Bi-okkular eller binokkular

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Bi-okkular eller binokkular

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af simen1. This post has been viewed 265 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

simen1
      • Planet

Jeg har en 8×25 lommekikkert, en 8×40 allrounder og et Celestron Nextar SE4 teleskop med et vanlig 1,25″ okkular.

Jeg har lest, sett brukervideoer og blitt overbevist om at det er mer behagelig og lettere å observere med to øyne enn med ett. Jeg vil ha noe nytt leketøy i budsjettklassen og har sett på noen muligheter:

Barska 12-60×70 (60$)
      Celestron 20×80 (105$)
      Celestron 25-125×80 (125$)
      Celestron Stereo Binocular Viewer (165$) – montert på teleskopet jeg har
      Celestron 25×100 (300$)

Teorien om hva som gir mest lys osv er den enkleste delen av dette. Det jeg derimot lurer på er praktiske erfaringer med disse. Hvor nyttig synes dere zoom er sammenlignet med større apertur? Er det merkbar forskjell på optisk kvalitet på zoom og prime? Jeg kommer nok til å bruke kikkerten 50/50 til stjernekikking og fuglekikking og alltid på stativ nært bilen. Hva synes dere om binokkular kikkert vs teleskop med stereo viewer? Teleskopet gir utvilsomt bedre vinkel siden det har en innebygget diagonal. Er det mulig å sette to 45 graders diagonaler på kikkertene? Er okkularene utskiftbare? Er det mulig å sette månefilter på kikkertene? Hvilke stjernetåker lyser nok til at de er synlige i kikkertene?

Er det flere alternativer jeg bør sjekke ut?

Edit: Denne ser glimrende ut, men er dessverre for dyr. Lillebroren synes jeg også er for dyr. Finnes det noen billigere varianter med 1,25″ okkularer, 45 grader diagonal og helst mer enn 70mm aperture?

Simen12015-05-20 10:59:59

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Bi-okkular eller binokkular' er lukket for nye svar.