Billig spektroskopi?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Billig spektroskopi?

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 334 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Mens jeg venter på mit kamera (og skyfrit vejr) googler jeg videre. Denne gang for at se, hvordan landet ligger m.h.t. spektrometri. Jeg faldt over ”Rainbow Optics Star”, som gi’r mulighed (efter hvad de selv skriver) for at fotografere stjernespektre. Kender i noget til dette?

http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=4234

Jeg ved det tenderer til overmod, eftersom jeg endnu aldrig har lavet så meget som eet eneste astrofoto- men det ku’ da være sjovt at vide, om man senere kan udvide sine observationer med et billigt stykke legetøj Clap

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mikkellund
        • Giant

Hej Mogens

Har du rigtigt godt øjne? Jeg kan næste ikke se hvad du skriver. Er der en go grund til at det er så småt????

Er det nogen der har lavet et review af produktet? Det kunne være sjovt at prøve!

Mikkel

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Mikkel, nej- ingen grund overhovedet, var bare ikke opmærksom på småtteriet. Sorry.

Vedr. mine øjne: NixNix, er faktisk ved at få gammelmandssyn.

Hilsen Mogens B.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hejsa

MAF teknikgruppen arbejder på højtryk med spektro. I øjeblikket sidder vi og arvejder med efterbehandling af spektra.

Der findes et lige så godt og billegere alternativ til Rainbow Optics.

Vi forventer at det bliver et af temaerne til Starparty og vi håber at vi får en virkelig amatør ekspert til at komme fra UK. Desuden håber vi at der vil være en producent af spektro udstyr tilstede.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Nightsky,

hvad/hvor er det billigere alternativ? Nogen links også til jeres arbejde med spektra?

Hilsen Mogens B.

Anonym
                • Nova

Hvornår er der starparty?

Jeg har et par spektra af solen her:
                http://picasaweb.google.com/masterOfTheUniverse2008/Spectro#5229257205736724482
                http://picasaweb.google.com/masterOfTheUniverse2008/Spectro#5229258526623966882

Desværre en del ude af fokus Ouch
                madsen2009-01-25 17:38:04

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Lars, jeg fandt LO’s webside. Læser med interesse.

Hilsen Mogens B.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa

her er et link

Vi har ikke noget på vores hjemmesider endnu omkring spektro… kommer

henrik
                    Deltager
                      • Nova

De ser godt nok spændende ud.

Gad vide om de har spatial opløsning nok til fx. at undersøge dopplerforskydninger?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Billig spektroskopi?' er lukket for nye svar.