› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Bekymret nybegynder
- Dette emne har 54 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1182 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. januar 2010 kl. 23:47 #31198
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Tom, Michael mener sådan en dims (forlængerrør/-stykke, står lidt nede på siden):
Mogens B 2010-01-27 22:49:37
Hilsen Mogens B.
27. januar 2010 kl. 23:52 #31199
michael.bertelsenDeltager- Nova
yep! tak skal du ha Mogens
28. januar 2010 kl. 00:03 #31201
teejayDeltager- Super Nova
Takk igjen
jeg kontakter selgeren..TeeJay
28. januar 2010 kl. 10:47 #31205
…men hjelper det med forlenger dersom jeg egentlig må få linsen nærmere sekundærspeilet ? (muligens et dårlig spørsmål – men er man nybegynner så…)
TeeJay
28. januar 2010 kl. 10:57 #31207
mstauningDeltager- Black Hole
Normalt er det fordi man ikke kan få sit okular langt nok væk, at man skal bruge en forlænger. Hvis du ikke kan komme langt nok ind, ja så er problemmet noget helt helt andet!!!!
28. januar 2010 kl. 11:04 #31209
med min 25mm linse ble månen mer tydelig jo mer okularet ble zoomet inn, og da det stoppet manglet det fremdeles litt zooming for at månen skulle bli helt tydelig
Hvordan fikser man det problemet ?TeeJay
28. januar 2010 kl. 11:44 #31211
chrjensen- Super Giant
Kunne det tænkes at der allerede sad en forlænger i dit okularudtræk, som du skal fjerne? Prøv evt. at tage et par billeder af dit teleskop og upload dem.
28. januar 2010 kl. 13:13 #31214
rune.cb.Deltager- Super Nova
teejay: Hva slags teleskop er det du har ?
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
28. januar 2010 kl. 13:44 #31215
28. januar 2010 kl. 15:52 #31220
For info; Her er svaret fra selger – høres fornuftig ut (lærer noe nytt hele tiden) 🙂========Brännvidden på spegelteleskop varierar alltid något och ligger sälla exakt
på angiven brännvidd. Oftast brukar brännvidden vara något över den, som är
angiven och då behöver man ibland använda förlängare för att komma
tillräckligt långt ut från tuben.Om förhållandet är det motsatta, då behöver du i stället kommer närmare
tuben (längre ner med fokuseraren).Skulle det under fokuseringen vara så att du t.ex börjar med fokuseraren
uppvriden så långt från tuben som möjligt och i takt med att okularet närmar
sig tuben mer och mer, så blir bilden tydligare och tydligare.
Sedan upplever du att objektet, trots att du är i bottenläge, inte är i
fullt fokus, då tyder detta på att fokuspunkten ligger ännu längre in.Oftast brukar detta bero på att huvudspegeln ligger så långt bak (ner) i
spegelhållern som det går. Du kan då justera upp spegeln 5-6mm mot
teleskopöppningen och detta brukar räcka för att lösa problemet.Kolla med andra ord hur huvudspegeln ligger i hållaren. Ligger den långt
bak. Justera fram den och prova igen.
========TeeJay
29. januar 2010 kl. 11:43 #31273
mstauningDeltager- Black Hole
Lyder helt rigtigt, hvis du ikke har en forlænger på som skal af først… Upload som sagt billeder, så bliver det meget nemmere at hjælpe.
29. januar 2010 kl. 12:12 #31276
Reiser bort i helgen så jeg får sende noen bilder på mandag…
Sendte samtidig en ny mail til leverandøren i går. Jeg fikk strammet litt på skruene til hovedspeilet i går, og månen ble noe klarere – men ikke perfekt (strammet skruene så hardt jeg kunne).Som sagt ble månen noe klarere gjennom 25mm okularet – stjernene var fremdeles veldig diffuse. 9mm okularet kan foreløpig ikke brukes i det hele tatt.– kan jeg justere sekundærspeilet ?– Er det noe annet utstyr som kan hjelpe ?HilsenTomTeeJay
29. januar 2010 kl. 12:20 #31277
k_holstDeltager- Nova
Skruerne på hovedspejlet må du IKKE stramme hårdt!!!
Der opstår nemt spændinger i spejlet der giver forvrængning af billedet.Der sidder 3 kontraskruer som først skal løsnes. Derefter kan du justere/flytte spejlet med de tre justerskruer(Det er dem med fjedre på).Til sidste skruer du kontraskruerne ind til spejlet med fingrene – DER MÅ IKKE BRUGES VOLD!k_holst 2010-01-29 11:21:08 29. januar 2010 kl. 12:39 #31278
k_holstDeltager- Nova
Justering af sekundærspejlet:
Ja! Når du kollimere skal du justere både primærspejl og sekundærspejl.Her er en beskrivelse som jeg synes er god: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html7. februar 2010 kl. 20:30 #31809
Hei folken
I dag er det omsider klar himmel igjen. Jeg har forsøkt å få primærspeilet så nærme sekundærspeilet som mulig. Jeg har kollimert teleskopet, og latt det stå ute i 2 timer.Resultat: samme som sist. Planeten Mars og stjernen Betelgeuse er fremdeles uskarpe (omtrent som i min 7×50 kikkert – bare litt nærmere)Kan jeg bruke andre linser for å se bedre ?Jeg har en 9mm som ikke viser noen som helst, samt en 25mm (se tidligere beskrivelse i dette temaet. Noen mente at jeg burde kjøpe en 34 mm istedet for 9mm, men leverandøren mente 9mm var bedre.Frem til nå er min kikkert bestForslag ?MvhTomTeeJay
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bekymret nybegynder' er lukket for nye svar.