Bias og cmos?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Bias og cmos?

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af proshot. This post has been viewed 25 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

proshot
    Deltager
      • Giant

Hej gutter… Når jeg skal igang igen med astrofotos igen, vil jeg kun bruge darks og flats, da det vel er fint nok, tror jeg da.

Behøves jeg egentlig at bruge bias, når jeg har et CMOS kamera. Bruger man ikke kun bias til CCD kameraer?

Ville også lige høre om jeg gør det rigtigt med dark og flats.

Når jeg laver darks, smider jeg linse capen på, og tager ca. 10-15 billeder med samme iso og expo som ligts er taget med?

Og når jeg laver flats, tager jeg også omkring 10 billeder, med expo på 0.5 sek, og en t-shirt foran linsen… Er det egentlig fint nok?

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Faith

Du kan godt undvære bias. Både på Cmos og CCD. Nogle gange (fx. ved korte eksponeringer på en AZ montering ), kan det dog lade sig gøre at bruge bias i stedet for darks.

Bias er ligesom “grundstøjen” fra kameraet. Den er der altid. Også på f.eks. en dark. Så når du tager en dark indeholder den automatisk bias.

En dark indeholder udover bias også en støj, som kameraet bygger op, i den tid det eksponerer. Ved lange eksponeringer kan den blive slem, men med kortere eksponeringer, er biasstøj mere dominerende.

Flats laves f.eks. med et stykke hvidt stof foran linsen. Det vigtige er at det er nogenlunde jævnt spændt ud. Når man sætter stoffet lige foran linsen, bliver det jo pløre uskarpt, og det er hele idéen med det: At det skal være jævnt. Til gengæld skal flats skydes ved samme fokus som dine lights. Ellers flytter støvet sig.

Med flats, er du interesseret i så lidt støj som muligt, så kør ned på iso100, og eksponer så længe at du havner midt mellem sort og hvid.

En sidste ting: Alt skal helst skydes ved nogenlunde samme temperatur. Du kan ikke skyde lights om natten ved 5 gr, og darks ved 25 gr dagen efter. Til gengæld kan du dagen efter prøve at finde et sted med 5 gr, f.eks. dit køleskab.

Vh

MortenEDBBOB2013-05-14 12:47:24

proshot
        Deltager
          • Giant

Tak for info Morten… Så er der jo ingen grund til at jeg bruger bias. Det med temp. ved jeg godt. For er det varmere, får man mere støj, og koldere, mindre støj. Har jo taget billeder i flere år 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Bias og cmos?' er lukket for nye svar.