Binoviewer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Binoviewer

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 41 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at prøve binoviewing efter i snart to år at have kigget enøjet ud i rummet.

Man kan få binoviewere fra en 200-300 Euro som f.eks fra WO, men også f.eks Baader Mark 5 til omkring 1100 Euro.

Hvad giver de meget dyrere udgaver som de billigere ikke har? Jeg gider ikke købe en billig version, hvis jeg et halvt år efter står og ægrer mig over, at jeg ikke ventede lidt og sparede op til den dyre version.

Jeg har hang til “lange kanonrør”, dvs ligenu bruger jeg mest en 4″ f12 akromat.

Hvad bruger I af bino’ er?

Mvh

Anders

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

En mand af mit hjerte!

Jeg bruger også selv “lange kanonrør” og binoviewer. Jeg har en Baader Maxbright, som jeg er meget glad for (selvom den er ved at være TEMMELIG slidt, efter utallige timers brug). Maxbright’en kan bruge de samme adaptere og andet tilbehør, som Mark V.

De dyre udgaver har primært større prismer, så de kan få et større synsfelt ved lav forstørrelse. Den optiske kvalitet i Maxbright er på højde med Mark V, efter Baaders eget udsagn (og jeg er tilbøjelig til at tro dem). Jeg vil uden tøven anbefale Baader Maxbright. Desværre er den pt. ude af produktion, da de arbejder på en forbedret version, men man kan finde dem brugt.

Thomas, Bornholm

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Jeg har en Denkmeier Binotron med deres egne 21mm okularer. Dertil indbygget Powerswitch og Filterswitch. Det er dyre, men gode sager. Oppe i øverste liga. Fordelen er, at du kan køre med 3 forskellige forstørrelser uden at skifte okularer og typisk have et UHC og et OIII filter, man så bare lige kan skifte med. Kan selvfølgelig køre med de filtre, man lystrer.

Men regn med, at det er tunkt med en 1. klasses byggekvalitet.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja, de store binoviewere kan være virkelig tunge sager. Maxbright’en er lille og handy og det er en fordel på små teleskoper. Jeg bruger den uden problemer på 72mm f/6 ED og 63/840mm Zeiss. Dette kan være en vigtig ting at tage i betragtning, især hvis teleskopets okularudtræk ikke er meget solidt og kraftigt.

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Når du beslutter dig for en bino må du tage stilling til hvad du overvejende vil observere. At gå ud og investere i Mark V for at se nærmere på solsystemets objekter er spild af penge.

Mark V er til det størst mulige TFOV med vidvinkel okularer som de klassiske 24mm TeleVue Panoptics i en kort refraktor eller Newton/dob. Desuden skal man for at få fordelen have så meget backfocus så man kan bruge bino’en uden en barlow eller korrektionslinse. En bino har typisk brug for 100 – 120 mm ekstra for at komme til fokus afhængig af type.

Og med et langt kanonrør som dit har du nok mest hang til måne og planeter går jeg ud fra og her kan de fleste andre bruges med fordel. Her er et link til et rewiev af de fleste typer:

http://www.cloudynights.com/topic/511998-review-binoviewers-zeiss-baader-william-optics-siebert-denkmeier/

Så kan du nemmere afgøre, hvad der er bedst for dig.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                • Super Nova

Mange tak for de gode råd.

Selvom jeg er til planeter og kanoner, synes jeg også det er fedt en gang i mellem at sætte en 31 mm BH Aspherical i diagonalen, og skøjte lidt rundt på himlen og se på dobbeltstjerner og hvad der nu ellers dukker op.

Så ligenu kigger jeg efter en brugt Maxbright.

Hvad bruger i af øjestykker? Skal det være 70 Grader eller mere? Eller fungerer det også med snævrere vinkler?

Mvh,

Anders

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Når man bruger binoviewer, føles okularets synsfelt mærkbart større, end det er. Jeg bruger som nævnt et par 25mm Zeissokularer (fra et operationsmikroskop) der har 50° synsfelt. Det fungerer glimrende til de allerfleste objekter, som det vil være interessant at bruge binoviewer på. Jeg har også en del enkeltokularer med 82° og 100° synsfelt, og dem bruger jeg så istedet for binoen, når synsfeltet er vigtigt, dvs. ved store objekter, eller når andre forhold taler for det.

Mht. til okularvalg, vil jeg sige, at ergonomien i okularet er vigtigere end stort synsfelt, når der er tale om okularer der skal bruges til bino. Jeg har personligt gode erfaringer med orthoskoper og plössl i brændvidderne 40mm – 12,5mm, hvor 40mm er den øvre grænse for brændvidden, da det tilsyneladende synsfelt ellers bliver utroligt lille, men det er en nyttig brændvidde at have til rådighed, især til langbrændviddede refraktorer. 12,5mm er til gengæld nær den korteste brændvidde, jeg vil bruge i en binoviewer, når der er tale om simple okularer. Det er bedre at bruge 20 – 25mm og så en god barlow, da det giver bedre ergonomi.

Jeg vil som første okularsæt til en binoviewer anbefale et par gode 25mm plössl, medmindre man allerede har ét 25mm 1.25″ okular af anden konstruktion, som man er glad for. Så kan det give mening, at købe et ekstra af dette. Blot skal man være opmærksom på, at diameteren af okularet pludselig bliver et vigtigt kriterium, når man skal bruge det på en binoviewer. Er den for stor, er der ikke plads til næsen… Eller måske kan man ikke få dem tæt nok til hinanden til at pupilafstanden passer.

Thomas, Bornholm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Binoviewer' er lukket for nye svar.