhold til chippen og mønsteret drejer alligevel. Var det filteret skulle man også se det i flats, og også når blæseren er slukket, tror jeg. I øvrigt har jeg prøvet med to forskellige astrodon filtre, som er købt med 4 års mellemrum..
Jeg er helt klar over at du mener optisk interferens
26. februar 2017 kl. 14:31 #158054
Det kan også være newtons ringe i dækglasset på CCD’en. Roterer det med CCD’en, dvs er stationært når du drejer kameraet?
26. februar 2017 kl. 14:37 #158055
Nej det roterer netop IKKE stationært, d.v.s. det roterer når kameraet roteres.
Her er en lille stak når blæseren er på:
og når den er slukket
Stakke af 4 300s frames. Det vilde er at artefakterne er så reproducerbare, at de fremhæves i stakkene, dette må tale for en eller anden form for interferens tror jeg.
Bemærk at den eneste forskel på de to stakke er blæseren (og strøm til fokuser) på eller ej.
Det fede er, at jeg nu ved hvad problemet er.
Det illustrerer, at man kun ser det, som man ser efter.
Da jeg byggede teleskopet var jeg meget opmærksom på den kraftige blæsning, men ikke på dette problem. Jeg analyserede stjernestørrelser som tegn på vibrationer men overså dette.
morten 2017-02-26 13:47:27 26. februar 2017 kl. 14:54 #158056
Hej Morten.
Har du et billede der viser blæserens placering i forhold til kameraet?
mvh
Jens26. februar 2017 kl. 15:10 #158058
norupDeltager- Super Giant
Min første indskydelse var også optisk interferens i monokromatisk lys. Det kan begynde at være synligt >650nm i selve detektoren, da siliciummet gradvist bliver mere og mere transparent med længere bølgelængder, og der opstår reflektioner mellem for- og bagside.
Men det med blæseren er jo mystisk – den har vel ikke en RPM-sensor indbygget, i kraft af en rød/NIR lysdiode?26. februar 2017 kl. 16:02 #158062
Anton
Det var et genialt forslag. Jeg kan ikke se nogle røde dioder på blæserne, hvor skal jeg kigge?
Hej Jens
Blæserne sidder på en glasfiberplade bag på tubus. Pladen er isoleret fra tubus med gummilister.
morten 2017-02-26 15:06:39 26. februar 2017 kl. 16:15 #158063
Hvis der er tre ledninger fra blæserne, har de gerne en Tacho-funktion. Om det er med LED eller magnetisk ved jeg ikke…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'blæser og røde skyer, STOR TAK!' er lukket for nye svar.