Bildevisning på mobiltelefon

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Bildevisning på mobiltelefon

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 939 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Når jeg kikker på forumbilder på min mobil, vises bare et utsnitt av bildet. Noen bilder har en link inn til Astrobin. Følges denne vises hele bildet korrekt.

?

mvh Øystein

biberadm
      Admin
        • Main Sequence

Hej Øystein:
        Den slags visuelle problemer kan være meget svære at forholde sig til, hvis ikke, der er et billedeeksempel + en url, så man kan reproducere problemet. For at rette en fejl bliver vi nødt til at kunne reproducere den. Har du mulighed for lave et skærmbillede fra din telefon (jeg ved kun hvordan man gør på iPhone, men det er nok ikke sværere på Android.) 🙂
        Når det er sagt, så er man ofte i almindelig webdesign nødt til at beskære, ændre eller fjerne billeder i mobil-visning. Men her er det jo noget andet, da billedet ikke bare er staffage. Vi kan dog være nødt til at ende med at vise billeder i en ‘lightbox’, som er responsiv. Men det hele er ydermere besværliggjort af, at jeres billeder kan komme fra mange forskellige kilder, så HTML-koderne omkring et billede kan være vidt forskellige. Men lad os få nogle konkrete eksempler (url’er)på bordet.

Dette er min nye signatur. xx

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hej biberadm,

Prøv at se her: http://b-rasmussen.dk/forum.astronomisk.dk/billeder.html
          (Det nytter jo ikke at vise billeder her)

Hvis du lige ulejligede dig selv to-tre minutter foran en PC og med en iPhone vil du måske hurtigt selv se hvad det er Øystein mener.

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
            • Nova

På min mobil vises kun et udsnit af billederne i den tråd Rudi linker til. Og så vidt jeg husker er det det samme i alle andre tråde med billeder. Det er på Android/chrome og det er ikke kun på en enkelt telefon det sker.

Anonym
              • Nova

Screenshot

Er det billederne som er beskåret eller visningen der er forkert?

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

De ser ud til at blive beskåret på din mobil telefon, prøv at se om det vises rigtigt her: LINK

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                  • Nova

På din side ser det perfekt ud, Rudi 👍

PM til Rudi: Der er virkeligt et godt og overskueligt layout på din side. Meget bedre end mange andre fora jeg har prøvet. Virkeligt behageligt at læse på min mobil!

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Godt. Det var bare lige for at teste om der var noget fishy med din mobillos 😉

/Rudi B. Rasmussen

Øystein
                    Deltager
                      • Giant

Hei biberadm,

Her er de bildene du ba om, henholdsvis PC, Android mobil og Ipad

mvh Øystein

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej folkens

Det er rigtigt, at billeder ikke vises korrekt på mobilen. Jeg kan se, at de billeder, som Jens har lagt ind er 960 pixels på den brede led, og her er det maksimale billedformat 800 x 600 pixels.

Her er billedet i det maksimale format:

EDIT:
                        Billedet vises ikke korrekt på min iPhone8 – det er meget langstrakt, og man ser kun et udsnit af det, så det er helt klart noget, som vi skal have set på.
                        Tak for input.

EDIT EDIT
                        Hvis jeg drejer telefonen til landscape, så vises billedet i fuld bredde.

mvh
                        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Billedtest. 640 x 480

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Øystein
                          Deltager
                            • Giant

Hei Torben

Du skriver at maksimalt format her er 800 x 600.

Et av de bildene som er lagt ut i ‘Astrofoto’ (The Squid, Munkholm, bilde nr 2) er på 745 x 560. Heller ikke dette vises korrekt.

Det hjelper ikke å dreie telefonen – ikke min i alle fall. Problemet gjelder også Ipad. Bilder vises her noen ganger forvrengt, andre ganger som et utsnitt.

mvh Øystein

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Problemet med billederne på mobil er dels at billederne ikke skaleres til side bredde men vises 1:1,  dels at siderne ikke er tilstrækkeligt responsive når telefon/tablet lægges ned eller stilles på højkant efter side indlæsning. Det er givetvis browser afhængigt.

Eksempelvis vises Torben 640×480 eksempel herover korrekt i landscape på min mobil, men vender jeg den på højkant så skaleres den ene dimension og billedet bliver presset sammen.  Genindlæser jeg siden er proportionerne korrekte, men jeg ser kun et udsnit.

Det bunder i et noget med dimensioner og skalering af indhold versus skalering af container samt sidebredden.

Ikke helt trivielt, men det burde kunne lade sig gøre med rette styling.

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hvorfor i alverden skal et billede her komprimeres til 800×600?? hvis det virkeligt er tilfældet tror jeg ikke jeg gider besværet med at lægge billeder ind her mere.

mvh

Jens

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Jens

Ligesom på det gamle forum, så er der sat en maksimal billedstørrelse på billeder, som uploades direkte. Her er et billede indsat vha. et link:

mvh
                                  Torben

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Bildevisning på mobiltelefon' er lukket for nye svar.