Billigt godt planetkamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Billigt godt planetkamera

• Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Harkhoost. This post has been viewed 1072 times
Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 61 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

En 8″ GSO RC

outlook
      Deltager
        • Super Nova

TommyF wrote:

Her er mit med lifecam, bare skilt ad, fjernet filteret og isat et rĂžr, intet andet..

OG jeg er ikke planet ekspert, har kun taget 5-6 skud, sÄ kameraet er ret godt..

Det er et udmĂŠrket billede, Tommy. Man kan endda se “the blue haze” og mange andre detaljer. Og ja, kameraet er godt som jeg hele tiden har ĂŠvlet om og som mine billeder viser, men det er tricky, hvis ikke man eksperimenterer lidt.
        Men lad os se hvad du har gjort og fortÊl om softwaren du har brugt og hvilke indstillinger, sÄ andre kan hjÊlpes pÄ vej.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

las
        Deltager
          • Nova

Ja man bliver jo lidt fristet af det kamera, men jeg mÄ dog indrÞmme at jeg ikke rigtigt orker at eksperimentere med software og funktionalitet for tiden.

Jeg havde ellers regnet med at der var flere herinde der brugte Qcam’et og kunne kaste lidt lys over mine spĂžrgsmĂ„l.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Lars

Det kan Steen jo gĂžre, sĂ„ ham kan du da spĂžrge. Han har lige leveret et fint Jupiter billede med sit store Orion VX 12″ spejl.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Anonym
              • Super Nova

Hej Las

Du tror fuldstĂŠndig rigtigt mht. at der er mange som bruger Qcam,en!

Faktisk flere hundrede tilfredse brugere – heriblandt mig selv. Det burde vĂŠre svar nok pĂ„ dine spĂžrgsmĂ„l. Jeg har flere gange, her pĂ„ forum, rost dette kamera ret meget. Det ender desvĂŠrre bare ofte op i, at modstanderne af dette kamera, hĂžjlydt finder alle deres modargumenter frem. Ser du – Danmark er hovedsageligt delt i to lejre: DMK eller Qcam, hvor ejerne af den ene eller den anden, er sikker pĂ„ at besidde det eneste rigtige. Man hĂžrer ikke sĂ„ mange sige, at det er en smagssag, hvad man vĂŠlger. For i virkeligheden er begge typer super til deres formĂ„l. Jeg erkender, at der er visse nuanceforskelle pĂ„ bĂ„de kameraer og software – jeg vil dog ikke, som mange har gjort, sige at modpartens kamera er noget bras! Jeg tror imidlertid, du kan hente mere ud af bĂ„de Qcam og DMK end Neximage – men jeg ved det ikke med sikkerhed, da jeg aldrig har haft sidstnĂŠvnte i hĂ„nden.

Mvh.

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

johannes wrote:
                Du tror fuldstĂŠndig rigtigt mht. at der er mange som bruger Qcam,en!

Faktisk flere hundrede tilfredse brugere – heriblandt mig selv.

Jeg har mange gange hĂžrt dette med “flere hundrede tilfredse brugere”, men jeg ser kun ganske fĂ„ omtale Qcam kameraerne.
                Du Johannes, som modtager rabatter mod – som regel – positiv omtale, har altid rost Qcam til op over skyerne.
                Andre, som min navnebror i Nordvest Jylland, har haft dÄrlige oplevelser med Qcam og kan kun sige negative ting.

Sandheden er nok et sted midt i mellem.

johannes wrote:
                Ser du – Danmark er hovedsageligt delt i to lejre: DMK eller Qcam, hvor ejerne af den ene eller den anden, er sikker pĂ„ at besidde det eneste rigtige.

Her synes jeg med al respekt, at du skĂŠrer alle over en kam.
                Jeg har BEGGE kameraer, bÄde et Qcam5 samt et DMK 21.618. Der er altsÄ bare kÊmpe forskel pÄ disse kameraer !!
                Som mellem en Audi A6 og en Fiat 500. Begge er udmĂŠrkede biler, men helt forskellige!

Sagen er den, at Q i Kina har udviklet en rĂŠkke meget billige kameraer.
                En lille revolution vil jeg godt kalde det. Dog har han sendt kameraer pÄ markedet, som ikke altid har vÊret 100% fÊrdigudviklet. Det er en af flere faktorer, der har bragt prisen langt ned.
                IsĂŠr softwaren har haltet laaangt bagefter !!
                Hvis man som min navnebror kÞber et sÄdan produkt med en forventning om at modtage et 100% fÊrdigt og gennemtestet produkt, ja sÄ kan man godt blive slemt skuffet!

Omvendt hvis man kĂžber Q’s produkter med det i mente, at man er en del af en udvidet test-gruppe, og at man derfor kan fĂ„ udstyret langt billigere end tilsvarende produkter pĂ„ markedet, tjaa sĂ„ er man jo glad og tilfreds – ogsĂ„ selvom der er lidt knas hist og her.

Min egen oplevelse ligner det sidste.
                Jeg kĂžbte et af Q’s tidligste modeller og har i det store og hele vĂŠret tilfreds.
                Men der HAR vÊret problemer. Et lÞst usb-stik (jeg kunne selv lodde et nyt bedre stik pÄ) og softwaren crashede eller lÄste meget ofte. Helt i starten op til 20-30 gange pÄ en aften.
                Men der kom lĂžbende opdateringer og nye versioner, som stille og roligt lusede fejlende ud.
                Det skal siges, at det er mit indtryk, at deep-sky kameraerne ikke har haft samme problemer. Jeg har dog ikke personlig erfaringer med Q’s deepsky modeller.

Senere har jeg kĂžbt et DMK med sony’s icx618 chip.
                Det var helt bevidst for at fÄ noget bedre kvalitet, mulighed for hÞjere framerates og sÄ isÊr pga den meget fÞlsomme 618-chip.
                Jeg har ikke fortrudt selvom kameraet kostede godt og vel det dobbelte af Qcam’et.
                Det er vitterligt som at sĂŠtte sig ind i en Audi. Bare lĂŠkkert.

Men jeg har beholdt Qcam5’eren. Den er udmĂŠrket til andre formĂ„l og har tjent mig fint so far.

PÄ samme mÄde som med teleskoper, sÄ kan man ikke sige at EET bestemt kamera er det bedste.
                Der er mange faktorer at tÊnke pÄ. Pixel-stÞrrelse, framerate, usb/firewire/ethernet forbindelse, guideport, farve/monokrom, drivere til det operativsystem man bruger (pc, mac, linux, 32bit/64bit), ASCOM support, garanti, support fra leverandÞren, og ja prisen!
                Bare for at nĂŠvne noget LOL

Men pÄ trods af dette, sÄ er der nok altid nogle favoritter.
                Og her er DMK 21.618 helt oppe i top3 efter min beskedne mening Embarrassed

Lars Malmgren2014-01-21 14:49:15

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Husk jeg er kun til at ‘fĂ„ ting til at funke’ monteringen og lege med hardwaren,, optimerer det osv….
                  Aner ikke hvad Blue Haze er LOL

Men den aften skÞd jeg ca 4-5 sekvenser af 20 sek til 200 sek ca,,, men grundet stÞvkorn havde jeg kun et bette omrÄde pÄ chippen til min rÄdighed og skyer stoppede lÊngere optagelser, ellers tror jeg det ville have vÊret bedre.

Optaget med et webcam program omtalt her pÄ forum engang, kÞrt igennem Registax pÄ standard med en anelse Êndring pÄ mÄ og fÄ med sliders da jeg ikke havde prÞvet det fÞr.
                  Cam, fulgte jeg en procedure her pĂ„ forum og isatte det et rĂžr pĂ„ arbejde sĂ„ det passer i en 1.25…
                  Har det til salg til rimelige kr Wink

outlook wrote:

Her er mit med lifecam, bare skilt ad, fjernet filteret og isat et rĂžr, intet andet..

OG jeg er ikke planet ekspert, har kun taget 5-6 skud, sÄ kameraet er ret godt..

Det er et udmĂŠrket billede, Tommy. Man kan endda se “the blue haze” og mange andre detaljer. Og ja, kameraet er godt som jeg hele tiden har ĂŠvlet om og som mine billeder viser, men det er tricky, hvis ikke man eksperimenterer lidt.
                  Men lad os se hvad du har gjort og fortÊl om softwaren du har brugt og hvilke indstillinger, sÄ andre kan hjÊlpes pÄ vej.

las
                  Deltager
                    • Nova

Jamen har DMK en pendant til Qcam5L-II color?

Som nÊvnt har jeg et kamera med 618 chippen pÄ, mono, men leder efter noget som er nemt at slutte til og er bedre end neximage. I farve naturligvis og til under 2000,-

webweichel
                    Deltager
                      • Nova

Hej,

Jeg har ikke haft problemer med mit QcamL-II color. Jeg bruger EZPlanetary og det fungerer fint det er sket at software har lÄst, men ikke pÄ det seneste, har fornyligt downloadet nyeste version.
                      Jeg havde ogsĂ„ kig pĂ„ DMK618 color, men tog chancen med QcamL-II da prisen var under det halve og sĂ„ var der framerate som for QcamL-II gĂ„r helt op til 105 fps. Det giver trods alt meget specielt hvis seeing er dĂ„rlig. Jeg er jo oppe at stakke fra 10-12000 frames AVI’er indenfor 2.5 min. Det krĂŠver selvfĂžlgeligt at der er lys nok.
                      Desuden kan man jo kÞre i hÞjere oplÞsning end DMK f.eks. relevant til mÄnen.
                      Men DMK’en er da nok bedre kvalitet og var det ikke for prisen havde jeg nok valgt den.
                      Om den ene er bedre end den anden kommer nok an pÄ en direkte sammenlignende test.

las
                      Deltager
                        • Nova

Super Steen

Jeg sÄ jo det billede du lavede med din 90mm og var imponeret.

Har du erfaring med neximage og om dette (Qcam) pÄ trods af de mindre pixel faktisk er lysstÊrkere?

NĂ„ der er vel snart ikke andet for end at prĂžve.

webweichel
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har ikke erfaring med neximage, men har tidligere brugt et toucam og her er der en markant forskel til QcamL-II (QHY5L-II C checkede lige hvad det prÊcist hedder pÄ kassen).

Det gode gamle toucam har 5.6 ”m pixels og max 30 fps og med noget komprimering vistnok for fps over 10. FÞlsomheden for QHY5L-II C er helt klart bedre end for toucam.

PrĂžv evt. at sammeligne lidt mellem cases her: http://clearskies.dk/Jupiter.html

las
                          Deltager
                            • Nova

Jamen tak for svaret, Toucam har samme chip som neximage. SÄ det besvarer jo fint mit spÞrgsmÄl.

Anonym
                              • Super Nova

Ved du hvad Lars Malmgren.

Jeg synes faktisk det er frĂŠkt af dig at insinuere, at jeg udtaler mig positivt mod betaling – hvilket jeg i virkeligheden aldrig har gjort. Jeg udtaler mig kun udfra egne brugererfaringer. Jeg synes i den grad du gĂ„r over stregen her, og for fĂžrste gang synes jeg egentlig at moderator skal kalde til orden her.

Hvad jeg kĂžber med eller uden rabat – som sĂ„ mange andre – kan du ikke tillade dig at Ăžffe over pĂ„ et offentligt forum. Og hvis ikke du kan fremskaffe et bevis for din pĂ„stand, synes jeg du skal klappe i.

Det kan da ikke vÊre rigtig, at man ikke kan svare pÄ et normalt indlÊg, uden at du vil spille overdommer.

HÞrer du til de fÄ, som aldrig fÄr rabat?

Mvh.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

johannes wrote: Ved du hvad Lars Malmgren.

Jeg synes faktisk det er frĂŠkt af dig at insinuere, at jeg udtaler mig positivt mod betaling – hvilket jeg i virkeligheden aldrig har gjort. Jeg udtaler mig kun udfra egne brugererfaringer. Jeg synes i den grad du gĂ„r over stregen her, og for fĂžrste gang synes jeg egentlig at moderator skal kalde til orden her.

Hvad jeg kĂžber med eller uden rabat – som sĂ„ mange andre – kan du ikke tillade dig at Ăžffe over pĂ„ et offentligt forum. Og hvis ikke du kan fremskaffe et bevis for din pĂ„stand, synes jeg du skal klappe i.

Det kan da ikke vÊre rigtig, at man ikke kan svare pÄ et normalt indlÊg, uden at du vil spille overdommer.

HÞrer du til de fÄ, som aldrig fÄr rabat?

Mvh.

Åh, sĂ„ kĂžrer karrusellen igen…
                                Jeg synes bestemt ikke, at jeg insinuerer noget.
                                For det er da et faktum, at du har modtaget udstyr til test, for sÄ at fÄ det eller kÞbe det med stor rabat. Det har du da selv annonceret flere gange.
                                Og det er muligt, at jeg husker forkert, men jeg kan altsÄ ikke lige huske en eneste negativ omtale.

Og det er da heller ikke noget jeg “Ăžffer” over. Jeg konstaterer blot, at det er sĂ„dan.
                                Ja, jeg fĂ„r af og til rabat som mange andre – endda uden at spĂžrge. Vi har nogle flinke forhandlere her i Danmark.
                                Forskellen ligger i, at du poster dine test og anbefalinger, mens andre der fÄr rabat sjÊldent gÞr det.

Og helt ĂŠrligt, sĂ„ er det da ogsĂ„ helt fint. SĂ„ lĂŠnge du fortĂŠller at du har fĂ„et rabat eller mĂ„ beholde udstyret. SĂ„ kan lĂŠserne tage det med i deres betragtning. Det er jo ĂŠrlig snak – ingen problemer med det!

Jeg synes, at du skal huske, at Astro-forum er et DEBAT-forum – og ikke et rygklapper-forum (sagt med et smil pĂ„ lĂŠben).
                                Det sker jo, at folk har forskellige syn pĂ„ sagen. Det kan der da ikke vĂŠre noget urimeligt i… Eller hvad ?
                                MĂ„ske skulle du gribe lidt i egen barm, for det virker nogle gange som om, at sĂ„ snart der er bare den mindste kritik eller modstand imod dig, ja sĂ„ nĂŠrmest eksploderer du, og himler op om overdommeri og at nu mĂ„ moderator kalde til orden….

Hvor herre bevares, Johannes, slap dog lidt af.

jskals
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Man skulle tro at det er overskyet??

( ovenstĂ„ende er kun et udslag af min “syge” humor 🙂

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 61 i alt)
                                • Emnet 'Billigt godt planetkamera' er lukket for nye svar.