› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › best buy
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 477 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. oktober 2008 kl. 17:42 #2982
netland- Asteroid
Er der nogen der kan forklarer fordele og ulemper ved disse to modeller:
Celestron Advanced C8-NGT og C6-S (XLT) Telescope De koster begge under 6000,- XLT’eren er kun 6″, men af en anden type – opvejer det den manglende lysstyrke ?Skal bruges som allround (visuelt, foto, dso) det er rent begynder kikkert.Har også overvejet Nexstar 8SE – men til 10.500,- er det jo en lidt anden prisklasse.Vil der være klarer fordele ved at gå det skridt op ?28. oktober 2008 kl. 18:30 #2983
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg ville tage C8-NGT, der er ikke noget der slår åbning.
Men den er også nemmere med foto, da den kun er f/5 og en Newton.Der opstår nemt så meget bøvl med en SCT især de små som ikke har særligt stor visual back (hullet i bagvæggen er under 2″).Michael.28. oktober 2008 kl. 19:21 #2986
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Et hurtigt svar:
Jeg vil give Michael ret.
Du får klart mere glæde af C8-NGT.
Den større åbning give mere 80% mere lys, og det korte f-forhold er perfekt til astrofoto. Desuden har C8-NGT en stor 2” fokuser og 9×50 søgerkikkert.M.h.t. priserne du nævner:
De koster altså begge mere end kr. 6.000 Danmark.(Hvis jeg med dette indlæg overtrædder reglerne for dette forum er det ikke tilsigtet).ASTRO OPTICS 2008-10-30 15:16:21
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.29. oktober 2008 kl. 09:46 #3003
netland- Asteroid
jeg er klar over at priserne i danmark er “lidt” anderledes :o)
De priser jeg nævner er fra rymdbutikken i sverige – kursern er god og begge er på tilbudCelestron Advanced C8-NGT
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=23
7495,- SEK (nedsat 2335,-)Celestron Advanced C6-S XLT
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=117
7995,- SEK (nedsat 2000,-)29. oktober 2008 kl. 14:55 #3018
mortenbDeltager- Super Giant
Hvis man nu ville prøve at støtte de danske leverandører kunne man jo prøve at sende en forespørgsel på et tilbud. Måske KUNNE man opnå en “kompromis” pris og dermed have en nemmere adgang til service fremover ?
MortenB29. oktober 2008 kl. 15:48 #3020
netland- Asteroid
Morten, jeg er helt enig mht at give de Danske forhandlere et forslag, der skal jo også lidt extraudstyr og rådgivning med i sidste ende.
Priserne var mest nævnt for at finde ud af om der var ide i at opgradere til Nexstar 8SE, der koster 60% mere. største fordel ser ud til at være vægt/mobilitet.
Men det ser ud til at blive noget C8NGT newton der skal kigges nærmere på.29. oktober 2008 kl. 23:14 #3031
bobo- Giant
Hej Tom. Det kan godt være at det er billigere i sverige, meen du kommer selv til at hente det. for der er de samme syge/ulovlige Celestron regler, så de sender ikke til Dk. Men nu er de danske forhandlere jo til at snakke med, så jeg fik næsten mit til Svensker pris
30. oktober 2008 kl. 14:51 #3048
henrikDeltager- Nova
Hej Netland
Til visuelt brug og hvis det ikke skal transporteres for meget rundt, vil jeg klart sige C8-NGT som de andre.
MEN:
Det er en stor fætter; Den kan sagtens være i selv en lille bil, men hvis den skal rundt på anden måde, op og ned ad trapper osv. er den jo som sagt stor.
Så hvis den skal være transportabel, vil jeg hellere anbefale en Nexstar 6SE – genialt transportabelt instrument.
Til astrofto ville jeg nok anbefale C6-NGT; Den har jo mindre lys, men monteringen er rigtig kraftig til 150mm newtonen, så tracking og guiding kører i olie :O)
Visuelt og planetfoto (Som jo er det mest almindelige at begynde med) er 200mm’eren klart den bedste.
BTW: Den har iøvrigt ikke 8% mere lys end 6″, men 80% mere lys…
Få et godt tilbud på dem; Som Bobo skriver kan man sagtens matche den – og specielt når der også skal lidt ekstratilbeør med.
Henrik 2008-10-30 15:24:39 30. oktober 2008 kl. 15:48 #3050
mr.mox- Nova
Hey, Henrik.
Jeg var lige inde og se din hjemmeside – flot! Men den roterende galakse er vist ikke helt rigtig. Så vidt jeg kan se roterer den med samme vinkelhastighed i yderkanten, som længere inde. Den skal nærmere rotere med samme hastighed for alle stjerner. Det er jo hele argumentet for mørkt stof – Hvis jeg forstod de rarte “Lidemarks-drenge” korrekt til foredraget i AFKB30. oktober 2008 kl. 16:04 #3051
henrikDeltager- Nova
Hej Jacobs.
Det er sandt; Det er bare et roteret billede af NGC7331
Som al anden rotation afhænger vinkel rotationen af kvadratet på afstanden, så de er hurtigst længst inde.
Det vi opfatter som “galakse-arme” er imidlertidgt ikke en sammenhængende arm, men en forplantning af stjernedannelser der går som en trykbølge gennnem galaksens interstellare medier.
Når vi ser dem som “lysere” på billeder, skyldes det at de blå stjerner som brænder hurtigt ud dominerer lysmæssigt (Der er kun 1:1000 af dem, men da de lyser 10.000x kraftigere end hovedserie-stjerner..)
Mvh Henrik
30. oktober 2008 kl. 16:19 #3052
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Citat Henrik: ”BTW: Den har iøvrigt ikke 8% mere lys end 6″, men 80% mere lys… ”
Jaja :o) Har lige rettet det.MvhMogens
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.30. oktober 2008 kl. 16:23 #3053
henrikDeltager- Nova
BTW: Den C6-SGT er uden goto
Mao.: Den koster normalt 9995SEK. = ~8000DKK UDEN goto
I DK koster den normalt 9995DKK MED goto.
Et motorsæt håndkontrol koster 3500, og så det er vist næsten samme pris i danmark, selvom den er på tilbud der…
C8-NGT er så lidt billigere i SE end i DK normalt, men tilbudsprisen er god.
MEN; Den har fornylig været på tilbud i DK til 6500 også, så …
Kurtage
En anden ting er kurserne
Den svenske krone er lige faldet fra 0,85 til 0,75. Det vil sige at de svenske priser på sitet er indkøbt/beregnet til 0,86, men nu sælges til 0,75 og derfor er det nok ekstra billigt lige nu.
Henrik 2008-10-31 11:09:16 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'best buy' er lukket for nye svar.