› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Biene forsvinner
- Dette emne har 96 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2640 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. november 2009 kl. 13:51 #26397
k_holstDeltager- Nova
Karsten nu argumentere du ikke helt fair!
Du kan stole på at din chef beder dig om at gå ned i løn, inden han drejer nøglen. Jeg synes stadig det ville være ansvarligt af dig at komme ham i forkøbetHA støtten(som ikke er EU-støtte) er et kæmpe regnestykke hvor meget er begrundelsen er udbyttenedgang pga. strammere miljøregler i DK i forhold til verdensmarkedet.Det er korrekt at der er sprøjte mere i år. Det har du sikkert læst på forsiden af en eller anden avis. Så du også ca. en uge senere notitsen på side 5? Hvor man indrømmede at der var regnet forket. Det er stadig en stigning men temmelig lille. En vigtig grund til stigningen er en lusseplage, der også gav økologerne udbyttenedgang i f.eks. Triticale på 70-100%
Den frivilige braklægningsordning betyder at der nu bliver braglagtt mere følsomme områder, hvor der tidligere blev bragtlagt god landbrugsjord.På den frivilige ordning har min arbejdsplads pt. braklagt 2% af jorden, primært omkring åer, mergelgrave og skove. Det får vi noget støtte for fra EU.Elendig dyrevelfærd: Her taler du om brodne kar, som kan findes i alle erhverv. Om jeg er stolt af at læse det i avisen? Nej.For nogen år siden havde jeg besøg af en journalist i stalden. Han spurgte mig om jeg ikke kunne sparke lidt til grisene fordi han skulle bruge en optagelse af nogen grise der skreg! Han kom relativt hurtigt ud af stalden og siden har jeg haft en sund skepsis til hvad jeg læser i avisen.Skuldersår er i kraftig bedring på landsplan. Kastration – Ny lov trådte i kraft i sommer så grisene nu bedøves. Tvangsfiksering – Loven derimod er ca. 15 år gammel. De fleste stalde er bygget om og resten kommer i 2012. (jeg skal bygge om for 5 – 10 mill i de næste 2 år. Uden at jeg kan forvente øget indtægt)Enorme mængder gylle der sprøjtes ud i naturen: Sikken en gang vrøvl! Der er meget skrappe regler omkring dosering, udnyttelse mm. Som iøvrigt også gælder for økologiske landbrug.Forebyggene antibiotikabehandling: Det er forbudt og har været det i mange år.Pløje afgrøder ned: Ja når salget ikke kan betale for høsten har landmanden svært ved at gøre andet. Det er rimeligt normalt brugt i grønsagsavlen.Jeg vil til enhver tid stemme for nedskydning af vildsvin! Jeg har arbejdet med svin i Rusland og set svinepest. Der kan du tale om manglende dyrevelfærd!Min svinebesætning bliver gået igennem af 2 forskellige dyrlæger hver måned, de kigger bl.a. efter dyrevelfærd og medicinforbrug. Hver eneste gris der sælges og køres til slagteriet bliver tjekket. Derudover bliver vi tjekket af forskellige instanser 2-4 gange om året.Jeg tror nok at det er nemmere at køre en brandert hjem lørdag aften end det er at “snyde” med dyrevelfærden.Jeg skriver “snyde” i anførselstegn! Tror du jeg kan tjene penge på dyr der ikke er behandlet ordentligt? Jeg sælger levende dyr til avl, den mindste skavank og grisen skal slagtes = mit dækningsbidrag er væk. Hvis den kommer på slagteriet med en større skavank får jeg personligt en bøde på omkring 5000 + bøden til min chef er større.11. november 2009 kl. 14:18 #26401
rigoDeltager- Super Nova
ja man skal have forstand på det før man udtaler sig om. Her beviser Kim at han ved noget konkret og ikke gæt og snak fra bløde folk der ikke helt tænker sig om. Der for meget “bymenneske” snak rundt omkring når det gælder landbrug
http://www.rigorigo.dk 2009-11-11 13:27:00 11. november 2009 kl. 15:02 #26406
karsten- Main Sequence
Der bliver kørt enorme mængder gylle ud, jeg ser det med egne øjne.. Hvilken betydning har det, hvor jeg har læst at der at der bliver kørt mere gift ud, det er jo korrekt… Tvangsfiksering.. Ok min fejl, der har jeg nok udtrykt mig forkert. Jeg tænker her på soen der ligger indeklemt med jern helt tæt op ad kroppen mens den dier sine grise (under ordentlige forhold ville den ikke lægge sig ovenpå dem).. Lov omkring kasteration uden bedøvelse er rigtig nok trådt i kraft, men vi husker vist alle at det ikke var svinebønderne der var foregangsmænd i den henseende (det bliver for dyrt blev der argumenteret). Skuldersår i kraftig bedring.. Det har svineproducenter sagt i årevis, hvad kan det stakkels dyr der har et blottet sår helt ind til knoglen bruge det til, at man som menneske kan holde ud til at se på det og så retfærdiggøre det, fatter jeg ikke. Eneste grund til at man ikke handler er PENGE.. Som du selv skriver får din arbejdsgiver EU-støtte for “frivilligt” at braklægge 2 % jord. Mon ikke han får mere ud af det økonomisk på denne måde, end ved at dyrke denne jord, som er mere besværlig for ham at dyrke. Det ville umiddelbart være mit bud.
Jeg mener bestemt min argumentation er fair.. Nu skal vi lige huske at, JA.. Forebyggende behandling med antibiotika er ulovligt, men det foregår stadig.. Pløje afgrøder ned.. Det jeg skrev var at man ønskede at pløje afgrøder (MAD) ned, for kunstigt at øge efterspørgslen og så hyle og skrige op om at der skal plaffes kronvildt ned fordi de hærgende dyr ødelægger kartofler.. Det hænger bare ikke sammen..
Som borgere burde vi stille langt større krav til landbruget, det er trods alt vore støttekroner der holder skidtet kørende.Ja Rigo.. Man skal have forstand på ting eller have en interesse for emnet før man udtaler sig.. Det skulle du måske selv efterleveMvhKarsten11. november 2009 kl. 15:21 #26409
karsten- Main Sequence
Thomas.. Det ku da være rart/spændende hvis vi kunne få lidt input fra en anden fagmand der måske har en lidt anden indgangsvinkel til emnet. Må vi høre lidt om dine erfaringer – positivt/negativt, konventionelt kontra økologisk landbrug.. Forøvrigt en meget spændende og efter min mening tiltrængt debat..
11. november 2009 kl. 15:31 #26411
rigoDeltager- Super Nova
jeg påstår ikke athave forstand på det, men har dog en “politik” mening og overreagere IKKE som en anden natur freak fanatiker der typisk bor i stor byen, der ikke har begge benene på jorden, der tror eks. at alle grise/køre skal gå fri på marken, det er noget være bla bla. 🙂
11. november 2009 kl. 15:46 #26413
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Kim,
Det er godt at høre at grisene nu får bedøvelse før kastrering! Det er let at sympatisere med griser på dette punkt. … Men hvorfor loven ikke kom før nu i 2009, eller at bransjen ikke utøvde selvjustis tidligere og selv passet på bedøvelse, er pussig at tenke på. Så er det at håbe at snart mink får større plads at bevege seg på og ordentlig gulv at gå på, og at kyllinger får vand og ventilasjon så de kan overleve transport med trailer, for at nevne et par andre ting. Nyheterne er stadig fulle av skrækhistorier om dyr der lider fordi nogen ikke gider at tenke på dem som levende væsener. Det er noget med det at for mange så betyr penger mer enn dyrenes velferd. Jeg siger ikke at det gjelder alle, men det er utbredt og gjelder ikke kun noen få råtne æg i bransjen.
Jeg er dog heller ikke blandt dem der legger skylden på landmanden alene, eller specielt dem der driver jordbrug.
Når det gjelder økologisk drift så skrev jeg tidligere i tråden at jeg mente landmanden skulle få kompensasjon gjennom dels økte priser til grossist og økte bevilgninger fra myndigheter, samt at man satte fokus på giftfrie metoder for at begrense skadedyr o.a. Jeg mener dermed ikke at landbruget skal tabe på at gå over til økologisk brug.
Dessuden mener jeg, som sagt også, at når vi har så meget overproduktion her i vesten så tåler vi litt reduseret avling som følge av økologisk jordbrug. U-landene er en annen sag. De trenger at få opp produktionen sin med moderne landbrugsmetoder. Jeg synes vi skal hjelpe dem med det, fremfor å forsyne dem med vårt overskud av mad. Det sidste må da isåfall være nødhjelp først og fremst. Men skal de nogen gang bli selvhjulpne må de selv lære moderne jordbrug.
Bjørn T. Jønsson 2009-11-11 14:48:35 Mvh,
Bjørn11. november 2009 kl. 15:48 #26414
karsten- Main Sequence
Rolig nu Rigo..
Øh.. Ja sikke dog et skrækscenarie.. Tænk sig.. Dyrene der går frit rundt uden at være spærret inde og frataget deres naturlige døgnrytme.. Nej det kan vi ikke ha, næh.. Lad os omdanne den sølle rest af natur der er tilbage til et skydetelt ala Dahlgaards Tivoli så vi kan få fjernet det trælse kronvildt, vildsvin mm..
11. november 2009 kl. 15:55 #26415
jesperDeltager- Neutron star
Rigo, det er sjovt det lige netop er dig der siger at vi skal lytte til eksperterne og så ellers holde mund. Den regel gælder jo åbenbart kun når disse eksperter siger noget du er enig med dem i: Tænk bare på klimaforskerne. Jeg synes da det ville være en god ide hvis du holdt mund og lyttede til dem (hæ hæ).
I øvrigt har jeg da stor respekt for at Kim ved hvad han snakker om, men jeg vil altså ikke kalde ham for en uvildig eksperet, da landbrug er hans levebrød. Han er en part i sagen.11. november 2009 kl. 15:56 #26416
rigoDeltager- Super Nova
hehe, nej det er bare urealistisk snak, det er kun det jeg vil sige højt, ikke at jeg har forstand på det som sådan, men lige nok til at vide det er urealistisk. Men ok var vi kun det antal mensker som for 200år siden, ja så kunne alt det godt lade sig gøre, men sådan forholder det sige ikke
http://www.rigorigo.dk 2009-11-11 14:57:00 11. november 2009 kl. 15:57 #26417
karsten- Main Sequence
Lige mine ord Jesper… Begge dele..
11. november 2009 kl. 16:02 #26418
k_holstDeltager- Nova
Karsten igen forventer du at landmanden skal nedsætte sin indtægt for at gå foran med et godt eksempel. Det er jo ikke for sjov vi er her! Det er faktisk et arbejde. Alle landmænd jeg kender har derudover en helt personlig interresse for natur og dyr. Jeg har ikke mødt en landmand der var pengegrisk lystmorder og dyreplager.
Det er korrekt at det er store mængder gylle der køres ud. Typisk 25 – 35 tons/Ha. Det meste af det er altså vand. Her på gården er der 3.4 kg kvælstof/ ton gylle. Mængden af kunstgødning der må køres ud reduceres med gyllens indhold. Reglerne for gylleudbringning er ens for traditionel og økologisk drift.Hvis landmanden helt selv kunne bestemme udfra en økonomisk betragtning ville han køre ca. dobbelt så meget gødning på marken som loven tillader idag.Det glansbillede af “ordentlige” forhold du har i hovedet kan jeg ikke praktisere! Man forsøger i Sverige (eller er det Norge?). Som kompensation for det forsøg er der meget stor statsstøtte til svineproduktionen. (det sidste tal jeg hørte var at støtten er i omegnen af 15 kr./kg kød. Men det er et gammelt tal jeg ikke har tjekket) Til sammenligning får jeg 8,6 kr./kg. Der er også en forhøjet smågrisedødelighed – Er det dyrevelfærd?Den støtte vi får for frivillig braklægning er ca. det samme som vi kan tjene ved at drive jorden der hvor der er knap så høje udbytter. Dvs. at vi i realiteten kunne tjene penge på at sidde hjemme i sofaen. Det ville så betyde at du skulle udenlands for at købe mad.“Forbyggende antibiotikabehandling foregår stadig” Hvor har du det fra? Jeg bliver tjekket i hoved og røv flere gange om måneden – Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan jeg skulle kunne praktisere dette“Dine” støttekroner holder ikke noget somhelst kørende. Jeg gentager: Det er en forhandling om en kompensation for strenge miljøkrav i DK der gør at vi ikke ummidelbart kan konkurrere på verdensmarkedet.Krondyr ved jeg desværre ikke noget om, så den vil jeg undlade at kommentere.11. november 2009 kl. 16:04 #26421
rigoDeltager- Super Nova
Dig og Karsten er urealistisk drømmer hihi Og det gælder også klima / politik debaten. Men være sikker på at det kommer til at køre som jeg drømmer
fordi det er naturlige logik der vinder
11. november 2009 kl. 16:08 #26422
rigoDeltager- Super Nova
sjovt at debater med jer lidt… håber ikke at nogen bliver sure eller stødt over noget, men har jo hver især sin mening, og det er sundt nok der begge slags folk på “vægten” så tinge ikke trækker for skævt i samfundet/verdenssamfundet
11. november 2009 kl. 16:19 #26423
karsten- Main Sequence
Nej Kim.. Selvfølgelig tror jeg ikke du er lystmorder eller dyreplager, det tror jeg heller ikke du tror jeg gør. Men hvis de tanker jeg har omkring dyrevelfærd ikke kan realiseres er landmænd jo slet ikke så dygtige som du nævner, eller også er det hele produktionsformen der er noget galt med. Igen står og falder det hele igen på et spørgsmål om (dine egne ord) at landmanden vil tjene mindre hvis dyrene skal behandles rimeligt. Denne tankegang er efter min mening forkvaklet, for man kan ikke som menneske tillade sig at påføre dyr lidelser af den karakter man de sidste år har set blot for at have en højere indtjening. Det er som om landbrugets logik er at dyrene og naturen kan tåle det der er mest hensigtsmæssigt for landmandens pengepung…
11. november 2009 kl. 16:38 #26424
karsten- Main Sequence
Rigo! Helt enig, det er sjovt at diskutere med jer også. Jeg syntes faktisk det er befriende at folk så tydeligt giver udtryk for deres mening. Det kunne vi godt bruge noget mere af. Selv om diskutionerne kan blive lidt “skarpe” er det jo kun et udtryk for folks engagement.
(se hvor glad grisen er, det er fordi det er en økologisk frilandsgris og den har lige fået en ny ven der hedder Villy-Vildsvin)
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Biene forsvinner' er lukket for nye svar.