› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Bekymret nybegynder
- Dette emne har 54 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r siden af teejay. This post has been viewed 1183 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. februar 2010 kl. 20:56 #31810
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hei teejay,Hvis du har kollimert teleskopet riktig, burde selve tuben vÊre iorden. Det at du ikke fÄr skarphet/god fokus pÄ f.eks. Mars, kan bero pÄ flere ting. Det Ä velge riktig okular (merke, pris. brennvidde osv.) betyr svÊrt mye for fokus pÄ planeter og DSO`er. PÄ Mars (og andre planeter) bÞr du kanskje prÞve 3, 5 eller 8 mm`s brennvidde (f.eks. HR Planetokular). Liten brennvidde Þker forstÞrrelsen svÊrt mye, men forminsker synsfeltet.Du burde ogsÄ kanskje vurdere Ä skaffe deg en 2 x Barlowlinse.PÄ en av sidene til Lyra, kan du beregne forstÞrrelsen pÄ teleskopet (dvs. objektet) med okularer av ulik stÞrrelse/brennvidde. Sjekk her: http://www.lyra.dk/beregn.aspMvh Rune.
Website: www.runecb.com
8. februar 2010 kl. 00:11 #31818
teejayDeltager- Super Nova
Hei Rune
Takk for svar. Ser du nettop har vĂŠrt gjennom denne problemstillingen.Hva slags 2x Barlowlinse vil du anbefale? Kan jeg bruke denne barlow’en til min Super Plössl 9mm – hva slags forstĂžrrelse vil jeg da fĂ„ ?Noe annet jeg bĂžr kjĂžpe for Ă„ se polene pĂ„ Mars ?Hvordan vil f.eks Andromeda galaksen se ut med denne Barlow’en + det utstyret jeg allered har ?Alt av info mottas med takk av en nybegynner !MvhTomTeeJay
8. februar 2010 kl. 09:35 #31819
Hei teejay,
Yep, jeg kikket pÄ Mars igÄr kveld, men hadde vanskelig for Ä fÄ ordentlig fokus pÄ planeten. Dette skyldes bl.a. for stor brennvidde pÄ okularet. Jeg brukte et Vixen 20mm LV okular, men kunne ikke se polene. Jeg har snakket med Hans Almgren i Teleskop-service, og han anbefalte meg Ä bruke et HR Planetokular (3,2mm) TMB-design. Dette er et helt nytt okular og gir hele 60% synsfelt og 500 x forstÞrrelse.Det finnes mange typer Barlowlinser, sÄ her er det mange Ä velge blant. Selv bruker jeg en Celestron Ultima SV (2 x Barlow) som jeg er fornÞyd med. NB: Ikke kjÞp noe billig!Hvis du gÄr inn pÄ siden til Lyra (se over), kan du selv beregne forstÞrrelsen med et 9mm`s PlÞssl-okular. Legg inn nÞdvendige data og beregn.Hvis du har et 150 eller 200mm`s hovedspeil, bÞr du fint kunne se Andromeda under gode forhold. For meg ligger denne noe ugunstig plassert i forhold til observ.stedet, sÄ jeg har ikke kikket pÄ den enda. Venter imidl. pÄ at Saturn skal komme noe hÞyere i Þst-sÞr/Þst, for denne har en fin plassering for meg.Rune CB. 2010-02-08 13:34:51 Mvh Rune.
8. februar 2010 kl. 13:43 #31821
mikkellund- Giant
Lyra’s beregner virker ikke med barlows. PrĂžv i stedet denne
8. februar 2010 kl. 14:24 #31824
Jo, den virker Mikkel, men kalkulatoren gir forskjellige svar pÄ samme brennvidde! Iflg. linken du la ut over, gir et okular pÄ 3 mm`s brennvidde en forstÞrrelse pÄ 500 x. Lyra ga to forskjellige svar: 250 x og 500 x . Det siste er tydeligvis riktig!
Et okular pÄ 20mm`s br.vidde (m/ 2 x barlow), gir en forstÞrrelse pÄ kun 75 x pÄ mitt teleskop. M.a.o. en vesentlig forskjell.Mvh Rune.
8. februar 2010 kl. 15:55 #31827
mortenDeltager- Super Nova
KĂŠre Teejay
Hvis du stiller din dob op i dagtid (pas pÄ solen) og retter den mod et fjernt objekt (1 km eller lÊngere vÊk) kan du sÄ opnÄ fokus med lav forstÞrrelse (25mm eller lÊngere okular)?
Hvis du kan det, kan du sÄ stadig fokusere ind?
Hvis svaret pÄ to ovenstÄende spÞrgsmÄl er ja, sÄ kan forklaringen pÄ at du ikke kan opnÄ et skarpt billede med stor forstÞrrelse vÊre dÄrlig kollimering.
morten 2010-02-08 15:05:00 8. februar 2010 kl. 15:55 #31828
mikkellund- Giant
Hmm. mystisk. Jeg kan slet ikke fÄ lyra beregn til at beregne pÄ barlowen.
8. februar 2010 kl. 18:09 #31829
k_holstDeltager- Nova
@Mikkel
Har du sat flueben?Efter feltet med brÊndvidde pÄ okularet skal der vÊre et flueben hvis den skal medregne den Barlow der er specificeret foroven.Det er ikke helt tydeligt!8. februar 2010 kl. 18:24 #31831
Yep, det er riktig Kim!
Haker man av i dette feltet, fÄr man riktig forstÞrrelse!Mvh Rune.
8. februar 2010 kl. 19:40 #31835
mikkellund- Giant
Okay, nu kan jeg fÄ det til at virke, men kun i IE og ikke i firefox.
9. februar 2010 kl. 16:44 #31879
Hei RuneI forbindelse med forstĂžrrelse har jeg fĂ„tt svar fra Hans hos Teleskop-Service som vist under.Han anbefaler en 8mm som gir 150x. Jeg har en 9mm og 25mm okular. Jeg ser at du blir anbefalt en 3,2mm (blir litt forvirret her) ??’Er det OK Ă„ begynne med 8mm, og gĂ„ ned i stĂžrrelse etter hvert (de koster jo litt pr. stk)?Noen som har noe erfaring med dette ?MvhTom=====M42, Orionnebulosan, Ă€r ett objekt, som normalt inte observeras vid sĂ€rskilt
hög förstoring och anledningen Àr att nebulositet inte vinner pÄ högre
förstoring. I stÀllet Àr det sÄ att högre förstoring gör att detaljer suddas
ut. Endast de centrala stjÀrnorna i Orionnebulosan, Trapetset vinner pÄ
högre förstoring.
Mars Àr dÀremot en helt annan typ av objekt och i detta fall skall man
försöka anvÀnda den högsta möjliga förstoring, i förhÄllande till vad de
atmosfÀriska förutsÀttningarna tillÄter.
En kvÀll kan högsta praktiska förstoring vid planetobservationer vara t.ex.
150x och annan gĂ„ng kan du kanske utan problem gĂ„ upp till 250 – 300x.Rekommenderar för planetobservationer att du anvĂ€nder HR Planetokular i
t.ex. 8mm brÀnnvidd. Detta ger 150x förstoring och Àr en bra startnivÄ.
Vill du sedan kan du komplettera med t.ex 6mm ( 200x ),5mm ( 240x )
alternativt 4mm ( 300x ). Pris/st SEK 555:-, utan mervÀrdeskatt.
Har du tÀnkt komplettera med nÄgot HR Planetokular börja gÀrna med 8mm
brÀnnvidd och testa.
=====TeeJay
9. februar 2010 kl. 17:20 #31880
Hei teejay,Siden du allerede har 9 mm, ville jeg valgt en mindre brennvidde enn 8 mm (forskjellen pÄ 8 og 9 mm, er jo ikke all verden). Hvis jeg var deg, ville jeg valgt 5 mm eller 3 mm istedet for 8, men dette mÄ du jo bestemme selv.Grunnen til at jeg blir anbefalt 3,2 mm`s okular, er at dette okularet forstÞrrer hele 500 x med et synsfelt pÄ 60% (det vanlige er 50%). Jeg har brukt et Vixen LV 20 mm`s okular pÄ Mars, men dette funker ikke ordentlig (kun 75 x forstÞrrelse) og jeg kan ikke se polene pÄ planeten. Nytt okular er bestilt (HR Planetokular 3,2 mm).Mvh Rune.
9. februar 2010 kl. 17:21 #31881
mortenDeltager- Super Nova
Har du fÄet et klart (=fokuseret) billede?
De store forstÞrrelser er nÄdeslÞse overfor manglende fokus.
3-5 mm til en 1200mm brĂŠndvidde er til planetbrug.
morten 2010-02-09 16:23:00 9. februar 2010 kl. 17:36 #31882
k_holstDeltager- Nova
Hej Tom.
NĂ„r du har et 9mm mener jeg 8mm ligger for tĂŠt pĂ„.Hvis det er planeter du gerne vil se, kunne det vĂŠre ok at anskaffe f.eks. et 6mm. og en 2x Barlow.Jeg mener dog ikke du skal fare ud og investere i nyt udstyr lige nu!Brug lidt tid pĂ„ at lĂŠre dit nuvĂŠrende udstyr at kende, fĂžrst og fremmest skal du have fundet ud af at opnĂ„ ordentligt fokus.Som Morten skriver lĂŠngere oppe i trĂ„den: “Stil op i dagslys og find fokus, med 25mm, pĂ„ et punkt LANGT vĂŠk”. Det kan vĂŠre en mast, skorsten eller et kirketĂ„rn mindst 1 km vĂŠk. PrĂžv sĂ„ at skifte til 9mm og noter dig hvor meget fokus ĂŠndre sig, sĂ„ du har det “liggende i fingrene”. Det vil gĂžre det nemmere for dig i mĂžrket.NĂ„r du sĂ„ kommer ud pĂ„ en stjerneklar aften, sĂ„ start med dit 25mm. okular og find fokus pĂ„ en klar stjerne. Fokus er bedst nĂ„r stjernen er sĂ„ lille som muligt. Herefter skal du kun fokusere MEGET lidt nĂ„r du har flyttet til det opjekt du vil se.Nu skal du Ăžve dig i at se!Dine Ăžjne skal vĂŠnne sig til mĂžrket i mindst 20 minutter inden du kan se fornuftigt. Hvis du har behov for lys skal det kun vĂŠre svagt rĂždt lys, der ikke ikke ĂždelĂŠgger nattesynet. Hvis du lige har set pĂ„ mĂ„nen skal du regne med ny mĂžrketilvending.Hvis du ser pĂ„ en svag galakse eller lignende sĂ„ prĂžv at kigge lidt skĂŠvt. Ăjet er mest lysfĂžlsomt nĂ„r du kigger lidt forbi.Hvad forventer du at se i dit teleskop?Du mĂ„ ikke forvente at se noget der ligner de flotte farvefotos du kan finde pĂ„ nettet.Farver ser du kun pĂ„ planeter.Polkalot og detaljer pĂ„ mars vil du kunne se i smĂ„ perioder pĂ„ fĂ„ sekunder nĂ„r seeingen er god.PrĂžv at sĂžge efter skitsetegninger. Her kan du for det meste fĂ„ et indtryk af hvad der er realistisk at se visuelt.PĂ„ http://www.cloudynights.com/ubbthreads/postlist.php/Cat/0/Board/Sketching er der en masse skitsetegninger.9. februar 2010 kl. 18:04 #31885
Hei til dere alle.
FĂžrst og fremst takk for at dere tar dere tid til Ă„ gi en nybegynner masse info – det setter jeg pris pĂ„. Jeg er helt i startgropen nĂ„r det gjelder teleskop sĂ„ dere fĂ„r vĂŠre tĂ„lmodige med mine spĂžrsmĂ„l đI Arendal (sĂžr-Norge) har det stort sett vĂŠrt overskyet siden jeg mottok teleskopet. Derfor er det fornuftig som du sier Kim, Ă„ ta det litt forsiktig i begynnelsen. Jeg kikket pĂ„ OriontĂ„ken i gĂ„r (25mm okularet) samt syvstjernen. Lette etter Andromeda galaksen, men fant den ikke fĂžr det ble tĂ„ke igjen. FĂ„r teste litt med 9mm etter hvert (i dag er det igjen overskyet).Fantastisk interessant ny hobby. Kanskje jeg mĂ„ selge alle mine gitarer nĂ„ for Ă„ fĂ„ med astronomi utstyr đTakk igjen – jeg “stunter” videre..MvhTomTeeJay
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Bekymret nybegynder' er lukket for nye svar.