› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Bino eller ej
- Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 35 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. juni 2014 kl. 18:39 #119200
Søren HansenDeltager- Giant
Hej alle.
Der kører en heftig snak i en anden tråd, hvor den ene side påstår det eneste der duer er en bino.
Den anden side påstår så at det ikke altid er lykken.
Nu sidder jeg her med skod okularer, bare dårlige okularer, okay okularer og et enkelt godt okular, og spekulerer om der er en eller anden jeg kan prøve at låne en bino af, for at se om det nu forholder sig som der skrives.
Nu tænker i så “hvorfor køber han ikke bare en bino?”, svaret på det er at jeg hele mit liv har set næsten i mono. Jeg kan se bevægelse, og når jeg koncentrerer mig, kan jeg se sort/hvidt med det “dårlige” øje.
Så derfor vil jeg spørge, er der nogen i nærheden af København, hvor jeg kan prøve at kigge gennem en bino / låne en bino, for at finde ud af om det er en invistering værd.
25. juni 2014 kl. 18:56 #119202
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvis dit ene øje er meget dårligere end det andet, så kan det IKKE betale sig, at investere i en bino. Den suveræne virkning i en bino virker kun optimalt, hvis begge øjne er omtrent lige gode.
Lad os nu sige, at dit ene øje kun har 10% af synet af det andet. Binoen deler som bekendt lyset 50/50. Derved vil det gode øje få 50% af lyset og det andet øje 5%. 45% vil derved gå tabt. Det er en meget mærkbar dæmpning. Derudover vil du ikke få den kontrastforøgelse, der er så stor en fordel i en bino, når dit ene øje ikke bidrager til synet i noget nævneværdigt omfang.
Det vil, for mig at se, for dig give langt mere mening at investere i flere gode okularer til dit gode øje.
Dette er sagt af en stor bino-entusiast.
Thomas, Bornholm
25. juni 2014 kl. 20:33 #119210
outlookDeltager- Super Nova
Fuldstændig enig.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. juni 2014 kl. 22:02 #119216
spatzekDeltager- Super Giant
Du er velkommen til at se i mit bino-system, når de lyse nætter er overstået. Det er en Denkmeier Binotron 27 og optimerede Denkmeier okularer på 21mm samt indbyggede filter- og powerswitch + medfølgende super fed diagonal. Den sidder på en C14 oppe i Hornsherred. Vi kan så skifte systemet ud til et ditto system til mono-syn, her med TeleVue Nagler okularer, 17mm og 26mm. Der sidder også i systemerne et OIII og UHC filter, så kan du se hele arsenalet. Vi kan også hælde nogle billige okularer i systemet, så du kan se forskel. Har nogle og 30 forskellige i alle størrelser. Jeg vil tro, at du der kan se, hvad de dyreste systemer kan gøre. Derefter vil du få et mere kvalificeret indblik i muligheder og problematikker. Du er velkommen.
25. juni 2014 kl. 23:07 #119220
Hej Spatzek.
Den er jeg med på
26. juni 2014 kl. 08:59 #119228
Ja sikke et tilbud! Nu kan du prøve en bino og sammenligne med enkeltokular, uden de store omkostninger. Måske kan du bruge bino med fordel, måske ikke, men under alle omstændigheder får du mulighed for at observere med en C14 og de hænger ikke på træerne herhjemme, så det er bare med at gribe chancen, når den kommer.
Thomas, Bornholm
26. juni 2014 kl. 10:42 #119239
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Søren
Du kontakter mig bare, når vi rammer august.
Lars
26. juni 2014 kl. 19:34 #119249
Astrojensen, Jups, det er rart at andre også vil gøre noget, derfor giver jeg nye chancen for at kigge på hvad jeg har, hvis de bor her på djævleøen, og så fordi jeg tydelig husker frustrationerne over ikke at fatte hvad der menes med astro slang’et
Spatzek, vi har en aftale, takker så meget.
27. juni 2014 kl. 12:53 #119266
thommyDeltager- Giant
Søren, håber ikke det gør noget, at jeg lige “stjæler” din tråd. Hvad med bino til en Newton? Giver det mening eller problemer? Et problem jeg i hvert fald kan se er back-fokus.
/Thommy27. juni 2014 kl. 14:21 #119267
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Thommy wrote: Søren, håber ikke det gør noget, at jeg lige “stjæler” din tråd. Hvad med bino til en Newton? Giver det mening eller problemer? Et problem jeg i hvert fald kan se er back-fokus.
/ThommyHej Thommy,
Back-fokus på newton er helt sikkert et problem. Og hvis problemet skal løses på teleskopet, ved at rykke fokuspunktet (brændplanet) længere ud, kræver det er større sekundærspejl, og dermed større central obstruktion.
Men Baader har denne her ”adapter” til brug for Maxbright Binocular på newton med 2” fokuser.http://www.baader-planetarium.de/sektion/s34/s34.htm#zwei_zoll
Pris inkl. moms for adapter
Baader #2456301 2″ Newtonian Glasspath & coma corrector as per #2456300, but including #7 change ring (#2346320) – for adapting onto the Maxbright Bino
1.492
Newtonians typically have the least amount of back-focus; in order to extend the focal point well past the focuser surface, a larger secondary mirror would be required. This increases the central obstruction resulting in a loss of contrast and increased cost. For this reason, we offer a large 2 inch 1.7x Glasspath Compensator that is designed specifically for Newtonians. This compensator also corrects the off-axis coma that affects fast Newtonians.
Ifølge data på side 4 i Maxbright manulalen, reduceres lysgangen igennem binocularen fra ca. 110mm til ca. 31mm.
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s33/download/maxbright_instruction_emglisch.pdf
For en sikkerheds skyld bør man lægge 5-10mm til disse mål.
”Please Note: The distances in the table are approximate and are measured from the front mounting flange of the binocular viewer or nosepiece, to the top surface of the eyepiece holders. Many eyepieces have their focal points located ahead of, or behind, their shoulder. The effects of an eyepiece’s focal point location are not taken into consideration here and thus the distance required to reach focus will usually vary from these values. Additionally, those who are near or far-sighted will also find that more or less back-focus is needed. For these reasons, we recommend at least 5 – 10 mm additional back-focus”.
Pris inkl. moms for Maxbright Binocular Viewer
Baader #2456450 Maxbright Binocular Viewer with aluminum case ( incl. T-2 adapter thread)
1.455
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s33/s33.htm#bino_t2
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.27. juni 2014 kl. 15:52 #119273
thommyDeltager- Giant
Hej Mogens,
Tak for info! Jeg står ikke lige for en anskaffelse, men der er unægteligt noget tiltrækkende ved en “bino”.Er der måske nogle praktiske erfaringer med kombinationen bino/newton?/Thommy27. juni 2014 kl. 17:30 #119276
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Thommy wrote: Hej Mogens,
Tak for info! Jeg står ikke lige for en anskaffelse, men der er unægteligt noget tiltrækkende ved en “bino”.Er der måske nogle praktiske erfaringer med kombinationen bino/newton?/ThommyHar ikke hørt om nogen som bruger bino viewer på newton.
Men man skal tænke på at okularer ændrer både retning og position afhænging af retning på himlen, så med bino viewer kan det være svært at finde den rigtige arbejdsstilling np begge øjne skal bruges.
Det kræver nok både en stige og at man roterer tubus i ringene hvis man bruger en EQ-montering.
En dobsonian er nok mere brugevenlig til bino viewer.
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.27. juni 2014 kl. 19:13 #119277
nightskyDeltager- Neutron star
Kombinationen af bino og dobsonians er meget udbredt og noget man ofte ser på star parties.
27. juni 2014 kl. 19:14 #119278
Thommy wrote: Søren, håber ikke det gør noget, at jeg lige “stjæler” din tråd. Hvad med bino til en Newton? Giver det mening eller problemer? Et problem jeg i hvert fald kan se er back-fokus.
/ThommyHej Thommy.
Næh, jeg havde faktisk selv tænkt i de baner, var bare ikke klar til at hoppe ud med det spørgsmål, men nu er det jo besvaret.
Nu må det så bare godt snart blive august, så jeg kan komme ud og prøve en bino.
27. juni 2014 kl. 19:27 #119279
Har ikke hørt om nogen som bruger bino viewer på newton.
Det gør jeg da. Baader Maxbright + Baader Newton Glaspath Corrector. Det var nødvendigt med et lavere okularudtræk, for at kunne nå fokus. Dette klaredes enkelt med et Baader Steeltrack crayford, der kunne sidde på den samme holder, som det originale. Teleskopet er en 12″ Meade Lightbridge.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bino eller ej' er lukket for nye svar.