Biene forsvinner

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Biene forsvinner

• Dette emne har 96 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2635 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 97 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Holst

Jeg ser, at du udtrykker dig meget sikkert m.h.t. flere punkter angående fødevaresikkerhed, den globale totalproduktion af fødevarer, sprøjtegiftes farlighed, landmænds adgang til lovlige eller ulovlige midler, samt meget andet.

Jeg vil, for at undgå at drage forhastede konklusioner spørge, om du arbejder indenfor branchen, eller har familie der gør, det være sig som landmænd eller indenfor en af servicebrancherne til landbruget.

Jeg har selv arbejdet på landet siden 1998 og har set en hel del, der ikke harmonerer helt med det, du siger, men inden jeg begynder at argumentere, vil jeg afvente dit svar.

Jeg har kun arbejdet på konventionelle gårde, men den sidste del af min uddannelse tog jeg på den økologiske landbrugsskole. Jeg har således et ben i hver lejr, hvis man skal se lidt humoristisk på det.

Thomas, Bornholm

k_holst
      Deltager
        • Nova

Importerede appelsiner kan jeg ikke udtale mig om. Kun EU-regler har jeg lidt kendskab til.

Jeg har netop læst lidt på lektienWink

Hele diskutionen starter med Neonicotinoider og bier.

Jeg kan finde et middel der anvendes i almindeligt landbrug (insektbekæmpelse KUN på raps). Efter Miljøstyrelsens godkendelse er det ikke farligt for bier, hvilket vil sige at Miljøstyrelsen ikke engang har en mistanke.

Øvrige midler der er godkendt i DK må kun anvendes i væksthuse og private haver!

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Thomas.

Jeg har uddannelsen der giver mig ret til at sprøjte afgrøder – Sprøjteførbevis.

Den uddannelse gør mig ikke i stand til at vurdere sprøjtemidlers langtidsvirkninger i miljøet. Men at anvende godkendte midler på den korrekte måde.

Jeg arbejder på et landbrug (dog ikke med sprøjtning).

LD50-værdien på Roundup er altid rar at huske, så man kan smide den på bordet i en diskution ;o)

Mht. den globale produktion skriver jeg at “jeg tror ikke behovet kan dækkes”

Jeg kan bare se at de seneste ca. 20 år er udbytterne i f.eks. hvede faldet ca. 15% og det er IKKE fordi bønderne er blevet dummere!

Over til økologisk produktion vil der være et yderligere fald i udbytte.

Hvis lille Danmark får et fald i udbytter betyder det ikke det store, men på verdensplan skal der ikke ret meget til før det giver problemer – igen er det u-landene der kommer til at sulte.

De tider hvor EU havde store overskudslagre er længe slut! Hvis høsten i Europa slår fejl kan du købe mel i max 6 mdr. før du skal til USA eller øst på for at få mad.

bobo
            • Giant

k_holst
            Deltager
              • Nova

Ja sæden skal jo i jordenWink

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

LOL

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

k_holst wrote: Importerede appelsiner kan jeg ikke udtale mig om. Kun EU-regler har jeg lidt kendskab til.

Spania er EU-medlem. De appelsinene jeg snakket om kom derfra. Det står forøvrig på Wikipedia at Tyskland forbød neonicotinoider så sent som i mai 2008. Har EU fått et generelt forbud i alle medlemsland siden dengang?

Bobo – LOL

Mvh,
                  Bjørn

karsten
                    • Main Sequence

Ja nu skal jeg jo passe på med hvad jeg siger for ikke at blive lynchet af nogle af de lokaleWink, men nu kommer det. Landbruget har gennem tiderne bevist at det ikke selv er i stand til at handle ansvarsfuldt på egen hånd, der skal stram lovgivning til.. Hver gang man har påvist at landbruget er skyld i feks. iltsvind i de indre danske farvande grundet de enorme mængder gylle der køres ud i naturen eller fund af pesticider (GIFT) i drikkevandsboringer er svaret altid fra landbruget.. “Nu ska vi jo æ drage nogle forhastede konklutioner”.. JA, jeg er overbevist om at den gift man bruger i dag også har nogle alvorlige konsekvenser for naturen. Det er da fuldstændig vildt at man accepterer en så ringe biodiversitet i den danske natur blot fordi man ikke ønsker at omlægge til en mere hensigtsmæssig drift. Hvis dette så medfører voldsomme økonomiske udfordringer for landbruget, SO BE IT!!! Vi har kun en natur og den er voldsomt presset ikke mindst efter den sidste annullering af den braklagte jord… Der er altså en grund til at feks. sommerfugle er ved at være en sjældenhed. Lige for god ordens skyld vil jeg lige nævne at min stemme ved sidste folketingsvalg gik til et af de partier der nu danner det parlementariske flertal her i landet. LOL

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hvad er det for noget Karsten? Med de holdninger du giver udtryk for her havde du da vist glemt læsebrillerne sidste gang du satte dit kryds LOLLOL

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

For os der ikke leser danske aviser hver dag – hvilke partier har parlamentarisk flertal i Danmark nu?

(Ja, jeg kan sjekke det via Google, men da lærer jo ikke Karsten at dette er et forum der går over Danmarks grænser … Wink )

Mvh,
                        Bjørn

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Det har de to borgerlige partier Venstre og Konservative, plus Dansk Folkeparti. De to første svarer nogenlunde til Republikanerne i USA. Det sidste parti skal jeg undlade at karakterisere nærmere eller sammenligne med nogen.

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Karsten har du været hos din chef og bede om en lønnedgang for at for at hjælpe arbejdspladsen igennem den nuværende svære økonomiske situation?

– Nå! Det ville da ellers være ansvarligt af dig!

Det er naivt at tro at den enkelte landmand vil ændre sin produktionsform væsentligt, pga. noget han læser i avisen.

Der forskes herefter lovgives der og så agerer landmanden efter loven.

Braklægningen er ikke ophævet for at skaffe landbruget penge! Braklægning fortsætter på frivillig basis.

Tvungen braklægning er ophævet fordi der ikke er tilstrækelig fødevareproduktion. En af grundene til den manglende fødevareproduktion er dyrkning af nonfood produkter som f.eks. Raps til biodiesel. Nu kunne jeg så påstå at landbruget er fremsynet og tænker på miljøet ved at lave biodieselWink Men jeg bliver samtidig nødt til at fortælle dig at dyrkning af raps i flere år har givet en fornuftig indtjening. Her arbejder de frie markedskræfter altså for miljøet.

Situationen idag er at der bliver produceret mere økologisk en der er afsætning for. Derfor kan jeg risikere at få tvunget økologisk mælk i halsen helt uden at vide det. Det er sku noget svineri! når jeg nu gør hvad jeg kan for ikke at købe økologisk. Der burde laves en lov der tvinger Arla til at deklarere en risiko for økologisk indhold i en traditionel mælkekartonSmile

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

hehe KIM

Jeg tror gensplejsning er vejen frem på det punkt. naturen har jo gensplejset sig selv mange gange det tager bare mil. år og det kan vi ikke vente på (sådan forenkelt sagt-)

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Jesper wrote: Det har de to borgerlige partier Venstre og Konservative, plus Dansk Folkeparti.

Ok. Her i Norge har de borgerlige ikke klaret at blive enige om at blive enige. Ingen vil ha noget med Fremskrittspartiet at gøre, selv om de var inntil nylig det største partiet på borgerlig side. Så derfor har vi en rød-grøn regering med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet istedet.

Jeg er like glad. For biernes skyld (og resten av klimaet) er det bedre nu med en rød-grøn regering, mener jeg, selv om jeg alltid har stemt borgerlig. P.g.a. miljøet var jeg nær ved at stemme på Arbeiderpartiet ved siste valg, men min arm nektet at slippe den stemmeseddelen i urnen! Ha-ha. Wink

Uansett regering mener jeg det er for sent at gøre noe. Da måtte man isåfall blive enige om at kutte 80% CO2 på under 5 år, og det tror jeg ikke de har mave til at foreslå engang. Dessuden bør politikerne se anden forurensning og CO2 i sammenheng, mener jeg. Så lenge de kun koncentrerer seg om CO2 går de andre miljøsager, som f.ex. pesticider, for lud og koldt vann. Det virker for mig som at politikere ikke klarer at ha to tanker i hodet på en gang …

k_holst wrote: Situationen idag er at der bliver produceret mere økologisk en der
                                er afsætning for. Derfor kan jeg risikere at få tvunget økologisk mælk
                                i halsen helt uden at vide det. Det er sku noget svineri! når jeg nu
                                gør hvad jeg kan for ikke at købe økologisk. Der burde laves en
                                lov der tvinger Arla til at deklarere en risiko for økologisk indhold i
                                en traditionel mælkekartonSmile

Det var et originalt standpunkt, Kim. Jeg respekterer det. Men hvorfor mener du at økologisk mad er svineri?

Bjørn T. Jønsson2009-11-11 00:39:37

Mvh,
                                Bjørn

k_holst
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg mener ikke at økologisk mad er svinneri. Det er produktionen jeg ikke er vild med.

Der er 6 milliarder mennesker på jorden, et tal der er kraftigt stigende. Nogen af dem er sultne.

Derfor kan jeg ikke acceptere at vi ikke gør vores yderste for at, i det mindste, holde produktionen oppe.

Danske landmænd er hamrende dygtige! Måske nogen af verdens dygtigste.

Danmark er et foregangsland indenfor miljøpolitik. Her foregår meget af udviklingen af nye miljørigtige og effektive produktionsformer.

Den enkelte landmand piver når han får smidt en ny regel i hovedet -fordi pengene til f.eks. en ny sprøjte eller gyllevogn KUN kan tages fra hans bundlinie i regnskabet. Men derefter tører han øjnene og lærer sig at øge effektiviteten med den nye udfordring.

At bombe produktionen 100 år tilbage og begynde at producere økologisk (her mener jeg på verdensplan!) vil give mere hungersnød i ulandene. Her mener jeg vi har et ansvar for at udvikle nye og bedre produktionsformer.

Det er muligt at filmen har ret i at vi dræber bierne! Men indtil nu er det altså kun en tanke fra en journalist!

Al den forskning der er foretaget siger noget andet!

Hvis landbruget skulle reagere på alle tvivlsspørgsmål, ville vi være gået falit for meget længe siden!
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Biene forsvinner' er lukket for nye svar.