Binoviewer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Binoviewer

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 254 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hejsa

Jeg skal ikke købe noget så det er mere end forspørgelse (har allerede et andet opsparings projekt kørende ).

Min 6″ APM Doublet har ca 92mm Travelling distance, ville det fungere godt med en Baader MaxBright Binoviewer med en 2.6x glass path corrector. Spørger fordi jeg vil være sikker på at jeg ikke overse eller misforstå noget.

Noget andet jeg vil spørge jer om er, at jeg læste et sted på nettet at man med en bioviewer mistede en tomme, så en 6″ blev til en 5 “. Hvis det er rigtigt, er der så nogen der med en simpel forklaring vil forklare hvad der sker med lyses gang i et teleskop med en binoviewer der gør at man tilsendeladen mister nogen fotoner.

Venlig hilsen

Jan H.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Man mister ikke nogen fotoner med en binoviewer, andet end hvad der uundgåeligt går tabt ved reflektionstab, etc. Men den deler jo lyset fra teleskopet i to, så hvert øje ser jo kun et billede, der er halvt så klart som før. Et teleskop med den halve lyssamlende evne er 70% så stort, så et 150mm teleskop med binoviewer svarer til et binokulært 106mm teleskop, når man snakker lyssamlende evne, dog er opløsningsevnen stadig som et 150mm. Man kan ikke umiddelbart sige, at et teleskop med binoviewer svarer til et teleskop uden, der er en tomme mindre, for det kommer an på teleskopets størrelse, men det passer nogenlunde for en 6″.

Men kontrasten ved binokulær observation stiger med cirka 41%, fordi S/N forholdet stiger med kvadratet på antallet af billeder og da vi har to billeder at arbejde med, istedet for ét, så stiger S/N og kontrast med en faktor 1,41, altså 41%. Det lyder mærkeligt, at man kan sige sådan, men i praksis stemmer det. Den visuelt opfattede kontrast er væsentligt bedre, når man bruger binoviewer.

Det betyder også, at man får noget af lystabet igen, når kontrasten øges. I praksis vil man med en binoviewer på et 150mm teleskop kunne se lige så svage stjerner og objekter, som med et 126mm teleskop brugt monokulært. For nogle observatører er den binokulære observationsmåde imidlertid så behagelig og gavnlig, at de opnår en for dem endnu mere mærkbar forbedring, ja nogle kan endda se svagere objekter med binoviewer end uden.

Baaders GPC’ere er en længere historie. Jeg anbefaler på det allerkraftigste, at man anskaffer dem og binovieweren sammen med et Baader T2 prismediagonal, hvis man skal bruge binoen på en refraktor. Generelt kan man sige, at hvis man bruger GPC’en direkte på en bino med 100mm lysgang, så eliminerer 2,6x GPC’en 80mm af lysgangen, 1,7x cirka 60mm og 1,25x kun cirka 20mm. Har man en refraktor, der er sat op til at bruge 2″ diagonalspejl og som når fokus med almindelige okularer i denne, når fokus er skruet cirka 50mm ud, så kan man nå fokus med Baader binoviewer med 1,25x GPC eller stærkere, når man samtidig bruger Baader T2 diagonal.

Baaders system er enormt alsidigt og kan derfor også virke uoverskueligt og vanvittig kompliceret (jeg kalder det for lego for amatørastronomer…), men der er enormt store muligheder i det.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Tusind tak Thomas for at du gav dig tid til at svare på mit spørgsmål. Det var en god forklaring, som jeg dog lige måtte læse igennem et par gange før jeg greb bolden Kan jeg bruge en Baader 2″ BBHS prism diagonal (BaK4 glass) men en 1,25 ” clicklock. Dens indre diameter er på 47,5 dvs i CLEAR APERTURE som de kalder det.

Bedste hilsner

Jan H.Jan.H2017-04-20 01:24:31

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Binoviewer' er lukket for nye svar.