› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Bekymret nybegynder
- Dette emne har 54 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1181 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. januar 2010 kl. 13:03 #30408
jimia- Moon
Hejsa
Jeg har altid været fascineret af nattehimlen og har tilbragt mange sommeraftener i liggestolen (gerne med et glas rødvin).
Min kære hustru besluttede sig derfor at give mig et teleskop. Desværre et af dem, jeg kan forstå man kalder ‘netto/bilka/aldi-typen’ og jeg har da også opgivet at bruge den. Specielt da det gik op for mig, at min datters lille rejsekikkert gav bedre billeder… Men det største problem er den ustabile trefod. Det er en udfordring at få selv et roligt billede at månen.
Hvis man investerer i en ‘rigtig’ kikkert, kan man så forvente, at monteringen er noget værd? Altså passer det medfølgende stativ til feks. en 150mm kikkert til den eller er det ‘lige på grænsen’? Hvor langt skal man i givet fald op i pris for at få ‘kvalitet’?
Hvor stor tubus kan man bruge med EQ1, EQ2, NEQ og hvad det nu hedder altsammen? Findes der en god guide et eller andet sted?
Det ville være rigtig træls at bruge penge på noget, som svarer til det man selv kan flikke sammen af nogle gardinstænger fra 70’erne.12. januar 2010 kl. 13:34 #30409
mstauningDeltager- Black Hole
Tager vi vi udgangspunkt i et EQ1, vil jeg holde på at dem jeg har set er 114mm f/5 newton nok noget af det støreste man kan sætte på den.
EQ2 skal nok heller ikke meget over de 130mm newtons de sælges med, men står så meget bedre at de også er pengene værd. Dog ikke muligt at udbygge.Så laves der nogle ALT/AZ monteringer med sådan en lille arm, her tænker jeg på Celestrons NexStar: http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=913De kan på en vindstille aften, nok trække en 150mm…Så findes der NexStar Special, som topper med 203mm SCT. Dog ville jeg ikke sætte en 200mm newton på den – hvis ikke det er helt vindstille.CPC også videre er jo som de er, og passer fint til visualt og deres størrelse.CG5 maks en 8″ (200mm) Newton eller en 9½” SCT.EQ5… Nok noget 8″ newton som maks eller en 11″ SCTCGEM/EQ6 maks en 10″ newton eller en 14″ SCT (14″ SCT er nok lige på grænsen).CGE og derover er en helt anden snak om pris.Hvad drømmer du om at bruge den til?1) Visualt, foto… begge dele?2) Planeter, deepsky (tåger, galasker også videre), månen, solen?3) Rejsevenligt, eller faststående eller flytbart..?4) Graden af ATM (selvbyg)?5) Aldersklasse brugeren er i (Teenager, 20-30, 30-40 også videre)?6) Erfaringen? Her kikket i noget fra bilka – Har du været ude i den lokale klub og se i noget der?7) Hvilken prisklasse snakker vi om? under 1.000, maks 100.000 eller?8) Kan du finde noget selv, eller skal der være komputer hjælp?Og monteringen betyder rigtigt meget, for både visualt og foto (foto kræver dog større/bedre monteringer end visualt), som du har fundet ud af.EQ1 vokser alle fra meget hurtigt, ligesom de underlig ALT/AZ monteringer som du nok har prøvet med din bilka model.EQ (eller GEM’s som vi kalder alle af den type), er dog ngoet mere besværlige og tunge at have med at gøre end ALT/AZ monteringer. Dog ikke noget man ikke kan lærer meget hurtigt.Regn med at monteringerne først bliver gode når prisen ligger omkring de 4000 for et teleskop med montering.CG4 som er en GEM uden komputer, og som kan fås med en refraktor på er et godt valg til en der ikke har noget imod at lære himlen at kende, ergo man skal kunne bruge et søgekort og derved finde ting selv. Noget der virkelig giver en kanon tilfredstilligese kan jeg godt sige, selv om jeg kun har prøvet det et par gange selv (bruger PC-styret teleskop).Så er der CG5 som er komputer udgaven af CG4, her skal man kunne finde nord og et par af de klareste stjerner. Derfra kan den gå til objekter for dig, så man “bare” skal lære at se dem. Igen ville jeg mest anbefalde en refraktor til begynderen.Men skal det være nemt at gå til, nemt at flytte rundt på også videre… Så er der igen vej uden om en ALT/AZ montering. Her skal man også kunne finde et par af de klareste stjerner, hvis man vælger en med komputer (ikke et krav for at bruge den som ren motor).http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=917 Dog findes den kun som SCT, som kræver noget justering i ny og næ. Ikke at det er svært, men kræver dog endnu en ting man skal finde rundt i. Dertil har en SCT en meget lang fokal længde, som gør den velegnet til planter og månen.Så her er lidt at gå igang med at overveje…12. januar 2010 kl. 20:42 #30430
palle.b.Deltager- Nova
Hej jag holder med MStauning..
Dog vil jeg endnu en gang rose min Celetron SLT102
Den er og efter en smule opgradering, af det medfølgne optik.
I øvrigt burde du give din kone en blomst om ikke andet for
tanken…
25. januar 2010 kl. 21:20 #31026
teejayDeltager- Super Nova
Jeg har ventet i ca to uker på å kunne bruke mitt første teleskop en GSO Dobson GSD 200C 200/1200mm. Bruker hjelpeteleskop og fant fort månen, satt inn 9mm linse, men månen ble bare en difus “dott”. Hva gjør jeg feil ? Prøvde med og uten månefilter både på Super Plössl 9mm og deretter med en 25mm
Foreløpig er månen skarpest gjennom min 7×50 kikkertNoen forslag ?
TeeJay
25. januar 2010 kl. 21:31 #31028
Du kan komme ud for at skulle have en forlænger på din fokuser… Bliver det skarpt ved at holde okularet lidt ude af fokuseren? Så skal der en forlænger til!
25. januar 2010 kl. 21:55 #31031
Takk for rask tilbakemelding.
Jeg har akkurat kjøpt utstyret og forventer å kunne se noe, og i dag var det første forsøk. Men månens overflate var veldig utydelig. Den gir flere detaljer gjennom min kikkert. Jeg må vel kunne forvente bedre resultater med det ustyret jeg allerede har kjøpt ?
1st GSD200C
1st Månfilter
1st Super Plössl 9mm
25mm Plössl eyepiece
Laser LA1TeeJay
26. januar 2010 kl. 08:32 #31047
Ikke hvis der skal et lille stykke forlænger på, og det mener jeg at GSO’erne skal have.
Mener det er 50mm 2″ forlænger der skal til.26. januar 2010 kl. 10:13 #31053
chrjensen- Super Giant
Bare et helt tåbelige spørgsmål: Nu har du vel prøvet at dreje på fokus knappen?
Hvad med allignment, har du checket den? Jeg tror nu ikke at det er det der er problemet, med mindre den er meget dårlig.Som MS siger, er det sikkert et spørgsmål om at du ikke har en forlænger til okularholderen. Ring til forhandleren og brok dig!26. januar 2010 kl. 10:41 #31059
Med fokusering mener du at jeg brukte “hjulet” på linseholderen til å zoome ut/inn ? Ja
Har ikke kollminert det men jeg fikk inn månen i linsen og zoomet både me 9 og 25mm – bare grøt… se månen bedre med det blotte øye 🙂Jeg satt ut teleskopet i ca 50 minutter med vifte på, så da regner jeg med at det var klart til bruk. Jeg stod ute på en liten veranda i 2.etg, og har en god del veibelysning rett i nærhetenTeeJay
26. januar 2010 kl. 10:55 #31061
chrjensen- Super Giant
Prøv at anvende teleskopet i dagslys, og kik på et træ eller bygning der ligger langt væk. Det plejer at være nemmere at finde ud af hvad problemerne er, når man ikke står og fumler i mørket.
Igen, hvis du ikke kan opnå fokus, så prøv at holde okularet med fingrene lidt længere ude end du kan skrue fokuseren ud til. Hvis fokus bliver bedre, skal du bruge et forlængerrør. Hvis det ikke var med i pakken da du modtog dit teleskop, så skal du have forhandleren til at sende dig et.En anden mulig forklaring, kunne være at en af linserne i okularet var dukket til da du kikkede igennem det – men det er også usansyneligt.26. januar 2010 kl. 11:21 #31062
Takk for svar chrjensen
Har allerede sendt melding til forhandler så får vi se hva han sier. Irriterende å bruke masse enger på nytt utstyr og ikke ser noe som helst. Men vi får se hva han svarer.TeeJay
26. januar 2010 kl. 11:40 #31064
mikkellund- Giant
Hej
Det er svært at komme i gang med sit første teleskop. Jeg er sikker på at med lidt hjælp skal du nok komme i gang. Det bedste er at have en erfaring astronom på besøg.
Se denne video det kan være den besvare nogle spørgsmål:
http://www.ehow.co.uk/video_4955736_using-newtonian-telescopes.html27. januar 2010 kl. 23:00 #31192
Hei folkens !I dag satt jeg ut teleskopet i over to timer før jeg tok det i bruk. Jeg tok også å kollminerte det. I dag kunne jeg se månen, men den er fremdeles litt uklar, og jeg får ikke et skarpt bilde av overflaten.Først brukte jeg 9mm pløssleren – men da så jeg bare en lys tåke selv med zooming fram og tilbake. Da jeg forøskte 25mm linse, måtte jeg skru det så lang inn som mulig for å se månen – men fremdeles noe noe uklart. Det virker som jeg burde kunne ha zommet lengre innover med 25mm og kanskje da fått et klart bilde.Hva kan jeg gjøre med dette ? Trenger jeg noe mer utstyr ??MvhTom JohnsenTeeJay
27. januar 2010 kl. 23:12 #31194
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Tom.
Jeg håber jeg har forstået dit problem korrekt.Du har tydeligvis problemer med, at nå focus som de andre gutter også skriver. Du skal anskaffe dig et forlængerrør. Med det på, burde dit problem være løst – det giver dig lidt mere at, arbejde med. Jeg har selv et forlængerstykke på når jeg observerer med min 10″ newton – ellers når jeg ikke focus. Når jeg benytter mit cam derimod, monterer jeg det direkte i fokuseren uden, at forlænge vandringen. Altså forlængerrøret i først, dernæst okularet og vuptiMvhMichaelMichael Bertelsen 2010-01-27 22:22:33 27. januar 2010 kl. 23:37 #31196
Hei Michael
Har sendt en mail til leverandøren og spurt om det finnes til min Dobson (hvilket det sikkert gjør). Men når en er nybegynner burde dette kanskje blitt anbefalt av de som selger utstyret. Vi får se hva han svarer.MvhTomTeeJay
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bekymret nybegynder' er lukket for nye svar.