› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Billedbehandling
- Dette emne har 23 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 6 måneder siden af Mads. This post has been viewed 410 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. september 2011 kl. 18:40 #68859
mstauningDeltager- Black Hole
Erh, jo en god tanke.. Men tænktes der på alt det som entenlig bliver skrevet som et svar, i en anden tråd? Eller hvordan skal det foregå?
Man kunne måske få lavet et afkrydsfelt, ala Medtag underskrift – når man laver et svar i en tråd. Men ville det ikke give en masse rodet information, især da det jo ville blive taget ud af sammenhængen?Ide’en som sådan er jo god, men hvordan skulle det gøres? Msåke ide’en bare var tænkt som en “normal” katagori, eller en under Astrofoto…?6. september 2011 kl. 22:16 #68896
tommyfDeltager- Neutron star
Måske,,, Software redigering i sin egen kategori.
6. september 2011 kl. 22:39 #68900
Også bare som noget man poster spørgsmål i? Tænker på at Teknik og tilbehør jo netop beskriver at indeholde dette, derfor jeg fik det indtryk at det var muligheden for at samle noget af den viden der ligger rundt omkring i de andre kategorier…
6. september 2011 kl. 22:49 #68903
tpaw- Planet
Man kunne jo evt. bare lave en “samlet” post, hvori der er links til andre guides, videoer, osv osv.
Eks:
————————————————————————–
Behandling af RGB
Kombinering af RGB layers i photoshop:
http://www.photokaboom.com/photography/learn/Photoshop_Elements/layers/separate_RGB_channel_layers/5_recombine_RGB_channel_layers.htmKombinering af RGB i GIMP:
http://linktiletandetsted.hvordetteforefindes.dk/noget.htmStacking
Stacking af billeder i DeepSkyStacker:
http://linktiletandetsted.hvordetteforefindes.dk/noget.htmOsv…
————————————————————————–
Når folk så har noget nyttigt, smider de en besked til emnet, og så kan det blive plottet på listen. Hvis dem som skriver, så lige laver lidt arbejde, a la dét jeg lavede ovenover, så er det jo bare lidt copy paste.
Evt kan folk der SELV har gode tips og tricks, jo lave et nyt emne, og så linke til det!?Bare en lille idé.
Så bliver det samlet, ligesom med forhandler tråden, der også er her.Just my 2 cents 🙂
tpaw 2011-09-06 22:58:06 6. september 2011 kl. 22:55 #68904
Oki så forstår jeg, se det giver jo også mening 😉
6. september 2011 kl. 23:07 #68908
paul- Nova
Et underfora ligesom der er et underfora der hedder “forum nyt, ideer og forslag”
Var tænkt som et fora (fordi billedbehandlingen er så vigtig en del af det færdige billede )specifikt beregnet til spørgsmål / link / erfaringer / tips / “must read” / “must see” / osv. omhandlende alt hvad der sker fra det øjeblik lukkeren åbner i ens kamera til man står med et færdigt billede i hånden (eller på skærmen i disse tider :-), samlet i et underfora.
Der findes jo ikke to amatør astronomer der billedbehandler ens, alle har udviklet eller er ved at udvikle hver deres teknikker der hver især kan virke super, så sikkert lige så mange meninger som amatør astronomer…alligevel kunne det måske være rart at kunne samle bla. og f.eks. gode link i et underfora så man selv kan dygtiggøre sig vha. litteratur der er linket til, samt søge og få svar på noget (og på skandinavisk) man lige har lidt tillægsspørgsmål til.
7. september 2011 kl. 01:02 #68915
Må jeg i den forbindelse lige henlede opmærksomheden på Jespers fortindelige E-bog: http://www.astrofoto.dk
Men kunne man ikke indtil da, forbruge noget tid på at hælde noget info ind i Astrofoto og Teknik?Her tænker jeg lidt på noget ala det jeg lige fik hældt ud, omkring darks! Måske man skulle få noget afløb for manglede fotoner ved at lave et indlæg eller to…Så må vi jo se om de kan flyttes senere!
7. september 2011 kl. 07:23 #68927
paul- Nova
Ja Jespers fortrindelige bog er et fortrinligt eksempel på en bog der kunne listes som “must read” materiale i et eventuelt fremtidigt billedbehandlings underfora side om side med Jery og Adam´s publikationer.
7. september 2011 kl. 16:11 #68952
MadsDeltager- Giant
Ingen tvivl om at Jespers bog er en kanon start for astro begyndere ,men et underforum hvor man kan lægge sine optagelser ud, diskutere og få råd vil også være perfekt. Men der har tidligere været foreslag om at dele forum op i DS, solsystem,+alm. vejrfænomener uden det har fået response fra admin side, så dette kunne være spændende at høre lidt fra deres side om det overhovedet er en mulighed.
Mads
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Billedbehandling' er lukket for nye svar.