Biene forsvinner

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Biene forsvinner

• Dette emne har 96 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2634 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 97 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

En ny kinofilm om våre kære bier er kommet – Vanishing of the Bees. Det er en dokumentarfilm om CCD-problemet (Colony Collapse Disorder) der gør at bier dør og forsvinder over hele verden. De der har laget filmen setter nyt fokus på én av de mange teorier om CCD: sprøitemidler – og mer spesifikt Neonicotinoider.

Personlig hadde jeg fra før mest tro på mobiltelefonmaster som årsak, men denne teorien om sprøitemidler i landbruget ser ud til at være likeså interessant.

Er du bonde og bruker slike sprøitemidler? Kenner du måske nogen der gør det?

Bjørn T. Jønsson2009-11-09 15:02:04

Mvh,
      Bjørn

karsten
        • Main Sequence

Ja … Det er skræmmende. Jeg bor selv på landet og er omgivet af bønder. Selv om man skulle tro at selv bønderne efterhånden har fattet at al den gift de sprøjter ud i vores natur skader mere end det gavner (pengepungen) har man i år sprøjtet mere end de sidste par år, trods en “aftale” med miljøministeriet om at der skal sprøjtes mindre.. Jeg fatter ikke der ikke bliver grebet ind, man kan da sige sig selv at det skidt skader andet, end kun lige den ukrudt og de insekter bønderne ønsker fjernet. Når man som jeg er tilflytter fra byen og er flyttet på landet for at nyde naturen (og de mørke nætter), med egne øjne ser de mængder der bliver kørt ud på markerne, kan man ikke undgå at blive lidt trist af denne respektløse forvaltning af vore allesammens natur….

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Det er den vidunderlige frie konkurrence og det højt besungne frie marked der bestemmer hvor meget gift der bliver kørt ud på marken. Landmændene er skyldige, ja, men vi forbrugere er også skyldige hvis vi ikke vælger økologiske varer. Politikerne er skyldige fordi de ikke vil regulere og begrænse markedskræfterne.

Jeg læste lige at et massivt flertal af verdens befolkning ønsker at der skal være klare grænser for rå kapitalisme. Almindelige mennesker er næsten altid klogere end økonomer, politikere, intelektuelle …

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Men de handler desværre ikke særligt tit ud fra deres holdinger når de står ved køledisken Cry Så er det tit pungen der bestemmer !

karsten
              • Main Sequence

Helt enig… Økologi er vejen frem. I min familie har vi valgt at leve økologisk. Det er slet ikke så dyrt som folk går og tror, hvis blot man ser sig lidt om efter tilbud osv. er det ikke meget dyrere end mad sprøjtet med gift (det er jo reelt det vi taler om). Vi tænker os om og smider aldrig mad væk for på den måde at gøre det økonomisk muligt.. Helt ærligt, så kan vi ikke mærke forskel økonomisk i forhold til før vi blev frelste.Hug. Der er sgu ikke nogen herhjemme der ikke har råd til at handle økologi.. Det er et spørgsmål om prioritering…

k_holst
              Deltager
                • Nova

@Jesper: Der tager du MEGET fejl!

Selvfølgelig har du ret i at hvis forbrugerne KUN køber økologisk så forsvinder markedet for de sprøjtede afgrøder.

Økologi ser jeg andre problemer i, men det er et emne for sig selv.

Hvis det frie marked fik lov at bestemme ville der blive sprøjtet meget mere end der gør i dag.

For EU-lande gælder det:

Behandlingshyppigheden på markerne er bestemt af EU.

Det er også EU der godkender de sprøjtemidler der bliver brugt.

Der er forskellige planer i EU for nedsættelse af behandlingshyppigheden.

Landmanden vælger sprøjtemiddel udfra et specifikt behov der registreres i marken – ofte sammen med en konsulent og (ja!) også udfra en økonomisk vægtning af udbyttetab kontra behandlingspris.

Landmanden har KUN mulighed for at vælge godkendte midler.

Landmanden har ikke råd til at sprøjte mere end absolut nødvendigt.

Landmanden bruger mange penge på at købe det bedste sprøjteudstyr så han kan opnå den bedste effektivitet af sprøjtemidlet. (jeg kan nævne at nogen såkaldte “minimidler” kan doseres præcist med en dosis på 10g./Ha)

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Det med det vidunderlige osv. var nu også ironisk ment Wink. Jeg er mildt sagt ikke tilhænger af at markedskræfterne skal bestemme alt. Tværtimod. Alt det der jazz med frie markeder er jo i øvrigt også bare vestligt hykleri. Prøv f.eks. at spørge Afrikanske landmænd eller fabrikanter om de synes det globale marked er frit.

Jeg synes i øvrigt ikke at alting er landbrugets skyld. De opererer i de rammer vi andre sætter for dem.

vendelbo
                    • Asteroid

Enig Kim

Endelig en som også ser problemer med økologi, ideen er god nok; men det er ikke bevist bedre, men igen et helt andet emne.

Hvis man kender lidt til branchen, ved man hvor mange penge der bliver investeret i ny teknologi; omkring sprøjte dyser (bl. a. afdrift), kørsel afhængighed og høj præcition med GPS og automatisk bom sektions kontrol så der ikke bliver sprøjtet to gange det samme sted.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg er enig med Jesper og andre der siger at politikere/myndigheder må regulere slikt – de kan ikke forvente at markedet regulerer sig selv ved at forbrugere velger økologiske madvarer. Dessuden er jo dette et globalt problem og derfor må man samarbeide over landegrensene for å få løst problemet. Det er en politikeropgave.

I dag har vi i vesten overproduktion av mad og meget kastes allikevel. Man skulle da tro at landmænd kan tåle å dyrke økologisk og allikevel vil vi få nok mad i butikene. Men så må da også landmanden få mer betalt for sine råvarer når produktionen synker p.g.a. dyr der spiser avlingen. Kompensasjonen kan gives dels gjennom økte priser til grossist, og dels mer tilskudd fra myndigheder.

Jeg forsøker at velge økologisk når jeg er i butikken, men det er meget dyrt her i Norge og hvis madamen er med i butikken så får jeg sjelden velge de dyre varene. Dansker og svensker er heldige med madpriserne. Hvis dere hadde visst hvor dyrt slikt var i Norge hadde dere knapt trodd det … Men allikevel velger jeg altså økologisk når jeg kan.

I nogle av de sprøjtede varene kan jeg kenne giften og bliver faktisk nummen i munnen av det. Det gjelder specielt spanske appelsiner og anden frugt. Jeg må passe på at vaske slikt grundig før jeg setter tennene i det, ellers merker jeg det stikker i munnen og på tungen og munnhulen bliver nummen og rar, omtrent som når bedøvelsen går ud efter at man har været hos tannlægen. Så det er en anden grund tl at jeg velger økologisk.

Det med sprøjtemidler – jeg er overbevist om at hvis man dyrket med mad økologisk så ville man raskt finne op metoder som begrenset skadedyrs herjing med avlingen – uden at bruke gift. Jeg tror det er for få der driver med dette til at innovationen kan komme skikkelig i gang.

Mvh,
                      Bjørn

karsten
                        • Main Sequence

Bevist eller ej… Der er helt sikkert INGEN risiko ved at spise økologiske varer og der er helt sikkert en i bedste fald MULIG risiko ved at vælge de fødevarer der er sprøjtet med gift.. Nej, landmændende sprøjter naturligvis ikke mere end nødvendigt for at få så stort et udbytte som muligt, men jeg tænker nu ikke så meget på bøndernes udbytte, men mere på mine families sundhed og mine børns fremtidige muligheder for selv at kunne få børn på naturlig vis. At sprøjtegiftene er godkendt i EU beroliger mig på ingen måde, tværtimod… Her er det landbrugets interesser og ikke Eu´s befolkning der tages hensyn til. Jeg vil igen påstå at enhver kan sige sig selv at giften ikke KUN er skadelig for det den er tilsigtet…

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Selvfølgelig er det rigtigt at der findes EU regler og nationale regler, og at at der forskes i teknologi til sprøjtning og så videre. Jeg er bare sikker på at de fleste mennesker kan se at der skal meget, meget mere til, over en meget bredere front hvis vi skal sikre en tålelig tilværelse for vores efterkommere. Det kan kun ske ved et folkeligt pres mod politikerne, for de gør ikke sådan noget af egen drift, det viser historien.

Hvis i ser problemer ved økologi så kom bare frem med dem. Der er ikke noget i denne verden der er perfekt, men der er skiseme forskel. Jeg vil dog sige at hvis det handler om hvad der er sundest at spise så finder jeg det ret irrelevant. Det er da rart hvis det kan bevises at økologiske grønsager er sundere, men det er ikke derfor man bør vælge dem.

karsten
                            • Main Sequence

Lige en ekstra indskydelse…. Hvad hjælper det at landmanden kun sprøjter hvad “der er nødvendigt” hvis giften generelt er skadelig for mennesker og natur… Naturen er jo ikke indrettet så den tager højde for “tilfredsstillende udbytte”…

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Karsten nu er du forholdsvis skråsikker på nogen punkter!

Så kan jeg lige slynge (meget skråsikkert) ud at der helt sikkert er et MEGET større CO2-udslip fra økologisk produktion!

Ønsker vi det?

Svampe i kornet er et meget stort og uløst problem ved økologisk produktion. Nogen af disse svampe danner forskellige toxiner. 1g. toxin fordelt i 1 t. hvedemel slår mennesker ihjel! Toxiner i fødevarer kan nedsætte mennesker og dyrs frugtbarhed.

Hvis vi lægger hele verdens fødevareproduktion om til økologisk tror jeg ikke på at det globale fødevarebehov kan dækkes.

Se bare for 2 år siden da USA fandt på at de ville være mere uafhængige af Mellemøstens olieproduktion og selv producere biobrændsel. Da faldt fødevarelagrene til næsten nul og en tdr. hvede steg fra ca. 70 kr. til ca. 200 kr. på verdensmarkedet.

Heldigvis har USA bestemt sig om og prisen er normaliseret igen.

Jeg tror på at vi ved forskning kan nedsætte brugen af sprøjtemidler og forhåbentlig undgå sprøjtemidler der giver varige skader i naturen.

En anden ting der vil kunne hjælpe os i fremtiden er genmodificering af afgrøder (nu dukker jeg mig og er klar til slag).

k_holst
                              Deltager
                                • Nova

Karsten “gift” som jeg kalder sprøjtemidler er ikke gennerelt skadelig for mennesker og naturen.

Der ligger meget grundig forskning og afprøvning til grund for de godkendelser der er.

Vi er blevet meget bedre til at bruge “ufarlige” midler (så vidt vi ved).

Der har i 60`erne og 70`erne været brugt nogen meget uheldige giftstoffer. Men som det er idag er jeg rimelig tryk.

Midler der akut skader mennesker findes ikke idag!

Roundup f.eks. er mindre giftigt end køkkensalt! Det er iøvrigt det samme du dør af hvis du drikker Roundup som hvis du spiser store mængder salt, nemlig dehydrering. Roundup skal du have ca. 4,5l. af. Jeg husker ikke LD50-værdien af køkkensalt.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Kim, jeg håber du har ret i at gifterne ikke er skadelige for os mennesker. Men jeg er ikke lige sikker som dig. Som nevnt føler jeg sterkt ubehag af sprøjtemidler i vise typer mad og konkluderer dermed at slikt kan ikke være sunt at få i seg. For en stund siden leste jeg om en der kastet nogle appelsiner bak huset. De lå der i flere måneder og råtnet ikke! Prøv selv å legge en appelsin på køkkenbenken og se.

Gift er ikke noget der hverken naturen eller vi trenger å få mer af.

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Biene forsvinner' er lukket for nye svar.