billedbehandling – HJÆLP!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? billedbehandling – HJÆLP!

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 32 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg var ude i aftes og tage lidt billeder af Pollux / Castor regionen med Canon 1000D med Canon 50mm f/1.8 objektiv på skrammel EQ-0 mount med RA motor.

Det blev til 10×90′ + 10×120′ + 1×300′ lights, 4×120′ darks, og 5 bias.

Men jeg kan ikke få noget godt ud af DSS resultatet, lige meget hvad jeg gør bliver billedet utroligt mørkt og ringere end de enkelte lights???

Jeg har lagt dss tiff filerne op på DropBox:

https://www.dropbox.com/sh/8os7pwokfw9n1vu/qVROGpwVlC/20130403

De hedder dss_16.TIF og dss_32i.TIF.

og jeg har lagt en enkelt 90′, 120′ og 300′ til sammenligning samme sted:

IMG_6259.CR2, IMG_6269.CR2 og IMG_6280.TIF

Nogle gode råd?

Edit: “5 flats” overfor rettet til “5 bias”rudibr2013-04-05 05:50:04

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Rudi

IMG_6280.cr2 ser fin ud i Nebulosity. Dss filerne kan jeg kun se som Jpg, og de ser rimeligt fæle ud.

Ift din montering, er det underligt at de klare stjerner trækker ud til streger, mens de svage stjerner er pænt punktformige. Kører du optiken ved f/1.8? I så fald kan du med fordel klikke den et par blænder ned, og få skarpere billede.

Vh

Morten

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hej Morten,

tak for at du kikkede på det. På IMG_6280.CR2 er der anvendt blænde 2.0, eksponerings tid 310 s, ISO 200.

Jeg kan godt se de aflange objekter, det er ikke pga tracking/alignment, for de stråler ud fra centrum i billedet. Jeg kan prøve med endnu mindre blænde åbning næste gang.

/Rudi B. Rasmussen

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Senk blender åpningen ja. Denne linsen er ok ved f/4, god ved f/4.5 og meget god ved f/5.6

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

Husk også at bruge bias frames når du også bruger darks og flats.

Jeg havde altid haft problemer med mine flats. Jeg prøvede alt muligt men kunne aldrig få dem til at fungere ordentligt. Indtil jeg lavede nye bias frames.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Tak for rådene. Jeg vil prøve at blænde yderligere ned, selv om at det er lidt svært at få sig selv til at blokere for de sparsomme fotoner. Ud over et skarpere billede, hvad skulle det ellers gavne?

@Michael:

Jeg har faktisk taget bias frames, jeg skrev forkert i første indlæg. Men jeg mangler flat frames, ved ikke lige hvordan jeg skal lave dem. Har ingen fancy lyskilde at hænge på linsen.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'billedbehandling – HJÆLP!' er lukket for nye svar.