Billigt godt planetkamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Billigt godt planetkamera

• Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af Harkhoost. This post has been viewed 1069 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 61 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hej Lars

Spørg om du ikke kan låne det cam af en eller anden og se om det er noget for dig. Jeg har haft det og følsomheden er skam udmærket, men i underkanten af Lifecam. Neximage har en lille sony ccd som er knap så følsom som Qcam og på den baggrund kan man vel sige, at Qcam er et step op også qua de flere pixeler.

Neximage er det samme som de gode gamle Phillips webcam der blev brugt med stor succes før Sony lancerede en ny meget følsom sensor de fleste bruger nu om dage bedre kendt som ICX618ALA mono. Farveversionen af kameraet er også følsomt, men koster også noget mere end de billigere typer ccd og cmos kameraer jeg har nævnt.

Ja, større teleskoper er bedre til en vis grænse. Min C8 står på en sydvendt altan og den vej skal himmelobjekterne nu en gang, heldigvis. Ellers var jeg nok invalid i dag af at slæbe gearet ned og ud et mørkt sted.

Men mindre kan også gøre det, hvis du vil have planeterne ned på disken. Men så vil jeg anbefale en 127mm mak. Du slipper for farvefejl og brændvidden er himmelråbende. Og den kan din montering jo også klare og er tilmed mere kompakt.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

las
      Deltager
        • Nova

Ja neximage er nemlig med samme chip som det gamle toucam og drivere er efterhånden mange år gamle.

Nu er pixel jo noget mindre på Qcam, så spørgsmålet er jo om lysfølsomheden pr. pixel stadig er større på Qcam? Er de det er det jo en ren win / win situation. Mere lys ved samme forstørrelse eller meget mere lys ved samme planetstørrelse i pixel.

En 127 mak ville være rigtig god, også fordi monteringen som der er nu har svært ved at tøjle længden på refraktoren med små 80mm udtræksrørforlænger.

Der kommer utroligt let rystelser som jeg så har fået begrænset ved at hekse med monteringen.

Men den lille 4″ refraktor må blive lidt endnu, jeg syntes jeg har fået fyret rigeligt af på alt muligt andet udstyr.

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Jeg mener at dette er noget af det mest lysstærke kamera, men nok ikke det billigste?+

Watt 902H2 Ultimate:

Se kameraets detajler her:

http://www.lechner-cctv.de/s-w-kameras-c-cs-mount-lieferung-ohne-objektiv-.23.de.html?mwdSID=k6b5bdo6qaht05tpms7dita240

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Jeg har også selv nogle kameraer til salg. Kameraerne er der knoklet en del med, da de har været benyttet til forskellige eksperimenter, men elektronikken skulle være i orden.

Der er :

DMK21AU618.AS til 2000,00 kr. + fragt. monocrome (ingen tilbehør)

DMK21AU04.AS til 1500,00 kr. + fragt. monocrome (ingen tilbehør)

Huviron color til 600,00 kr. + fragt. (www.astrophoto.co.uk/

Qcam IMGOS color kamera kr. 2500,00 + fragt med noget tilbehør.

las
            Deltager
              • Nova

Hej Bjarne, det første er lidt for dyrt.

Og det skal desuden være farve, jeg har i øvrigt selv et næsten ubrugt IMG0S mono med guideport. Det var ikke noget du ville bytte med dit farve IMG0S?

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Hej Lars,

Jeg kan kraftigt anbefale DMK21AU618.AS !
                De 2000,- er ca ½ pris ifht nuværende nypris hos dansk forhandler.
                Det er top kvalitet og Sony icx618 er meget følsom, særligt i det røde, hvorfor den er rigtig god i kombination med et IR-pass filter.
                Rød og nær-IR lys er mindre påvirket af atmosfærisk seeing end gult-grønt og især blåt lys er.

las
                Deltager
                  • Nova

Hej Lars. jeg har sådan set et med den chip og som sagt skal det være farve for at slippe for bøvlet med filtre og filterhjul.

Ellers er det en god pris….

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Er det med 618 chippen, vil jeg da godt bytte !!

las
                    Deltager
                      • Nova

Bjarne, nej det er samme version som din blot i mono og med guideport…

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Lars

Hvilke data har dit så ? På Qcam er der kun data på det “nye”.

Hvis du betaler fragten for begge kameraer kan vi godt bytte, idet prisforskellen nu er 500 kr.

Hvad mener du om det eller har du evt. et andet forslag??

las
                        Deltager
                          • Nova

Hej Bjarne.

Ja jeg lagde godt mærke til at det ikke længere figurerede hos qcam.

Jeg mener faktisk at jeg købte mit på omtrent samme tid som dig. Det har så kun været brugt ganske lidt lige da jeg fik det og har derfor bare ligget i et par år nu. Jeg købte nemlig IMG0H’en ganske kort efter og har ikke brugt S’eren siden.

Her er data -IMG0S ICX204 1024*768 24FPS 640*480 35FPS- Det skulle gerne være det samme som på dit!

Jeg tror eneste forskel er at mit er mono og har guideport

Jeg mener at jeg gav lige under 5000 da jeg købte det.

Men som sagt bruger jeg det ikke, så er du frisk er jeg også.

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova

Tak for disse data, men de er ikke så gode som dem jeg allerede har på mine kameraer, så jeg afstår i denne omgang.

las
                            Deltager
                              • Nova

Det er bare i orden.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Her er mit med lifecam, bare skilt ad, fjernet filteret og isat et rør, intet andet..

OG jeg er ikke planet ekspert, har kun taget 5-6 skud, så kameraet er ret godt..

las
                                Deltager
                                  • Nova

Flot billede Tommy. Hvilket teleskop er det skudt med?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 61 i alt)
                                • Emnet 'Billigt godt planetkamera' er lukket for nye svar.