Begynderkikkert – til Månen

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Begynderkikkert – til Månen

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 7 måneder siden af nfoldager. This post has been viewed 1125 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

Hej

En kollega har stillet mig ét af disse vanskelige spørgsmål om en begynderkikkert (til en søn i konfirmationsgave):

Pris omkring 1000 kr.
      “Den skal bare kunne bruges til Månen.”

Jeg HAR ytret mig om værdien af prismekikkert til formålet (og andre formål), det næsten allervigtigste stabile stativ og andre objekter såsom Jupiters måner.

Jeg er ikke selv opdateret med, hvad der findes i handlen af svar på den stillede opgave.

Kan nogen pege mig i en god retning?

Venlig hilsen
      Niels

Erland
      Deltager
        • Planet

Jeg ville foreslå den her:
        https://www.astroshop.eu/telescopes/bresser-junior-telescope-ac-70-900-el/p,45876#tab_bar_0_select

God brændvidde, ok diameter og stativet er et alt-az, med en wedge. Så hvis brugeren bliver fanget af det, kan den bruges ækvatorialt.

Jeg ved godt at det er lidt mere en prisen han efterspørger…

Hilsen Erland

Erland Kruse Hansen
        Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Og så kan den ovenikøbet fås i Danmark til samme pris og med gratis forsendelse

https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/6-linseteleskoper/3525-bresser-junior-70900mm-stjernekikkert-ng/

mvh
          Lars

Erland
          Deltager
            • Planet

Ganske rigtigt. Prisen er næsten den samme.(prisen er faktisk den samme når fragten er indregnet).
            Men i DK er den på fjernlager (afsendelse 5-7 hverdage), og i Tyskland er den på lager (afsendelse indenfor 24 timer).

Erland Kruse Hansen
            Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Claus Agerskov
            Deltager
              • Moon

Der er også forskel på søgeteleskopet.

Kikkert-Teleskophuset er det en 6×25 med trådkors altså 6 gange forstørrelse og 25mm åbning, mens det fra AstroShop er 5×24. Om der er trådkors i den fra AstroShop fremgår dog ikke. Det fremgår dog heller ikke. hvor stort synsfeltet er i søgeteleskoperne.

Ellers ser de ud til at være ens.

Michael Westergaard
              Deltager
                • Asteroid

Jeg ville vælge denne: https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/184-bresser-dobson-teleskoper/2736-bresser-messier-5-dobson-stjernekikkert/

Godt nok til en højere pris, men til gengæld en kikkert der vil give mange fine observationer af ikke blot månen, men også vores større planeter samt de større mere lysstærke deep sky objekter. Med andre ord en kikkert man kan vokse med uden at der bruges en formue.

nfoldager
                Deltager
                  • Planet

Mange tak for jeres svar.

Venlig hilsen
                  Niels

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.