Billeder fra MHansen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Billeder fra MHansen

• Dette emne har 16 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 175 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

I løbet af de sidste par dage har det været rigtig pænt og lækkert vejr. Og derfor har jeg været ude. Til dels for at teste guideren og øve mig i at bruge seperat guider. Samt også at indhente fotoner af forskellige objekter. Så her er fangsten indtil videre.

M97, som består af 300 sekunders subs (RGB), stacket med sum og ikke givet nogen yderligere behandling. Taget med M7C.

M57 tæt på at være færdig. Består af 360 sekunders subs med både RGB og H-alfa. Stacket af flere omgange med 4 x SD Mask stacket med sum. Består af forholdet RGB/H-alfa 4:1. Taget med M7C. Billedet er croppet.

.Jeg har også forsøgt mig med Bobletågen, dog på ingen måde i samme kvalitet som Tom Victors. Består af 600 sekunders H-alfa og RGB. Stacket med sum og givet DDP. Taget med M7C.

Den sidste i denne omgang er IC 434 Horsehead nebula. Denne består af 480 sekunders subs, stacket med sum. taget med M7C.

Alle billeder er naturligvis screen stretched og jeg har ikke benyttes darks, bias eller flats.. Hvis der er nogen der skulle have lyst til at lege med de rå data, kan de sagtens pakkes og sendes. Evt. kan det tænkes at Michael Stauning vil lægge serve til.

Kritik modtages gerne (men helst ros…. Wink)

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Hej Michael

Din SXV-guiding fungerer ellers fint nu.-Også fine billeder, der kun trænger til lidt farvebalancering.-Du skriver hvor lange subs er, men ikke hvor mange?

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

Hej Michael.

Nydelige billeder du er i gang med. Det ser godt ud med guideningen – runde stjerner over hele feltet.

Kan det passe, at alle billederne har den samme grad af uskarp – fokus ?Tongue

Clear Sky’s

mhansen
          Deltager
            • Nova

Jeg glemmer jo altid at huske at notere hvor mange subs jeg benytter. Især fordi jeg også lader MaxIm udvælge det antal billeder jeg stacker. Men jeg kan komme med et bud.

IC 434 består ca af 18 x 480 sekunders RGB og 4 x 600 sekunders H-alfa. Samlet tid ca. 2½ time.

M97 består ca af 18 x 300 sekunders RGB. Samlet tid ca. 1½ time.

NGC7635 består ca. af 10 x 600 sekunders H-alfa og 12 x 600 sekunders RGB. Samlet tid ca. 3½ time.

M57 består ca. af 12 x 300, 18 x 150, 18 x 360 sekunders RGB og 16 x 360 sekunders H-alfa. Samlet tid ca. 5 timer.

Da MaxIm selv har hjulpet mig med at udvælge frames er jeg ikke sikker på de rigtige tal, men jeg har trukket lidt fra. Jeg tror det bliver ret svært for mig at få det ind i rutinen at tælle og skrive antallet ned, selvom det siger en del om den samlede tid.

mhansen
            Deltager
              • Nova

Bjørk Jensen ***nova wrote: Hej Michael.

Nydelige billeder du er i gang med. Det ser godt ud med guideningen – runde stjerner over hele feltet.

Kan det passe, at alle billederne har den samme grad af uskarp – fokus ?Tongue

Clear Sky’s

Fokus er noget jeg virkelig har kæmpet rigtig meget med.. I går kunne jeg bare ikke kæmpe den ned under 2-4 FWHM på 4 sekunders eksponering. Måske teleskopet skal kollimeres med noget andet ens laseren.

Hvordan bruger man i øvrigt laserkollimator og barlow. Jeg får bare en stor rød plet…

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Det er ski godt gået, dejligt at se så mange motiver, glæder mig selv til hesten, den er ved at kunne ses herfra ved 03:40 tiden…

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hej Michael
                  Det er ski rigtig godt gåetClap

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael . god guiding gode billeder Thumbs%20Up

eirik
                      • Planet

Flotte bilder Thumbs%20Up

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant
                        Hej Michael,

Din guiding kører fint, men hvorfor bruger du RGB og h-alpha filtre på dit SXVF-M7C colour kamera ? Er godt klar over at man kan forbedre kontrasten med disse filtre, men er der andre årsager til at du gør det ?

Har selv et SXV-M7C, og har være forbi de samme objekter, men der er en del forskel på farvebalancen på dine og mine billeder, som måske skyldes de filtre du bruger eller måske programmet eller processen du bruger.

Kan du beskrive den proces du bruger ?

Har du prøvet de samme objekter uden filtre, og hvordan ser de ud.

Mvh

Mogens

Mvh
                        Mogens

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Jeg bruger hovedsagligt filtre til at fremhæve den røde hydrogen alfa linie, som jo fremtræder i mange emmissionståger. Men også for at afprøve brugen af smalbåndsfiltre og one-shot-color ccd.

Og sidst, men ikke mindst, bruger jeg filtrene til at lave meget simple grundstofbestemmelser.

Min fremgangsmåde er i grunden ret enkel. Jeg optager et antal subs med og uden filter. Så omdanner jeg dem i MaxIm til farver og stacker dem. Enten stacker jeg alle billeder sammen af en gang eller også stacker jeg dem enkeltvis, altså stacker filter og rgb hver for sig og så til sidst stacker jeg de to billeder sammen.

Men netop fordi jeg benytter MaxIm DL til at omdanne til farver, kan det godt skyldes at billederne ser lidt sjove ud.. Jeg har endnu ikke prøvet at stacke dem sammen RGB alene.

Mogens Zachariasen
                          Deltager
                            • Super Giant

Ok Michael,

Tak for svar.

Mvh

Mogens

Mvh
                            Mogens

tomvictor
                            Deltager
                              • Giant

Hallo Michael, først og fremst gratulerer med flotte bilder, stjernene er perfekte og objektene er fint plassert.
                              Nå sitter jeg på en maskin uten PS så jeg kan ikke bedømme nøyaktig farge og bakrunn.

M97. Her har du samlet mye gode data ser det ut som. Bakrunnen er selvsagt for blå, dette er sikkert et problem du kan rette opp i bildebehandling.
                              Hvis du får riktig bakrunn vil objektet stå mye bedre frem. Det er veldig lite eller ingen farge på stjernene, dette bør du finne ut av.
                              Sjekk først en RAW sub om det finnes hint av farge der. Du kan evnt. kjøre en serie med korte subs slik at stjernene beholder fargen.

M57. En mer riktig farge på bakrunn så langt jeg kan bedømme på denne monitor. Ser litt farge på stjernene tror jeg.
                              Forstår ikke helt forholdet 4/1 RGB/HA, hva mener du?

NGC7635. Bakrunnen er også litt for blå her etter min smak. Her har du fått bedre farge på stjernene, spesiellt de blå.
                              Mulig du har litt soft fokus her. Ellers et godt bilde og fin objektplassering og passe med DDP.
                              Jeg hadde forventet mer signal med såpass mye tid brukt, har du mistet mye data i behandlingen?

IC434. Flott nærbilde av hesten, litt stjernefarger. Igjen for mye blått i bakrunnen, for å se litt mer av NGC2023 så bør du kjøre en runde med DDP.

Jeg regner med at du med RGB mener bare kamera uten filter. Det vel ingen hensikt å bruke RGB filter på et fargekamera?
                              I det store og hele ville jeg brukt mer tid på RGB og fått et perfekt resultat og lagt til Ha-data som rosinen i pølsen 🙂

Fornax Ligthtrack II
                              Tokina AT-X 300mm f 2.8
                              Canon 600D Baader

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Michael – De er gode helt sikkert, men lidt justering af background vil hjælpe.

Og du oploader bare alt hvad du vil.

PS. Du kan se på din stakket fits hvor mange frames der er.

mhansen
                                Deltager
                                  • Nova

Så har jeg prøvet lidt igen.. Her er en mellemtid på NGC7317.

Den er ret svær at hente ind, selv et ret mørkt sted. Og så var jeg plaget af en hel del tåge og dis.. Især kom der 2 gange frost på linsen til guideskopet.

Billedet er stacket med sum af 480 og 600 sekunders subs, som tilsammen har givet 6720 sekunder. Jeg har for en gangs skyld brugt 6 x darks til kalibrering. Ligeledes er der brugt kernel hot pixels og kernel low pass more filter.

Mht. til billedbehandling så er jeg stadig meget uindviet i brugen af Photoshop, selvom jeg har det nyeste CS4 Extended. Jeg bruger hovedsagligt MaxIm til behandlingen.

MS: Jeg kan ikke finde antallet af subs jeg har brugt i fits headeren, men dog kan jeg finde den samlede expo tid.

Jeg tror i øvrigt at det yderst spændende farver på stjernerne langt hen af vejen skyldes at MaxIm stadig ikke kan konvertere farverne helt rigtigt. Men jeg ved det ikke…

MHansen2009-10-17 02:17:58

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Billeder fra MHansen' er lukket for nye svar.