Billeder fra George og Lowell Observatory i USA

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Billeder fra George og Lowell Observatory i USA

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af camilla. This post has been viewed 522 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

camilla
    Deltager
      • Giant

I november havde jeg fornøjelsen af at være to uger i USA, en uge på kursus i Houston og en uge på ferie i Arizona. I forbindelse med turen besøgte jeg to observatorier:

George Observatory ved Houston.

Hvor de dog bare kan det dér med at holde star parties, de amerikanere! Masser af mennesker, masser af teleskoper. Tre kupler med gode instrumenter, hvoraf den største var en 36″ reflektor. Jeg fik lejlighed til at kigge på Ringtågen i den. Wow.. Og så den imødekommenhed de har. Jeg talte med en amatørastronom som betjente en 16″ Dobsonian ude på pladsen foran. Jeg ville jo gerne se nogle af de objekter, jeg ikke ku se hjemmefra. Houston er 30 grader nord, 25 grader lavere end Danmark. Så vi fik gode kig på kuglehobe i Skytten, Lagunetågen og et par andre objekter.

Dernæst videre til en uges ferie, hvor det astronomiske højdepunkt var

Lowell Observatory i Flagstaff

Her blev Pluto og Universets udvidelse opdaget. Percival Lowell købte den 24″ Alvan Clark refraktor som stadigvæk står i kuplen – som desværre ikke blev åbnet pga blæst. Jeg var forbi to gange: En morgen efter en snestorm, for at fotografere kuplerne med sne på. Fredag aften inden hjemrejsen var jeg til star party, og der var igen masser af mennesker og aktiviteter. Lysbilledshow, live transmission fra rumfærge opsendelsen, adgang til deres meget fine interaktive udstilling, adgang til Rotunda Museum, hvor der er historiske genstande fra observatoriet. Dertil selvfølgelig en mængde teleskoper, man kunne kigge i udenfor.

Lidt skægt at komme til Lowell igen – mit fjerde besøg. Kort inden besøget havde jeg holdt foredrag oppe i NOVA om “Astronomi i Arizona”, og havde i den forbindelse læst hele historien op igen. Så det føltes meget nærværende at gå rundt deroppe igen.

Har I lyst kan I se billederne på min fotohjemmeside i albummet Arizona and Houston trip – November 2008.

http://flickr.com/photos/camillabacher/collections/

Mange hilsener, Camilla
      Astronomisk Forening for Køge Bugt – http://www.afkb.dk

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Billeder fra George og Lowell Observatory i USA' er lukket for nye svar.