Biene forsvinner

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Biene forsvinner

• Dette emne har 96 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2638 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 97 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

er det ikke mest ukrut man sprøjter for ? jeg så en robot på ing. der er under udvikling som så ret smart ud, den kunne fjerne det mekanisk

k_holst
      Deltager
        • Nova

Rigo der sprøjtes mod ukrudt, skadedyr og svampe. Jeg kan ikke sige hvad der er mest.

Kender godt robotten. Vi har på min arbejdsplads været med i udviklingsarbejdet.

Ligesom vi har deltaget i udviklingen af en sprøjte der via GPS kan sprøjte med et helt specifikt middel på en helt bestemt plet i marken, for så at skifte middel eller sænke doseringen få meter senere. Vi er også foregangslandbrug indenfor dosering af gylle via GPS, så vi sænker doseringen nogen steder i marken hvis der ikke er så højt vækstpotentiale, for så at øge doseringen der hvor afgrøden kan udnytte det.

Alt det ovenstående har min chef valgt at støtte, fordi han tænker på miljøet og synes teknologien er spændende (Det har kostet en helvedes masse penge Approve+glorie).

rigo
        Deltager
          • Super Nova

ok

teknologien er helt sikker det man skal bruge tid/penge på

Jeg så nogen om majs der var gen modifcert til at kunne klar tørke m.m. det var helt vildt og jeg er sikker på det var en god ting at få ud til de rigtig steder. Problemt er så bare måske at det kommer endnu fler folk på jorden

jesper
          Deltager
            • Neutron star

k_holst wrote:

At bombe produktionen 100 år tilbage og begynde at producere økologisk (her mener jeg på verdensplan!) vil give mere hungersnød i ulandene. Her mener jeg vi har et ansvar for at udvikle nye og bedre produktionsformer.

Det argument er forkert af et par grunde: For det første er økologisk drift ikke det samme som at bombe produktionen 100 år tilbage. Der forskes meget i bæredygtig drift, og økologi er snarere et skridt på vejen til at fjerne de sidste 100 års fejltagelser. For det andet står bekæmpelse af hungersnød langt, langt nede på EU’s landbrugspolitiske dagsorden, hvis det overhovedet er med. Det samme gælder for resten af den rige verden. Hvis bekæmpelse af hungersnød var målsætningen med det hele kunne jeg godt være enig i at vi skulle producere fødevarer så effektivt som muligt.

Man fornemmer i dine indlæg en god portion faglig stolthed. Faglig stolthed er en fin ting, men jeg kan ikke undgå at synes den her giver dig skyklapper på og forhindrer at du ser tingene i et lidt større perspektiv. Det er sikkert let nok for mig at sige, og som sagt hører jeg heller ikke til dem der bare giver landbruget skylden for alting.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Jesper præcis den med skyklapperne er min mening om økologerne. Skal vi se hvem der råber højest?

Jeg er enig i at hungersnøden står langt nede på listen. Men politikerene kom meget hurtigt op af stolene da EU lagre blev tømt ved den tidligere omtalte biobrændsel sag i USA!

karsten
                • Main Sequence

Hej igen.. Nej, jeg har ikke bedt om lønnedgang.. Min arbejdsgiver er underlangt markedskræfterne og må lukke biksen, hvis indtjeningen/efterspørgslen ikke er til stede. Han har ikke mulighed for at udnytte EU til at malke systemet/skatteyderne for støttekroner, hvilket er en direkte årsag til at u-landenes landmænd ikke kan sælge deres afgrøder til konkurrencedygtige priser. Jeg betvivler på ingen måde at danske landmænd er fagligt MEGET kompetente, men jeg vil fastholde, at med dette, mener jeg de er dygtige til at højne effektiviteten/udbyttet IKKE til at forvalte naturen på en ordentlig måde. Ja Jesper.. Du har helt ret.. Hvad natur og miljø angår harmonerer mit kryds ved folketingsvalget ikke med placeringen, men ud over natur og miljø er jeg faktisk MEGET uenig med oppositionen på stort set alle andre områder… Uden at fornærme nogen bliver jeg nødt til at nævne, at jeg ikke mener at have set EU eller landbrugets repræsentanter tage initiativ til at få sejlet mad til afrika, da overskudslagrene bugnede, så den med at folk vil sulte mere hvis man går over til økologisk produktion, mener jeg bare igen er landbrugets kryben udenom.. Så er helt enig med Jesper på det punkt… At Danmark er foregangsland på miljøområdet er under ingen omstændigheder landbrugets skyld, det kan vi takke lovgivningen for. Vor miljøminister, Troels Lund Poulsen havde lavet en frivillig aftale med landbruget om at der skulle sprøjtes mindre, fordi man mener presset på naturen er for voldsomt, i år har bønderne sprøjtet MERE.. Endnu et eksempel på at der skal stram lovgivning til for at man kan finde ud af det og ikke bare trækker tingene i langdrag for at kunne producere som hidtil, i så lang tid som muligt.. Mht. til braklægning på frivillig basis er det en realitet at ufatteligt store naturområder er blevet pløjet i stykker grundet afskafning af tvungen braklægning, så at den er erstattet af en frivillig ordning er jo værdiløst.

Inden vi indstiller dansk landbrug til Nobels Fredspris,Big%20smile vil jeg lige nævne et par af de ting jeg mener viser lidt om holdningen i landbruget til alt andet end udbyttet..

Elendig dyrevelfærd, skuldersår – brok osv. , kasteration af hangrise uden bedøvelse, langvarig tvangsfiksering, alt for lange transporter til slagteri. Pløjning/sprøjtning for tæt på vandløb, enorme mængder gylle sprøjtes ud i naturen. Forebyggende behandlig af grise med antibiotika med risiko for mennesker, grundet resistens. Ødelæggelse af kulturarv (pløjning for tæt på gravhøje). Alt for ringe biodiversitet i dk. Sidste tiltag fra feks kartoffelavlere er at pløje en stor del af kartoffelhøsten ned og lade den rådne for at tvinge markedsprisen op (svineri), derfor var forbavselsen også stor, da jeg hørte en kartoffelavler der glædesstrålende fortalte at nu har man afhjulpet problemet med kronvildt der “hærger” avlernes marker. Man ved at moderdyret er meget knyttet til sin kalv, så det udnytter man jo så og lusker ud i mørket og skyder kalven, for som landmanden siger.. “det holder flokken væk et par dage!!! Denne afstumpede holdning til naturen har jeg meget svært ved at forstå. Endnu et eksempel er et spændende dyr som vildsvin, der på naturlig vis flere gange har vist sig i dansk natur, men den skal da naturligvis også udryddes grundet hysteriske svineavleres frygt for svinepest og jeg kunne blive ved..

Jeg ønsker ikke at generalisere, men ovennævnte er nogle af grundene til min negative holdning til dansk landbrug..

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Ikke for at angribe dig jesper, men man skal have meget forstand på landbrug før man fanger hvad det entelige går ud på og hvor vigtige det er. Og når man først ser alt problamtiken med at dyrke og holde dyr, så fatter man faktisk godt hvorfor det er sådan som det er. Det er ikke sådan lige at lave alt så det ser lyserødt ud, hvis der skal føde nok på bordet. Korn,mælk,kød,grønsager,frugt m.m. kan ikke bare lige laves på gammeldags maner. Man kan bare se hvordan at selv en malke ko er “designet” til at lave meget mælk, og det det spiser lige så… Men det er rigtig at nogen landmænd ikke har været søde til at passe på, jeg kender en. Men langt de fleste er som os, rimelige menskelige og miljø beviste

karsten
                    • Main Sequence

Ikke for at angribe dig Rigo…Clap Men har du meget forstand på landbrug.. Umiddelbart opfattet jeg dig ikke som en landmandstypeWink

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

hehe nææ Karsten, men jeg har en del bekenskaber der er landmænd, og så høre man da efter her og der. nogen er ret dygtige og sviner ikke mere end det nødvendig, og nogen har ikke styr på det. Det er for det meste dem der rigtig hige teck / stor drift der har råd til ikke at være nogen “svin” m.m.

Så i ham der “unge landmand” på DR2 var det hvis, ham der lavede alt ting selv, Det var meget øko / gammeldags, hvis det skulle forgå sådan gik vi konkurs, og 1 litter mælk ville koste 100kr hehe

og husk nu at føde / landbru er hvor nummer ET vigtige fag/industri for os

http://www.rigorigo.dk2009-11-11 11:02:10

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Udemærket indlæg Karsten Thumbs%20Up

Rigo, jeg er efterhånden vant til at du siger jeg ikke at have forstand på det jeg udtaler mig om så det tager jeg ikke så tungt LOL.

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

hehe jepser 🙂

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

Jesper du er en god mand, med et stort menskelige hjerte hehe, men nok en tand for drømme verden over det 🙂

karsten
                              • Main Sequence

Nu skal vi lige huske at det er såkaldte “drømmere”der har skabt den “frie verden” og ikke dem der forkrampet har kæmpet mod forandringer..Approve

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

naaa! den frie verden er det ikke prg. af kapitalisme, En god kapitalisme ved at folket skal have sin frihed og være forbruger og ikke “slaver” eller et lukket samfund. Men alting kan overdrives både til Højer og Venstre side og når Højer og Venstre mødes i en ring, så er de lige slemme/onde. Jeg går ind for en nyt begreb og det er logiks-lisme. for mig er parti valg noget forældet crap

karsten
                                  • Main Sequence

GeekJeg skrev “skabt den frie verden” . Lige et godt råd Rigo.. Hvis du skal være rigtig landmand (økologisk) skulle du nok overveje at bruge udtrykket “gødning” i stedet for crap..Wink

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Biene forsvinner' er lukket for nye svar.