Billigt godt planetkamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Billigt godt planetkamera

• Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Harkhoost. This post has been viewed 1068 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 61 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

las
    Deltager
      • Nova

Jeg er pÄ udkig efter et billigt godt farve planetkamera og har nu kigget lidt pÄ Qcam5L-II som umiddelbart ser ud til at virke rigtigt godt.

Det skal bruges til min Synscan AZ 102/500 refraktor.

Er det noget af det bedste man kan fÄ i prisklassen under 2000,- eller er der andet jeg bÞr kigge efter?

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Qcam5L-II er der nogle der synes er godt og andre der synes er skidt. Kommer vel an pÄ ens prÊferencer, men jeg tilhÞrer sidstnÊvnte.

Vil man virkelig spare og desuden fÄ en bedre kvalitet (hvor kan man ellers det?) kan man modificere et webcam som Microsoft Lifecam Cinema eller Studio. Det krÊver dog at man er lidt fingernem og tÄlmodig for der skal eksperimenteres.

Ellers er der ccd kameraer at overveje selvom de er dyrere og isÊr er Sony sensorer gode til det formÄl. Men refraktoren du bruger er ikke ideel. Planeter er smÄ og krÊver normalt en voldsom forstÞrrelse og du vil fÄ en dominerende farve halo omkring dine objekter.

Dette kan dog filtreres vĂŠk i nogen grad og meget kan efterbehandles i software, men helt godt bliver det aldrig.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Jeg holder pÄ i en annen trÄd (guidekamera) der jeg fikk denne linken

Kjenner ikke til disse kameraene selv…

http://astronomia.co.uk/index.php/accessories/camera.html

TeeJay

las
          Deltager
            • Nova

Det skulle gerne vÊre et skridt op fra neximage som jeg pÄ nogle punkter ikke er tilfreds med, hvis ikke lever jeg med de begrÊnsninger det har.

Neximage er jo meget gammelt og jeg tÊnkte at der mÄske var kommet noget bedre og lige sÄ simpelt.

Og jeg har ikke lige lysten til at modificere et webcam.

Sidste serie jeg tog var med 5x powermate og et IMG0h mono med farvefiltre. Der var stort set ingen halo effekt pÄ det fÊrdige billede.

SpÞrgsmÄlet er sÄ om det er filtrenes skyld, eller mÄske bedre software! Tidligere var IMG0H plaget af lÞgringe effekt.

Og mÄske vil et andet billigt farvekamera give samme billeder som Neximgae???

De billeder jeg har set taget med Qcam5L har vĂŠret ret gode, det ene med en “lille” kikkert.

her er Jupiter med Neximage:

Her med IMG0H i RGB

Teejay, dem kigger jeg lige pÄ.

kdn
            Deltager
              • Moon

outlook wrote:

Qcam5L-II er der nogle der synes er godt og andre der synes er skidt. Kommer vel an pÄ ens prÊferencer, men jeg tilhÞrer sidstnÊvnte.

Vil man virkelig spare og desuden fÄ en bedre kvalitet (hvor kan man ellers det?) kan man modificere et webcam som Microsoft Lifecam Cinema eller Studio. Det krÊver dog at man er lidt fingernem og tÄlmodig for der skal eksperimenteres.

Ellers er der ccd kameraer at overveje selvom de er dyrere og isÊr er Sony sensorer gode til det formÄl. Men refraktoren du bruger er ikke ideel. Planeter er smÄ og krÊver normalt en voldsom forstÞrrelse og du vil fÄ en dominerende farve halo omkring dine objekter.

Dette kan dog filtreres vĂŠk i nogen grad og meget kan efterbehandles i software, men helt godt bliver det aldrig.

Ang. webcam modifikationer, sÄ var det prÊcis et Microsoft Lifecam Cinema jeg har brugt til mit projekt. KÞbte det for 150,- kr. pÄ dba.dk og sÄ kÞbte jeg denne adaptor: http://www.ebay.co.uk/itm/Microsoft-Lifecam-Web-Cam-Adaptor-1-25inch-/380659308404
              – og brugte denne guide til reference: http://ghonis2.ho8.com/lifecam/lifecam1.html
              Samlet pris: ca. 300,- kr.
              EDIT: syntes ogsĂ„ lige at det er vĂŠrd at nĂŠvne at jeg ca. brugte 20 minutter pĂ„ modifikationerne 🙂

KDN2014-01-14 21:22:58

las
              Deltager
                • Nova

KDN, har du nogle billeder du har taget med det?

kdn
                Deltager
                  • Moon

las wrote: KDN, har du nogle billeder du har taget med det?

Jeg er jo total nybegynder, og det har ikke vĂŠret muligt for mig at tage nogle billeder du kan bruge til reference, da jeg ikke har kunne fokusere ordenligt pga. rystelser. Har for nyligt kĂžbt en fokosmotor, som skal afhjĂŠlpe det problem.

Men du kan se en prof bruge kameraet med samme modifikationer her:
                  http://www.deep-sky.co.uk/imaging/webcam/lifecam.htm

las
                  Deltager
                    • Nova

Ja fokusmotoren er et must.

De ser meget gode ud de billeder han har taget. Det er dog et noget stĂžrre teleskop.

Det bliver spÊndende at se hvad du kan hive ud af det nÄr du fÄr motorfokus pÄ.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

KDN wrote:
                      Ang. webcam modifikationer, sÄ var det prÊcis et Microsoft Lifecam Cinema jeg har brugt til mit projekt. KÞbte det for 150,- kr. pÄ dba.dk og sÄ kÞbte jeg denne adaptor: http://www.ebay.co.uk/itm/Microsoft-Lifecam-Web-Cam-Adaptor-1-25inch-/380659308404
                      – og brugte denne guide til reference: http://ghonis2.ho8.com/lifecam/lifecam1.html
                      Samlet pris: ca. 300,- kr.
                      EDIT: syntes ogsĂ„ lige at det er vĂŠrd at nĂŠvne at jeg ca. brugte 20 minutter pĂ„ modifikationerne 🙂

NÄr jeg siger der skal eksperimenteres sÄ er det i sidste ende med software ellers vil man ikke opnÄ sÊrligt gode resultater. Her er fx et Saturnfoto fra april sidste Är:

SĂ„ helt ueffen er det vel ikke.. 🙂

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

las
                      Deltager
                        • Nova

Nej det ser flot ud, og det er sĂ„dan et lifecam? Det er nok heller ikke taget med en 4″

Hvad med software, hvad bruger i der?

Er der nogle der direkte har noget erfaring med Qcam5L kontra Neximage for lige at afklare den. Pixel er noget mindre pÄ Qcam og det er nok det der bekymrer mig mest, altsÄ om det kan suge nok lys til sig!

Men der er vel ogsÄ sket noget i de Är neximage har vÊret tilstede.

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

KDN wrote:

Jeg er jo total nybegynder, og det har ikke vĂŠret muligt for mig at tage nogle billeder du kan bruge til reference, da jeg ikke har kunne fokusere ordenligt pga. rystelser. Har for nyligt kĂžbt en fokosmotor, som skal afhjĂŠlpe det problem.

Det var dog nogle gyselige Jupiter billeder du henviser til. Han har ikke eksperimenteret nok med kamera og software. Det kan gĂžres meget bedre. Her er fx mit eget billede fra november 2011 med en C8 og Lifecam ligesom Saturnbilledet:

Og ja, det er Ganymedes du kan se ude til venstre.. 🙂 Men det er ikke dennes skygge du kan se pĂ„ skiven. Det er mĂ„nen lige til hĂžjre for skyggen (lyse plet) inde pĂ„ skiven.

outlook2014-01-14 23:17:28

Hilsen Leif,
” Ed Ting

kdn
                          Deltager
                            • Moon

outlook wrote:

Det var dog nogle gyselige Jupiter billeder du henviser til. Han har ikke eksperimenteret nok med kamera og software. Det kan gĂžres meget bedre. Her er fx mit eget billede fra november 2011 med en C8 og Lifecam ligesom Saturnbilledet:

Og ja, det er Ganymedes du kan se ude til venstre.. 🙂 Men det er ikke dennes skygge du kan se pĂ„ skiven. Det er mĂ„nen lige til hĂžjre for skyggen (lyse plet) inde pĂ„ skiven.

Det er et virkeligt, virkeligt flot billede Thumbs%20Up
                            Jeg vil blive glad, hvis kvaliteten af mit bedste billede, bliver 1/10 af dit.

las
                            Deltager
                              • Nova

Flot billede. Jeg syntes dog ogsÄ at de andre billeder der henvises til er pÊne, meget detaljerede men dog slÞrede i kanten.

Hvad teleskop har du brugt der?

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Takker. Teleskopet er en C8 og vil man planetfotos, sĂ„ er min anbefaling mindst en 6″ SCT eller Newton, men det skal lige siges, at sĂ„danne billeder fĂ„s kun nĂ„r seeingen er excellent. For det meste fĂ„r man kun middelmĂ„dige billeder i kassen.

Saturn var dog langt nede omkring de 22 gr og skal derfor igennem langt mere atmosfÊre, der igen slÞrer detaljerne. Og hertil kommer den atmosfÊriske dispersion, der forvÊrres med den lavere hÞjde. Og desvÊrre stÄr Saturn og Mars ikke sÊrlig hÞjt pÄ himlen i Ärene der kommer.

Jeg vil i Þvrigt ikke anbefale Microsoft kameraet. Det krÊver erfaring og leg med optage-softwaren fÞr det evt. makker ret. Det egner sig ikke til MÄnen eller Solen, men til planeterne kan det vÊre godt forudsat, at alle ting spiller med ved optagelserne.

Det optager fx kun de 30 fs i kompressionsformatet mjpeg, sÄdan er Jupiter billedet lavet. Men til Saturn er man nÞdt til at bruge yuv2 formatet, der kun optager ved 10 fs og derfor bruger lÊngere optagetid pga at Saturn ikke er sÊrlig lysstÊrk.

Her er lige et panoramabillede med Jupiter fra 2011 med en mÄnetransit i god seeing:

Hvor vil det dog vÊre rart, hvis seeingen generelt var pÄ det niveau det meste af tiden, men det er den desvÊrre ikke og nÄr den endelig er det, er jeg som regel ved okularet.

outlook2014-01-15 09:30:09

Hilsen Leif,
” Ed Ting

las
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg har det sÄdan lige nu at det ligesÄ godt kunne vÊre en 50mm sÞgekikkert jeg tog billeder med, og sÄ se hvad det kunne frembringe.

Sidste gang jeg var hooked pĂ„ fotos var det “stĂžrst er bedst”, hvilket det jo ogsĂ„ er! Men jo stĂžrre, jo mere bĂžvl. Lige indtil det punkt hvor man ikke orker at slĂŠbe gearet ud.

Det jeg filmer med lige nu kan jeg slÊbe ud af en gang, sÊtte strÞm til og sÄ kÞrer det. Jeg behÞver ikke engang at slÄ benene sammen eller kÞre ud eller ind, opsÊtningen er i sig selv stationÊr efter lidt modifikationer.

NedkĂžlingstiden er minimal ligesom det at pakke den sammen er.

Men for at vende tilbage til spĂžrgsmĂ„let, sĂ„ kunne jeg rigtigt godt tĂŠnke mig at hĂžre om der skulle vĂŠre nogle der har erfaring med om Qcam’et er et step op fra neximage? Eller om jeg blot skal lege videre med det gamle. Eller hvad kunne vĂŠre et billigt (relativt) alternativ.

Jeg er isĂŠr bange for at lysfĂžlsomheden faktisk er mindre, anyone?

Jeg syntes jeg er rent ind i nogle problemer pĂ„ softwaresiden med neximage. Sharpcap som jeg bruger fryser jĂŠvnligt hvis jeg fĂ„r rodet med de forkerte settings og det originale Amcap syntes jeg er meget bedaget…

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 61 i alt)
                                • Emnet 'Billigt godt planetkamera' er lukket for nye svar.