› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Begynderkikkert Bresser hunter 10×50
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af brian. This post has been viewed 413 timesv. This post has been viewed 413 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. februar 2017 kl. 10:42 #157838
brian.v- Asteroid
Hej Astro-forum,
Mit første indlæg i dette forum! 🙂
Jeg har faktisk altid været fascineret af nattehimlen og hvad der gemmer sig derude. Jeg er dog helt grøn inden for området og har nu (i en alder a 33 år) besluttet at komme igang med at undersøge det nærmere.
Jeg har kigget noget rundt på nettet efter hvad man kan få af teleskoper og har planer om at anskaffe mig et (hvis interessen holder). Men ikke lige som det første…
Jeg har læst at folk anbefaler at anskaffe sig en håndholdt kikkert som det første. Her anbefales typisk en størrelse 10×50 og man kan jo få nogle der koster flere tusinder kroner! Jeg fandt ret hurtigt en Bresser Hunter 10×50 til 360kr. Hvad siger folk herinde – er den værd at starte med i denne sammenhæng eller burde jeg gå efter en anden – og hvorfor? Og er der nogle der ville anbefale en anden størrelse?
Mvh Brian V
21. februar 2017 kl. 11:25 #157839
astrojensenDeltager- Neutron star
10×50 er efter min mening og erfaring, et ganske fortrinligt valg til en astroprismekikkert. Den nævnte model er måske ikke i nogen særlig høj klasse, men derfor behøver den ikke at være dårlig, slet ikke som begynderkikkert. Jeg kender den dog ikke og kan derfor ikke sige noget mere nøjagtigt om den. Som med alt andet gælder den generelle regel, at man får, hvad man betaler for, så hvis du vil være mere sikker på at få højere kvalitet, så må du betale mere.
Thomas, Bornholm
21. februar 2017 kl. 13:12 #157840
adamDeltager- Main Sequence
Jeg er også nybegynder i faget, men kan sige at efter jeg har fået en brugt 20×80 er jeg holdt op med at bruge 10×50. Men så er der hellere ikke plads til meget mere i rygsækken og det er hellere ikke hver gang jeg gider at have den med.
Kan sammenlignes med at man altid har en mobiltelefon på sig, en bærbar Pc en gang imellem og den stationære kommer sjældent ud 🙂 Så den bedste er den man bruger mest.21. februar 2017 kl. 13:27 #157841
En 20×80 er virkelig god som prismekikkert nr. 2, men ikke som den første.
Thomas, Bornholm
21. februar 2017 kl. 14:00 #157843
brian.v- Asteroid
Jeg tænker også at anskaffe mig en 10×50 til at begynde med – så kan man evt. altid opgradere når det giver mening.
Tænker I at en Olympus Classic 10×50 er bedre end en Bresser Hunter 10×50?
Jeg ved ærlig talt ikke hvordan man finder ud af hvilken en der er ‘bedst til prisen’… det er jo ikke fordi jeg behøver at have verdens bedste (lige nu! 😉 )
Jeg synes det lyder voldsomt at give over 1000kr for en ‘standard-kikkert’, som jeg vil tillade mig at kalde den.
21. februar 2017 kl. 14:04 #157844
1000 kr er reelt set ikke meget i kikkertverdenen… Om Olympus’en er bedre end Bresseren kan jeg ikke svare på, det vil kræve en sammenligning mellem de to. Jeg vil foreslå, du tager ud til en forretning, hvor du kan prøve nogle forskellige prismekikkerter og holde dem i hånden og sammenligne dem.
Thomas, Bornholm
21. februar 2017 kl. 14:32 #157845
adamDeltager- Main Sequence
Jeg har fundet en hjemmeside hvor man kan sammenligne forskelige kikkerter.
Håber det er det rigtige link.
http://www.allbinos.com/porownaj.php?co=lornetka&ile=2&add0=344&add1=19421. februar 2017 kl. 14:41 #157846
brian.v- Asteroid
Tak for input Thomas og Adam! 🙂
Ja linket virker fint – det virker da som et udmærket værktøj til at sammenligne nogle forskellige med. Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på 🙂
Men jo må nok også hellere ud og se/føle i en fysisk butik…
Mvh Brian V
24. februar 2017 kl. 18:52 #157953
brian.v- Asteroid
… Efter at have læst en del rundt omkring faldt valget på Olympus 10×50 DPS I 🙂
Det virker umiddelbart som et fornuftigt valg til en nybegynder for at se om det fanger…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Begynderkikkert Bresser hunter 10×50' er lukket for nye svar.