Bird Strike 2

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Bird Strike 2

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af johnni. This post has been viewed 74 timesgade. This post has been viewed 74 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Anthony Wesley har fotograferet endnu et nedslag på Jupiter i går aftes!

Se http://spaceweather.com/ og Wesleys egen side
      http://jupiter.samba.org/jupiter/20100603-203129-impact/index.html

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Så det på Sky and Telescopes hjemmeside i går. Hvor vildt er det? Ikke nok med at det er nedslag nr. 2, nej, han så DET LIVE! Det er jo for vildt!

Der er noget der tyder på, at den slags måske sker ret ofte. Måske burde der opsættes nogle små 0.3m – 0.5m teleskoper på nogle lokaliteter med god seeing, som kunne overvåge Jupiter når han var over horisonten. Jeg vil tro at man så ville kunne se mindst et eller snarere flere af den slags nedslag hvert år. Nedslag der giver synlige spor er jo betydeligt mere sjældne og kan i dag ikke undslippe amatørernes årvågenhed.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Det er fantastisk spændende!

Flere meget store teleskoper og et vist rumbaseret af slagsen skulle være sat til at observere Jupiter.
          Det fortæller bestemt også om vigtigheden…

Ang. nedslag, så begyndte en del astronomer at observere den mørke del af månen netop for at observere nedslag og for at kunne lave statistik baseret på real facts.
          Dog længe siden jeg har hørt mere til dette, men det blev sat i system med automatiserede teleskoper i 16″ klassen…

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har læst om og set videoer af nedslag på månen i forbindelse med stjerneskudssværme, de første optaget af amatører. Nu er de første *live* optagelser af nedslag på Jupiter optaget… af amatører! Er der en trend at spore?

Det mærkelige er at de forskellige fora, både CN og her, er meget stille omkring det nye nedslag. Er det fordi, det er weekend eller fordi der ikke er synlige spor?

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Ja, der er en helt klar trend !

Der er indtil nu ingen spor af et “ar” på Jupiter.

Det udelukker sandsynligvis, at det var en “sten” der ramte, men nok snare at det var en lille komet.

stefan.oellegaard
                • Planet

Jeg stod og studerede månen en aften i sidste måned, og jeg tænkte netop, hvor kunne det være fedt at opleve et nedslag, når man nu stod og så på månen i teleskopet.

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

Få slive25 stoppet, det L… vil vi ikke have her

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

timo
                  Deltager
                    • Giant

Sliver är stoppad !
                    Timo

johnni.gade
                      • Giant

Kan ikke få filmene til at virke. Men interessant er det da. Det må være et syn for guder 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Bird Strike 2' er lukket for nye svar.