Big Bang i Miniatyr

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Big Bang i Miniatyr

• Dette emne har 36 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af johnni. This post has been viewed 731 timesgade. This post has been viewed 731 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Partikkelakseleratoren i Sveits (LHC – Large Hadron Collider) er klar for nye “smell” – dvs. forsøke å gjenskape The Big Bang. Begivenheten skal etter planen skje i andre halvdel av november. Les mer her!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

max
        • Nova

Så må vi da håbe den holder denne gang så de kan finde Hicks.

Det må ellers være sidste chance inden vinter, da jeg har hørt

at de har problemer med at skabe strøm nok om vinteren.

VH. Max

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Ja, la oss håpe at eksperimentet blir vellykket og at forskerne ved CERN finner ut hvordan verdens minste byggeklosser (elementærpartiklene) ble til og hvordan de virker. Smile

Mvh Rune.

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Gud hater LHC, hevder et par forskere … (!) De sier at naturen avskyr prosessen. Ikke bare blander Gud seg inn, men Higgs-Boson-partikkelen vil reise tilbake i tiden for å stoppe prosessen som skapte den … Ermm Forskerne mener å ha matematiske bevis for sine påstander. Nuke

(Bjørn tar en kikk på kalenderen for å forsikre seg om at det ikke er 1. april i dag.)

Mvh,
            Bjørn

Anonym
              • Nova

I April ?

Nei det var sist uke Bjørn ! LOL

Blir spennende å se hva de får til der nede i Sveits

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Av, kan det ikke vente til efter Jul, før et evt. sort hul i processen opsluger os alle!Confused

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

lehmann
                  • Super Giant

Jeg var ikke klar over at Holger var tilhænger af devine influence teorien.

Hvor i består beviset ?
                  Lehmann2009-10-23 11:20:20

lehmann
                    • Super Giant

Der er mere her http://www.timesonline.co.uk/tol/news/science/biology_evolution/article6879293.ece

He he det ser ud til at Holger har skabt lidt røre i andedammen.
                    Lehmann2009-10-23 11:16:31

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Takk for lenken, Lehmann! Nær bunnen der i artikkelen er et konge-sitat fra professor Brian Cox:

[…] if time travellers do break into the LHC control room and
                      pull the plug out of the wall, then I’ll refer you to my article
                      supporting Nielsen’s theory that I wrote in 2025.

LOL

Mvh,
                      Bjørn

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Bjørn T. Jønsson wrote:

Gud hater LHC, hevder et par forskere … (!) De sier at naturen avskyr prosessen. Ikke bare blander Gud seg inn, men Higgs-Boson-partikkelen vil reise tilbake i tiden for å stoppe prosessen som skapte den … Ermm Forskerne mener å ha matematiske bevis for sine påstander.

hehe ….. Kanskje noe av forklaringen til dette er at Skapereren (dvs. Gud) av det “aller første stadiet”, nemlig The B.B. ikke ønsker å ble avslørt! LOL ….. eller er bekymret for at Higgs-Boson-partikkelen, vil reise tilbake i tid å stanse den prosessen som skapte The Big Bang, nemlig Gud selv!

Påstanden til disse forskerne, blir det samme som å hevde at Gud skapte og konstruerte det kosmiske egget som eksploderte, og at vi her finner forklaringen til hvordan byggestenene til byggestenene til atomene (dvs. elementærpartiklene på kvantenivå) virker og fungerer i praksis!

Dvs. de aller første partiklene som er årsaken til alt!

Blir ikke dette å strekke det litt vel langt Bjørn Question

Blir ikke dette litt vel

Disse forskerne kan ikke bevise noe som helst. De har bare en teori (blant mange andre motstandere og skeptikere til LHC-prosjektet) ….. k

ar en kikk på kalenderen for å forsikre seg om at det ikke er 1. april i dag.)

Mvh Rune.

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Rune CB. wrote: Blir ikke dette å strekke det litt vel langt Bjørn Question

Nå er ikke jeg kvalifisert til å vurdere evt. bevis eller motbevis i denne saken, så jeg kan kun uttale meg fra mitt eget ståsted (som er synsende legmann). Herfra virker det litt “far fetched” ja, det må jeg si! Når det gjelder de påståtte matematiske bevis så er jeg ikke spesielt overrasket over at disse to forskerne kan få det til. Men det tror jeg kommer av at teoretisk matematikk ikke nødvendigvis har direkte relasjon til virkeligheten.

Jeg tror ikke det er mulig å reise tilbake i tid heller. Man kan reise saktere inn i fremtiden, d.v.s. få tiden til å virke lenger fra en observatørs ståsted, men ikke reversere tiden. Dessuten er jeg skeptisk til alt som blander inn religion i vitenskap. Ved å innføre Gud som en faktor har man, etter min mening, beveget seg vekk fra vitenskap. Det er jo umulig å argumentere mot en faktor som påstås å være tilstede, men som ikke er påviselig.

En ting skal disse to forskerne ha: de er ikke redde for sitt vitenskapelige rykte! Slik jeg ser det har de lagt hele sin yrkesfremtid inn i en stor pott på ett tall på rulettbordet. Hvis dette tallet ikke vinner, taper de alt. Slikt mot kan man ikke annet enn å beundre. På den annen side, hvis de mot formodning får rett … ja, da blir de kanonisert i historiebøkene på linje med Einstein, Keppler og Gallileo.

Mvh,
                          Bjørn

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Bjørn T. Jønsson wrote: Dessuten er jeg skeptisk til alt som blander inn religion i vitenskap. Ved å innføre Gud som en faktor har man, etter min mening, beveget seg vekk fra vitenskap. Det er jo umulig å argumentere mot en faktor som påstås å være tilstede, men som ikke er påviselig.

Yep, det er riktig, Bjørn! Religion har ingenting med vitenskap å gjøre. Religion bygger på tro og vitenskap gjør det motsatte. Her har disse forskerne blandet sammen begge begreper, noe som gjør påstanden deres useriøs og tullete! Med denne teorien, har de beveget seg bort fra seriøs vitenskap.

Det er imidl. ikke uvanlig blant mange astronomer (spes. amerikanske) å se “en sammenheng” mellom The Big Bang og oppfattelsen av Gud som skaperen av alt …..

Mvh Rune.

john.st
                            Deltager
                              • Giant

Bjørn T. Jønsson wrote: Gud hater LHC, hevder et par forskere … (!)  De sier at naturen avskyr prosessen.  Ikke bare blander Gud seg inn, men Higgs-Boson-partikkelen vil reise tilbake i tiden for å stoppe prosessen som skapte den … 

Bemærk annoncen for storebrand til højre for sætningen “De to anerkjente forskerne mener å ha regnet seg frem til at Gud hater partikkelakseleratoren.” – passer fint på de to

Hvis vi forudsætter, at der eksisterer guder, så kunne den/de jo simpelthen have hindret opførelsen af collideren.

Selve deres tankegang om en direkte indgribende guddom er interessant, eftersom denne idé blev forladt af næsten alle andre i den vestlige verden engang sent i Middelalderen.

I modsat fald hadede guddommen vel også Titanic og den må så også hade mig, eftersom jeg for et par dage siden tabte en glaskande på badeværelsegulvet, utvivlsomt pga. direkte gudelig indgriben

Ved hvilken domstol sagsøger man guddomme?

Eller skal man kræve erstatning fra kirken og ikke dens guddomme?

lehmann
                                • Super Giant
                                Som jeg forstår det skulle hicks partikel være uforlignelig med vores nuværende univers, derfor vil alle forsøg på at frembringe den fejle.

Men en tidsrejse tilbage til netop samme univers, skulle jo være umuligt. Multivers teorien muliggør rejser tilbage i tiden, men det vil være til en paralel verden for at undgå paradokser.

Hmm så nogen i en paralel verden fifler altså også med en LHC LOL

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Her er links til nogle af de artikler Holger Bech Nielsen og Masao Ninomiya har skrevet om emnet. Måske er man bedre rustet til at udtale sig for eller imod hvis man læser kilderne frem for avisartikler Wink

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
                                • Emnet 'Big Bang i Miniatyr' er lukket for nye svar.