› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Beregning av lys som tilkommer sensoren i kamera
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 Ă„r siden af kenneth. This post has been viewed 52 timessneis. This post has been viewed 52 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
10. februar 2013 kl. 22:08 #97110
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Har sitten en stund og fundert pÄ hvordan en beregner hvor mye lys som tilkommer sensoren i kamera.
Noen forhold mÄ jo spille inn:
- BlenderÄpningen
- F – tallet
- Eksponeringstiden
- ISO – hastigheten
- Lysstyrken pÄ objektet som fotograferes
- Flere ?
SĂ„ vil vel noen faktorer gĂ„ “i minus” som atmosfĂŠren, lys forurensning, kvalitet pĂ„ peil, mĂžkkete speil osv… (la oss se bort ifra dette pr nĂ„)
Men, sÄ kommer spÞrsmÄlet
Hvordan regne ut hvor mye lys som tilkommer min sensor ?
eller sagt pĂ„ en annen mĂ„te …
Eksempel:
Jeg vet ifra tidligere forsÞk at kjÊrnen pÄ M42 med mitt utstyr gir meg verdier i histogramet pÄ ca 230 ved
- BlenderÄpningen =150 mm
- F – tallet = 5
- Eksponeringstiden = 60 sek
- ISO – hastigheten = 800
SĂ„ skal jeg ta bilde av M45 der jeg Ăžnsker at Alkyone akkurat ikke skal bli utbrent (254).
Hvordan regne ut
- Eksponeringstiden = ?? sek
- ISO – hastigheten = ???
Ble rotete dette, men hÄper at noen forstod mitt spÞrsmÄl
og allerhelst har ett enkelt svar
11. februar 2013 kl. 01:38 #97152
mstauningDeltager- Black Hole
Du skal vide (teste et par ting) noget fĂžr du kan lave en beregning:
QE pĂ„ dit kamera ville vĂŠre “nice” at vide..Hvor mange eletroner dine pixels kan indeholde.Hvor mange fotoner din baggrunds himmel afgiver pr sekund.Hvor mange fotoner dit objekt afgiver pr sekund.SĂ„ fĂžrste trĂŠk er at fĂ„ mĂ„lt QE og elektron indhold:NĂŠste trĂŠk er sĂ„ at mĂ„le fotoner fra baggrunds himlen samt dit objekt pr sekund (er nemt og gĂžres i samme omgang).. Ergo tag et prĂžve billede đIndtast i regnearket her:Kender desvĂŠrre ikke lige en nemmere omvej, men heldig vis er det nemt – skulle du mod forventing have bĂžvl med det, sĂ„ sender du bare 3 flats, 3 darks og 3 bias frames afsted..Det bedste er faktisk at man lĂŠrer en masse om sit udstyr pĂ„ en nem og overaskende mĂ„de.11. februar 2013 kl. 07:58 #97153
henrik.schneiderDeltager- Nova
Dette er utroligt interessant.
Michael lige et spÞrgsmÄl til dig:
– PĂ„ sidste faneblad i regnearket tales der om “sub-exposures time”
Hvad er sub-exposures?
11. februar 2013 kl. 08:20 #97155
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
henrik.schneider wrote:
Hvad er sub-exposures?Jeg tror bare, at det er en enkelt eksponering ud af den totale eksponering…
SĂ„ hvor den totale er 1 time ĂĄ 20 del-eksponeringer, sĂ„ mĂ„ “sub-exposure time” vĂŠre 5 min.11. februar 2013 kl. 08:27 #97156
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg har i Ăžvrigt denne side som en af mine favoritter >
http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htmDer er mange gode formler/beregner bokse
11. februar 2013 kl. 10:17 #97163
henrik.schneiderDeltager- Nova
Den tager jeg lige Lars
11. februar 2013 kl. 11:26 #97166
Mogens.BildsĂžeDeltager- Nova
Hejsa,
FÞrst lavede jeg et ca. estimat af 40 stjerners mag i hvert filter (v.h.a. apertur mÄlinger). For hvert filter blev stjernens samlede ADU samt max ADU ekstraheret v.h.a. dertil egnet software (her AIP4WIN). Begge ADU mÄl angives efterfÞlgende som e pr s.
De to ADU mÄl blev plottet mod mag som vist i de to nedenstÄende grafer. Log-transformeres y aksen pÄ fig 1 fÄs tre rette liner, hvis konstanter og hÊldning kan estimeres og anvendes i yderligere beregninger. Problemet med at benytte det samlede antal pixels er imidlertid, at signalet fra en punktlyskilde er spredt over flere pixels med en fordeling, som er bestemt af PSF. Derfor plot no. 2, som viser max e pr. s plottet mod mag. Data fitter en eksponential funktion af formen e pr s = k + a*exp(mag/b) nÊsten 100% . K angiver sÄ sky flux, mens selve exponent delen angiver det rene signal.
Der kan i Ăžvrigt tolkes en del andre features fra de to figurer.
Fig. 1Fig 2Mogens B 2013-02-12 18:12:25
Hilsen Mogens B.
11. februar 2013 kl. 23:29 #97203
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Se der ja, om det ikke er vÊrre en dette sÄ skulle det jo gÄ greit
Tro nok jeg fĂ„r lese litt og se om mitt ene spĂžrsmĂ„l muligens har blitt til 100 … men det skal jeg sikkert finne ut av
Takker for svar sÄ lang (kommer garantert tilbake)
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Beregning av lys som tilkommer sensoren i kamera' er lukket for nye svar.