Bekymret nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bekymret nybegynder

• Dette emne har 54 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1184 times
Viser 10 indlæg - 46 til 55 (af 55 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Jeg går ud fra at det betyder, at du har fundet ud af at få fokus. Tillykke med det.

teejay
      Deltager
        • Super Nova

Hei Morten

Fokus er på plass – i allefall i 25mm okularet. Jeg får teste videre med 9mm når været tillater det.

Et annet problem er lysforurensning (gatebelysning o.l.) – men det finnes det vel filter for ?

TeeJay

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Har sett på mars igjen i kveld. Den er liten men lyssterk synes jeg. Tror jeg må få et okular som forstørrer planetene. Rune C blir anbefalt 3,2 mm`s okular, da dette okularet forstørrer hele 500 x med et synsfelt på 60%. Er det noe jeg burde prøve (sålenge jeg nå har fått stilt inn fokus både på mitt 25mm og 9mm okular) ?

Jeg fikk observert Andromedagalaksen i dag. Den var en svak “tåke” lang borte. Hvordan vil 3,2mm okularet over virke inn på galaksen ?

(Er jeg litt utålmodig nå ? 🙂

Forøvrig synes jeg 9mm viser svært små objekter i forhold til 25mm, så hva er egnetlig hensikten md dette okularet ?

Kan dere anbefale å kjøpe brukte okularer – og i tilfelle hvor bør jeg lete etter det ?

Til slutt:

Jeg har et program på min Iphone som viser at Saturn i skrivende stund (kl 21:27) er på vi opp rett øst i horisonten. Hvordan vil den fortone seg med det utstyret jeg har nå ? Har forstått at det kanskje er vanskelig å se ringene pga. av vinkelen ?

Mvh

Tom

TeeJay

k_holst
          Deltager
            • Nova

3,2 mm okularet vil med din kikkert give 375x forstørrelse (teleskop brændvidde 1200 / okular brændvidde 3,2)

Det vil være rigtig godt til planeter – måske 2 gange på et år!

De høje forstørrelser kan du kun bruge når seeingen er rigtig god og det er den sjælden på vore breddegrader.

Andromeda galaksen med et 3,2mm okular er ikke godt. Andromeda fylder så meget på himlen at den er bedst med stort synsfelt=lav forstørrelse.­

Du er nødt til at skille tingene lidt ad!

Til planeter kan du godt bruge noget forstørrelse, på en normal aften 150-300x, på en god aften max 400x. Til planeter kan du fint bruge okulare med mindre synfelt 40-60°

Til deepsky er det sjældent du har brug for forstørrelse. Her vil du for det meste have brug for 30-100x forstørrelse, men så meget lyssamling som muligt. Lyssamlingen er bestemt af teleskopets åbning = 200mm. Men du vil erfare at nogen okulare “slipper mere lys igennem” end andre. Til deepsky vil jeg anbefale okulare mellem 15 og 40mm med et synsfelt på 60-100°

Du kan roligt købe okulare brugt, hvis de bare er velholdt. Okulare bliver ikke slidt og et kvalitetsokular kan du have glæde af i mange år og til mange teleskoper.

Hvis du har en lommelygte med blåligt diodelys er den rigtig god til at tjekke optik med. Alle fedtfingre, støvkorn og ridser bliver afsløret i det blå lys.

teejay
            Deltager
              • Super Nova

“Andromeda fylder så meget på himlen at den er bedst med stort synsfelt=lav forstørrelse.”

Vil det si at min 9mm okular er bedre å bruke en den på 25mm?

“Til deepsky vil jeg anbefale okulare mellem 15 og 40mm med et synsfelt på 60-100°”

…og her kan jeg bruke mitt 25mm okular ? Det var lite jeg så til Andromeda galaksen, så jeg fremdeles noe forvirret 🙂 Har jeg for lite synsfelt i mitt okular – hvordan finner jeg ut det ?

Mvh

Tom

TeeJay

k_holst
              Deltager
                • Nova

Nej det vil sige at dit 25mm er bedst til Andromeda.

25mm: Forstørrelse 48x synsfelt 1,04°

9MM: Forstørrelse 133x synsfeldt 0,38°

Prøv at taste dit teleskop og forskellige okulare ind i beregneren her: http://www.lyra.dk/beregn.asp

Om du har for lille synsfeldt?

Det er en smagssag, men næsten alle jeg har hørt om foretrækker et større synsfeldt til deepsky.

Til planeter giver et større synsfeldt bare mere sort udenom.

teejay
                Deltager
                  • Super Nova

Takk igjen Kim

2 siste spørsmål:

Vil ha nytte av en 2xBarlow ?

Jeg har meget lysforurensing (lysstolpe ret ved siden av huset) – finnes der filter forå reduser dette ?

Mvh

Tom

TeeJay

teejay
                  Deltager
                    • Super Nova

I morgen kl 06:00 er Merkur 2 grade sør for månen. Vil jeg kunne fange den inn med det utstyret jeg har ?

TeeJay

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Ja du kan godt se Merkur.

Ingen detaljer, men du vil kunne se at Merkur har faser ligesom månen (Selvfølgelig ikke hvis merkur er fuld)

PAS NU PÅExclamation -At du ikke komme til at dreje teleskopet over på Solen når den står op tæt på Merkur.

Såvidt jeg kan se får du ikke mange minutter før solen står op.

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Ble endelig venner med 9mm okularet, og månen fremstod helt nydelig i kveld (!), med skarp kontrast og 100% klar ‘view’. Jeg holdt rundt okularet med venstre hånd og forsøkte å ta noen bilder med med et gammelt digitalkamera i høyre – mislykket selvfølgelig, men vi er i gang…

Jeg har Microsoft Digital Image Pro 9.0 – går ut fra at jeg kan bruke det ? Det har en Stack funksjon (uten at jeg skjønner så my av det ennå). Har også lastet ned DeepSkyStacker, men kan noen forklare hvordan det brukes ?

Dob’en beveger seg veldig lett så det er vanskelig å holde f.eks. planeter i fokus. Den svinger veldig lett på rullelageret – kan noe gjøres med det ?

TeeJay

Viser 10 indlæg - 46 til 55 (af 55 i alt)
                      • Emnet 'Bekymret nybegynder' er lukket for nye svar.