Billede efter stacking

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Billede efter stacking

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af astoft. This post has been viewed 555 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg få tit en lys ring/felt midt på billedet, efter billederne er blevet stacket.
      Kan man selv gøre noget ved det, eller skal der penge til ?

Det har bare været et hurtigt forsøg med Nikon og 210mm objektiv, for at se om jeg kan se M2 herfra, men jeg har lige nøjagtigt ramt ved siden af.

Adam2017-09-27 18:48:40

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Adam,

Det er din linse, der vignetterer.

Det betyder, at linsen ikke belyser hele sensoren lige meget. Altså 100% belysning på midten og så falder det af mod hjørnerne.

Stort set alle zoom objektiver har en hel del vignettering, også de fleste tele + primes.

Det er også en helt alm fænomen på teleskoper.

Det kan løses ved at korrigere med flat-fields.

Dvs du lægger et gennemsigtig hvid materiale henover linsen og tager et billede.

Det kan være en hvis t-shirt, en hvis plastikpose eller lign. Du skal have kunstigt lys på og tilpasse eksponeringstiden, så billedet ikke bliver overbelyst.

Kort fortalt måler du på denne måde hvor meget belysning du har i hver pixel.

Dette kan du så bruge til at korrigere dit stjernebillede i diverse astroprogrammer.

Søg på astro flat fields processing. Der findes flere guides på nettet.

Men du skal nok have fat i noget astro software, måske deepskystakker?

Der er også dark-fields til at reducere støj og bias-field til at reducere “shutter-noise” osv osv.

adam
        Deltager
          • Main Sequence

Mange tak.
          Ok, jeg har kun set vignettering ved kanterne, men min fylder det meste af billedet.

Jeg har tilføjet flats, taget med en t-shirt på objektivet, inde i køleskabet med en kraftig led lampe i, som er blevet bedst, efter et par forsøg på en anden måde.
          Det er blevet bedre.

Jeg bruger DSS. Jeg må læse lidt mere om det.

astoft
          Deltager
            • Planet

Jeg var selv overrasket, hvor stor betydning det havde at lave flats.

Jeg brugte en Tamron 300 mm zoom-linse med største blænde f/5.6

Da jeg så studerede mine flats, så jeg, at der var en 25% forskel i signalet mellem midten og hjørnerne.

Så blændede jeg altså lidt ned. f/8

Det hjalp meget. Så var forskellen kun 4%. Så kunne flats korrigere fint, når jeg lavede fotometri.

Men hvis forskellen er 25%, så er det svært at tro på, at man kan korrigere meget bedre end en faktor 10.

Søren

Virum

Søren Toft - Virum
            EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Billede efter stacking' er lukket for nye svar.