Beregninger

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Beregninger

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 151 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hvordan ganger og dividere man for at finde ud af hvor lang brændvidde man får hvis man sætter en 2*barlov på eller en 0.8 reduser. Min tak 102 har en brændvide på 816mm og så vil jeg finde ud af hvor meget den så bliver ved at sætte feks. en 0,8 reduser på eller en 2*barlov, det har jeg ikke styr på. Embarrassed

stubbe
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Finn,

Du skal gange. Med 0,8 reducer bliver din brændvidde 0,8×816mm=653mm og med en 2×barlowlinse får du 2×816mm=1632mm.

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Tusind tak Stubbe, kom lige i tanke om, så ændre man vel også synsfeldtet ??? er der så en beregning på det også??? eller har det noget at gøre med hvad okularstørelse og evt chip, størelser??

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Finn ja det er helt afgørende hvad du sætter efter for FOV.

Men afstanden du laver mellem barlow/reducer og okular/CCD betyder også en god del.

Det findes der også beregnere for, har dog ikke noget liggende der regner ud hvad det betyder med barlows. Men har så du kan taste dine okular ind, også viser den hvad din FOV bliver ved hver og hvilken forstørrelse du opnår. Både med og unden barlow. Kan da maile det regneark til dig.

Anonym
              • Super Nova

Hej Finn.

Alle disse ting bliver automatisk beregnet i eksempelvis Astro Planner, hvor du kan se FOV på alle kikkerter brugt med de forskellige barlows og reducere. Du vælger blot kikkert og ekstraudstyr og sågar kameraets chipstørrelse og vupti kan du se hvormeget du får med af et givet objekt.

Mvh.

ove
                • Main Sequence

Du kan også prøve den her:

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Eller måske CCDCalc……

Finn
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej og tak for oplysningerne, jeg har fået det hele sat op i Starry nignt og kan se hvor meget jeg får med, ved de forskellige opsætninger. Men så kom jeg i tanke om hvordan man udregner f tallet, da min Tak jo har en brændvide på 816mm og f8, og vil så have en 0,8 reduser på, hvordan er formlen eller udregningen på det. Starry night gør det jo næsten automatisk, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man egentlig gør det. Ermm

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

816 * 0,8 hvis ellers afstanden mellem reduser og CCDchip er korrekt.

Det skulle give ~653 mm i fokallængde.

Hvis du tager et billede og laver en platesolve, som fortæller dig at din fokallængde er andet:

For kort altså under 653mm: Så skal afstanden mellem reduser og CCD være mindre.

For lang altså over 653mm: Så skal afstanden mellem reduser og CCD være længere.

Simpelt.

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Det må så være de der 53mm ?? Fra ccd og ind til glasset på reduseren eller barloven.Finn2009-03-24 10:12:45

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Uha der skal sikkert ikke være samme afstand på barlow og reduser… Forvent det ikke, men det samme gør sig gældende ved barlows dog med modsat fortegn:

Platesolve for kort fokallængde: for kort afstand.

Platesolve for lang fokallængde: for lang afstand.
                        Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Beregninger' er lukket for nye svar.