Biene forsvinner

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Biene forsvinner

• Dette emne har 96 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2639 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 97 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Godt det ikke var Willy-vildsvin, han smagte nemlig godt (han var ikke økologisk, men “hjemme” dyrket af en god ven).

k_holst
      Deltager
        • Nova

Min klare holdning er at dyrene bliver behandlet godt.

Jeg har intet at skjule på mit arbejde og jeg er stolt af at vise stalden frem. Hver gang en “bybo” kommer forbi og vil se en gris bliver vedkommende budt ind og går som regel derfra med en meget ændret holdning til svineproduktion.

Jeg har prøvet at arbejde med frilandsgrise. Det kan jeg ikke stå inde for!

Bl.a. ekstremt høj dødelighed hos pattegrise (Ræven, krager og ravne er med i den statistik), øget sygdomspres med bakterier og vira der ikke kan fjernes fra jorden – har gjort det så urentabelt at de fleste frilandsproduktioner er blevet lukket.

“Morten Korch-landbruget” Kommer ikke tilbage!

Hvis forbrugeren ser at svinefars koster 300 kr./ ½kg. Køber han istedet det billige Polske kød i Lidl. Du kan se det lige nu med Tysk mælk der bliver solgt i forretningen faktisk billigere end den Danske landmand kan producere det.

Og jo Rigo! Jeg nyder debattenSmile

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Vildsvin er godt kød. Det er magrere og smager lidt nøtter. Jeg har kun smagt det et par gange, men ville foretrukket det fremfor vanlig svinekød selv om prisen var lidt høiere. Vanlig svinekød har alt for meget fedt efter min mening. Man ender op med at skjære bort meget, som man jo også har betalt for i udgangspunktet. Jeg liker ikke at betale for mad jeg kaster i søplekassen.

Mvh,
          Bjørn

k_holst
          Deltager
            • Nova

Bjørn det er muligt at vi her taler på meget forskelligt grundlag.

Danskproduceret svinekød er meget magert. Det er bevist og målrettet blevet avlet frem pga. et ønske fra forbrugerne.

Efter min personlige mening er svinekød idag for magert. Hvis jeg skal have en gris i fryseren (er ikke sket i 7 eller 8 år, siden jeg blev skilt kan jeg ikke nå at æde mig igennem det) bliver den lige lidt ældre og lidt federe inden den bliver slagtetWink

k_holst2009-11-11 17:33:36

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Ja, det er meget mulig at svinekød i Danmark er magrere end her i Norge.Vi har vel også hat en udvikling mod magrere svinekød fordi kundene ønsket det, men det er rom for mer indsats på det området her i landet, for at sige det mildt … En dag skal jeg tage med fotoapparatet mit og ta nogle billeder av svinekotelætter i butikken, så kan I bedømme selv om det er meget fedt eller ikke. Skal prøve at få med prisen også … Wink

Mvh,
              Bjørn

karsten
                • Main Sequence

Hej igen. Kim, du spurgte mig, hvorfra jeg havde fået ideen til at forebyggende behandling af svin. Her er artiklen fra Ingenøren, Skræmmende og dokumenteret læsning..

karsten
                  • Main Sequence

Prøver lige igenEmbarrassed. Der manglede lidt tekst i mit sidste indlæg. Hej igen Kim, du spurgte mig, hvorfra jeg havde fået ideen til at forebyggende behandling af svin stadig foregår. Her er et link til artiklen fra Ingenøren. Skræmmende og dokumenteret læsning.

k_holst
                  Deltager
                    • Nova

Den kan jeg ikke argumentere imodEmbarrassed

Der er nogen svineproducenter og dyrlæger der har et alvorligt forklaringsproblem der.

I princippet vil straffen være at svineproducenten skal have besøg af en dyrlæge hver 5. dag, imod normalt hver 35. dag.

Dyrlægen der har skrevet recepten kan miste sin autorisation.

Men der står 10% og du genneralisereWink

tomvictor
                    Deltager
                      • Giant

Ikke rart biene forsvinner, de har forsvunnet i denne tråden også Ying%20Yang.

Fornax Ligthtrack II
                      Tokina AT-X 300mm f 2.8
                      Canon 600D Baader

bobo
                        • Giant

BZZZZZZZ

bobo
                          • Giant

Vi Kan vel godt blive enige om at det hele er noget SVINERI Wink. Kim, det kan godt være at du har helt styr på det du arbejder med, men 10% der fusker, er altså ca 600 landbrug med svin. Jeg prøvede lige at Google “landbrug sprøjtegift”. Så er det jo ikke mere “bare et overskrift i en avis”! Det er jo rystende at der snart ikke kan findes rent drikkevand. Næh, i skulle ALLE tvinges til at omlægge til økologisk drift.

I skal ikke snydes for et billede af min helt, Frank/Bonderøven. Ham tager jeg sq hatten af for. Hug

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

Frank/Bonderøven kan kun leve sådan som han gør, da er der andre der har en backup plan for ham = samfundet der bla. ikke er økologisk

http://www.rigorigo.dk2009-11-13 00:21:59

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Frank er sku herlig og jeg ser ham for det meste på TV.

Min pointe er at hvis alle landmænd fulgt hans eksempel hvor vil du så få mad fra?

Vi er nødt til at forholde os til at hvis vi tvinger økologi igennem SKAL det være på verdensplan, hvis det overhovedet skal have nogen effekt. Ellers køber “forbrugeren” udenlandske fødevarer.

Jeg prøver lige at tage “økologi-hjernen” påWacko og kommentere lidt på hvad jeg ser og giver nogen løsningsforslag:

¤ Der blive af og til stoppet en spritbilist – Lad os forbyde privatbilisme.

¤ CO2 forurening – Genindfør hest og vogn.

¤ Mærsk skibe forurener også med CO2 – Han burde være ansvarlig og omlægge til sejlskibsdrift.

¤ Nogen tøjfirmaer bruger børnearbejdere – Rigo skal lære at sy I HÅNDENHug

k_holst
                              Deltager
                                • Nova

Vi skal også lige have en til BoboLOL

Jeg er bonde og gør ligesom Frank/bonderøven.

Bobo bor i Struer ergo arbejder han ved B&O.

Jeg kan producere 20 slagtesvin om året. Min egen familie spiser 2, Rigo får et slagtesvin – til gængæld syr han noget tøj til mig.

Jeg har ikke brug for et fedt stereoanlæg i flot design!

Og nu skal jeg altså have økologihjernen af igen – Der er skræmmende snævert og tomt derindeBig%20smile

k_holst2009-11-13 08:21:43

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hvordan lever Frank/Bonderøven da? Ham har jeg ikke hørt om.

Når det gjelder biene så står de for ca. 1/3 av polliniseringen i verden. Det vil derfor være yderst dramatisk for økosystemet om de forsvandt. Ikke mindst landbruget har stor nytte av bienes arbeid til sine blomster, jordbær, frugttrær, o.a. Så hvis det blir dårlige avlinger fordi biene ikke kan pollinisere dem lengre, så vil prisene stige uansett.

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Biene forsvinner' er lukket for nye svar.