Betydningen af et teleskops obstruktion?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Betydningen af et teleskops obstruktion?

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 184 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej alle sammen

Jeg hedder Jan, og er i gang med at spare op til mit første teleskop. Jeg vil nå det samlede beløb; som jeg har fået lov til at bruge på udstyr, i slutningen af August. I mellemtiden bruger jeg lidt tid på at finde og læse pdf. manualer. (Der er måske lidt nørdet ). Men der er et ord/begreb som jeg ofte støder på. Og som jeg ikke kan gennemskue betydningen af. Mit spørgsmål lyder såment sådan: Hvad og hvilken betydning har den ” centrale obstruktion ” for et teteskop?

Hilsen Jan.

webweichel
      Deltager
        • Nova

Hej Jan,

Se f.eks. her: http://www.astrophoto.fr/obstruction.html

Det har betydning for kontrasten, en refraktor har den optimale kontrast for en given diameter, pga. ingen obstruktion. Men en reflektor med større diameter kan på trods af central obstruktion have bedre kontrast end en mange gange dyrere refraktor.

Det er altid en afvejning af fordele og ulemper og budget 😉 … og præferencer.

Anonym
          • Super Nova

Hej Steen

Tak for din forklaring og ikke mindst det gode link du gav mig. Det satte det hele lidt mere på plads. God pinse og endnu engang tak

Hilsen Jan

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Betydningen af et teleskops obstruktion?' er lukket for nye svar.