beregn forstørrelse ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? beregn forstørrelse ?

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af p. This post has been viewed 139 timesc. This post has been viewed 139 times. This post has been viewed 139 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Jeg har tænkt lidt på hvordan man finder ud af hvilken forstørrelse man kan regne med når man bruger ccd kameraer.

F.eks mit lpi. Når jeg har det i, hvad er forstørrelsen så ved 150mm 1200/f8

Er der nogle der kender en formel, hvor man kan regne det ud ?.

En anden ting. Når jeg har mit dsi II camera sat til, virker det fint med k3ccdtools. Men når jeg lukker åbningen helt til er der stadigvæk mange hvide prikker og lidt lys på mit display. Kan det betyde at det er i stykker eller er det normalt ?. hvis jeg prøver det samme med mit lpi er der helt sort skærm.

Hilsen Brian

PS : så fik jeg lige bestilt en auto-fokuser, samt en laser pen.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Brian,

Der findes ikke sådan en formel, for begrebet forstørrelse kan kun bruges eksakt ved visuel obsevation, ikke fotografisk.

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Brian.

De hvide prikker er sikkert hotpixels og lyset kunne være ampglow fra elektronikken i dit DSI II. Det er jo en darkframe du laver med tildækket teleskop. Darkframes kan trækkes fra dine billeder for at undgå/fjerne det støj du kan se.

For lige at uddybe Jespers svar: Forstørelsen er jo afhængig af hvordan du får billedet vist på din skærm og kan meget nemt ændres. Derfor giver det ingen mening at regne på forstørrelsen.

nekkos
          Deltager
            • Giant

Hmm. Så meget at lære og så få klare nætter Ermm

Ok. Jeg er nu heller ikke klar til dsi endnu, men var bare ved at gøre klar igår, selvom det ikke blev vejr til noget alligevel. Men tak for svarene

p.c.
              • Moon

Hej. Jeg har kæmpet bravt med tror jeg, samme problematik. Fordi forstørrelse er der jo egentlig ikke tale om med kameraer, det handler om at chippen dækker et vist område at det billede optiken projekterer, så nogen optisk forstørrelse er der ikke tale om og oveni, falder der kun en tilsvarende lille mængde lys på chippen.

Men det er osse somom der er stor uenighed om dette spørgsmål. For knap en uge siden kiggede jeg på en tysk teleskop side og fandt nede i yderste højre hjørne, den 1.25″ reducer jeg mener kan løse mit problem, jeg mailede så til foretningen og forklarede mit problem, og samtidigt spurgte hvad fragten udenfor tyskland ville være, fordi boede man i tyskland kunne man blot bestille men boede man i Eu udenfor tyskland ´, skulle man maile. Men jeg fik svar tilbage, at det ville jeg fortryde og at de allerede havde forsøgt at sætte kameraer på spotting scopes og det virkede ikke. basta. Nu vidste jeg jo at det virker med de helt små web cams, men at man med en lille chip får en kæmpe forstørrelse som virker om dagen helt fint, men som ikke fungerer om natten fordi forstørrelsen samtidig betyder meget lidt lys på chippen, så jeg blev instændigt ved fordi jeg ville købe den reducer og endelig fik jeg anvisnnger på hvor PayPal skulle sende betalingen og samtidigt bestilte jeg et forlængerstykke som der var rabat på hvis man købte reduceren ( det er der ikke mere ). —— i går gik jeg så ind på samme side og hele siden var ændret ; nu solgte de reducere og forlængerstykker til både kikkerter og teleskoper og alle de facts jeg havde fremført som de ikke fattede, stod pludselig forklaret som de rene sandheder og derudover havde de sat et par smarte adabtorer som de ikke havde sidst ind, de havde enda sat et billede af et kamera med den reducer og mellemstykke ind og en text der forklarede hvorfor man bør koncentrere hele billedet på chippen fordi så kom der meget mere lys på den.

——- Pludselig kunne alt det jeg har svar mails på ikke kunne lade sig gøre, gøres med exakt de stumper jeg har bestilt.

Den forstørrelse der er tale om varierer vist fra kikkert til kikkert, og med min udsigtskikkert, handlede det kun om at jeg ville have samme billede på skærmen, som jeg ser med et 21 mm. okular. jeg har en lysåbning på 90 mm. og en fokus længde på 550 mm. så kikkerten forstørrer 26X og det var hvad jeg ville have. Da jeg så satte kameraet ind, røg forstørrelsen på skærmen op på 100X og først fattede jeg ikke hvorfor. Men reduceren kan hjælpe på både forstørrelsen og forøge lysmængden betydeligt —- det vil så vise sig om præcis den opstilling de skrev ikke kunne lade sig gøre ; erstatte linsen i en barlow med reduceren der har samme gevind og størrelse, om det faktisk virker, fordi hvorfor skulle det ikke virke når barlow linsen virker og giver 200X forstørrelse med et klart, men ret lysfattigt billede.

Det mest absurde er at de nu har sat et billede af et video kamera, med forlænger og reducer ind —- jamen, det var jo exakt den opstilling de sagde ikke ville fungere med den slags kamera, samt den type jeg kører med, og det svarer exakt til at erstatte barlow linsen med en reducer som jeg fik besked om ikke ville fungere, samme opstilling, samme afstande blot udført med et afstandsstykke i stedet for at ombygge en barlow.

Måske er det samme problematik, at forstørrelsen — altså at chippen kun dækker et mindre område end den kunne, at forstørrelsen gør at du ikke har den lysmængde der kunne være og den sidegevinst at en stjerne så vil ramme færre pixels med en større lysmængde med den rigtige reducer……men nu fortæller du jo ikke om der er eller ikke er en reducer monteret.

Hvis det fungerer, kan jeg så erstatte den billige reducer til 32 Eur, med en dyrere og bedre.

Side med reducere

Kameraet er et TDC200 fra denne side ;

Forskellige ukølede CCD kanmeraer.P.C.2010-04-30 14:49:24

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Måske kan vi bruge cahncen for at repetere et par af reglene for astrofoto:

1. Systemets brændvidde (Inklusiv eventuelle barlows, reducere) og chippens fysiske dimensioner bestemmer billedudsnittet.

2. Systemets brændvidde og Kameraets pixelstørrelse bestemmer pixelopløsningen. Pixelopløsning er et mål for hvor meget himmel hver pixel dækker. Pixelopløsning måles i buesekunder: Pixelopløsning = (pixelstørrelse/brændvidde) x 206,27. Pixelopløsning er til en vis grad ækvivalent med forstørrelse, men ikke det samme.

3. Systemets f/forhold bestemmer hvor fotografisk hurtigt systemet er (med et givent kamera).

4. Der er meget mere der spiller ind, men men jeg skal have kaffe og kage så det må blive en anden gang.

Jesper2010-04-30 14:34:29

p.c.
                  • Moon

Det er dejligt der er system i tingene, hvis man følger anvisningerne der følger med mit kamera, og samtlige af dem de osse sælger, så ender jeg med en underbelyst chip og en kolosal forstørrelse, altså noget der ikke duer til noget selvom det ville være så nemt at sætte en sølle linse på af den rigtige type og det rigtige sted. Hvis de lagde en reducer og to tre forlænger stykker ved, så kan det jo faktisk bruges til noget fornuftigt.

Jeg leder så enda efter noget ordentligt software og opdager at standard softwaren, knap kender kameraet, —- selvfølgelig kan jeg bruge det der følger med, — men hvad er det lige jeg skal bruge on screen målsætning til, og hvorfor kan den ikke sætte exponerings tid manuelt. Ok man kan næsten og måske er det det samme man kan gøre, men hvorfor så besværligt. Spørgsmålet er nok hvad pixel størrelsen kan bruges til, eller hvilke begrænsninger den gør i forbindelse med de mere avancerede astro ting,

Men som sagt tror jeg mine resultater bliver meget bedre, når jeg har fået billedet placeret på chippen —– måske kan det der blive en ide med en fokucerings styring ; det er der jo i de kameraer.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'beregn forstørrelse ?' er lukket for nye svar.