Bekymret nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bekymret nybegynder

• Dette emne har 54 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1182 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 55 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hej Tom, Michael mener sådan en dims (forlængerrør/-stykke, står lidt nede på siden):

Mogens B2010-01-27 22:49:37

Hilsen Mogens B.

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Thumbs%20Up yep! tak skal du ha Mogens

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Takk igjen

jeg kontakter selgeren..

TeeJay

teejay
          Deltager
            • Super Nova

…men hjelper det med forlenger dersom jeg egentlig må få linsen nærmere sekundærspeilet ? (muligens et dårlig spørsmål – men er man nybegynner så…)

TeeJay

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Normalt er det fordi man ikke kan få sit okular langt nok væk, at man skal bruge en forlænger. Hvis du ikke kan komme langt nok ind, ja så er problemmet noget helt helt andet!!!!

teejay
              Deltager
                • Super Nova

med min 25mm linse ble månen mer tydelig jo mer okularet ble zoomet inn, og da det stoppet manglet det fremdeles litt zooming for at månen skulle bli helt tydelig

Hvordan fikser man det problemet ?

TeeJay

chrjensen
                  • Super Giant

Kunne det tænkes at der allerede sad en forlænger i dit okularudtræk, som du skal fjerne? Prøv evt. at tage et par billeder af dit teleskop og upload dem.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

teejay: Hva slags teleskop er det du har ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

teejay
                    Deltager
                      • Super Nova

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova
                        For info; Her er svaret fra selger – høres fornuftig ut (lærer noe nytt hele tiden) 🙂

========

Brännvidden på spegelteleskop varierar alltid något och ligger sälla exakt
                        på angiven brännvidd. Oftast brukar brännvidden vara något över den, som är
                        angiven och då behöver man ibland använda förlängare för att komma
                        tillräckligt långt ut från tuben.

Om förhållandet är det motsatta, då behöver du i stället kommer närmare
                        tuben (längre ner med fokuseraren).

Skulle det under fokuseringen vara så att du t.ex börjar med fokuseraren
                        uppvriden så långt från tuben som möjligt och i takt med att okularet närmar
                        sig tuben mer och mer, så blir bilden tydligare och tydligare.
                        Sedan upplever du att objektet, trots att du är i bottenläge, inte är i
                        fullt fokus, då tyder detta på att fokuspunkten ligger ännu längre in.

Oftast brukar detta bero på att huvudspegeln ligger så långt bak (ner) i
                        spegelhållern som det går. Du kan då justera upp spegeln 5-6mm mot
                        teleskopöppningen och detta brukar räcka för att lösa problemet.

Kolla med andra ord hur huvudspegeln ligger i hållaren. Ligger den långt
                        bak. Justera fram den och prova igen.
                        ========

TeeJay

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Lyder helt rigtigt, hvis du ikke har en forlænger på som skal af først… Upload som sagt billeder, så bliver det meget nemmere at hjælpe.

teejay
                          Deltager
                            • Super Nova

Reiser bort i helgen så jeg får sende noen bilder på mandag…

Sendte samtidig en ny mail til leverandøren i går. Jeg fikk strammet litt på skruene til hovedspeilet i går, og månen ble noe klarere – men ikke perfekt (strammet skruene så hardt jeg kunne).

Som sagt ble månen noe klarere gjennom 25mm okularet – stjernene var fremdeles veldig diffuse. 9mm okularet kan foreløpig ikke brukes i det hele tatt.

– kan jeg justere sekundærspeilet ?

– Er det noe annet utstyr som kan hjelpe ?

Hilsen

Tom

TeeJay

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Skruerne på hovedspejlet må du IKKE stramme hårdt!!!

Der opstår nemt spændinger i spejlet der giver forvrængning af billedet.

Der sidder 3 kontraskruer som først skal løsnes. Derefter kan du justere/flytte spejlet med de tre justerskruer(Det er dem med fjedre på).

Til sidste skruer du kontraskruerne ind til spejlet med fingrene – DER MÅ IKKE BRUGES VOLD!

k_holst2010-01-29 11:21:08

k_holst
                              Deltager
                                • Nova

Justering af sekundærspejlet:

Ja! Når du kollimere skal du justere både primærspejl og sekundærspejl.

Her er en beskrivelse som jeg synes er god: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hei folken

I dag er det omsider klar himmel igjen. Jeg har forsøkt å få primærspeilet så nærme sekundærspeilet som mulig. Jeg har kollimert teleskopet, og latt det stå ute i 2 timer.

Resultat: samme som sist. Planeten Mars og stjernen Betelgeuse er fremdeles uskarpe (omtrent som i min 7×50 kikkert – bare litt nærmere)

Kan jeg bruke andre linser for å se bedre ?

Jeg har en 9mm som ikke viser noen som helst, samt en 25mm (se tidligere beskrivelse i dette temaet. Noen mente at jeg burde kjøpe en 34 mm istedet for 9mm, men leverandøren mente 9mm var bedre.

Frem til nå er min kikkert best

Forslag ?

Mvh

Tom

TeeJay

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 55 i alt)
                                • Emnet 'Bekymret nybegynder' er lukket for nye svar.