Begynderkikkert???

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Begynderkikkert???

• Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1847 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Uha jeg fik godt nok startet en hed debat her… Mit indlæg var også et indspark om at springe alt det “crap” over der findes i den aller billigste prisklasse, og så atarte med prisklasse omkring 2000-3000. Her kan man få noget LANGT bedre om det så er en god lille Dobson eller noget andet, bare ikke det dallerværk man ofte ser som “begynderkikkert”ClausKAF2017-08-27 08:48:03

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg tror vi må se i øjnene, at den tid hvor man lærte konstellationer, asterismer, navne m.m for at være klædt på til natlig observation, er passé.

Ved ikke at lære stjernebillederne og i hvert fald de klarere objekters positioner at kende udenad, mener jeg, brugerne af GOTO-teleskoper gør sig selv en alvorlig bjørnetjeneste (og nej, en bjørnetjeneste er IKKE noget positivt…) og skyder sig selv i foden. Hvis de f.eks. på en rejse, hvor de har mulighed for at komme til at observere under en mørk himmel, kun kan medbringe en prismekikkert, så kan de INTET finde, udover de med det blotte øje synlige objekter, og kan derfor slet ikke drage fordel af den mørke himmel.

Det, der jo er helt galt i dagens amatørastronomi er, at folk betragter det som tidsspilde, at lære himlen at kende. Det er det IKKE. Det er en ekstremt god tidsinvestering, der kommer mangefold igen, fordi den tillader observationer, der ellers ikke ville være mulige. Og når man lærer himlen og stjernerne grundigt at kende, så føler man sig hjemme og tryg, når man ser dem. De bliver som gamle venner, man altid bliver glad for at se. Og nej, man behøver ikke at kunne huske navnene på ret mange stjerner. Jeg kan huske de klareste, men ikke ret mange flere. Der er endda en del mindre stjernebilleder, det ikke er nødvendigt at kunne udenad, f.eks. Leo Minor og Lynx. Kan man blot de klareste i hver sæson, er man allerede godt hjulpet.

Uha jeg fik godt nok startet en hed debat her… Mit indlæg var også et indspark om at springe alt det “crap” over der findes i den aller billigste prisklasse, og så atarte med prisklasse omkring 2000-3000. Her kan man få noget LANGT bedre om det så er en god lille Dobson eller noget andet, bare ikke det dallerværk man ofte ser som “begynderkikkert”

Lidt debat er altid godt, bare folk husker at være høflige og ikke begynde at smide med mudder, og det der er værre.

Ang. begynderkikkerter, så forstår jeg ikke, hvorfor der ikke er et eller andet firma, der ser lyset, og monterer en 76/700mm newton, som den jeg havde, på en af de små enarmede dobson-opstillinger. Forsynet med en 6×30 søger (eller en rødpunkt, måske) og et 25mm og 17mm okular og en 2x barlow, ville den sikkert stadig kunne sælges for ~1500kr og være absolut bedre end meget andet på markedet i dag i den prisklasse.

Thomas, Bornholm

natteravnen
        Deltager
          • Main Sequence

Astrojensen wrote: Ved ikke at lære stjernebillederne og i hvert fald de klarere objekters positioner at kende udenad, mener jeg, brugerne af GOTO-teleskoper gør sig selv en alvorlig bjørnetjeneste (og nej, en bjørnetjeneste er IKKE noget positivt…) og skyder sig selv i foden. Hvis de f.eks. på en rejse, hvor de har mulighed for at komme til at observere under en mørk himmel, kun kan medbringe en prismekikkert, så kan de INTET finde, udover de med det blotte øje synlige objekter, og kan derfor slet ikke drage fordel af den mørke himmel.

Jeg husker tilbage Starpartyet i Engesvang i 2008 hvor teknikken svigtede for en af deltagerne. Det blev en udfordring pludseligt at skulle manøvrere rundt manuelt.

Jens.

nahilas
          Deltager
            • Giant

Jeg er enig med dig Thomas, i at det er virkeligt godt at kunne navigere på nattehimlen (og også sjovere). Netop derfor synes jeg det er lige så vigtigt med en god begynderbog, faktisk endda vigtigere end lige hvilken kikkert man vælger.

Jeg var aldrig kommet igang uden min trofaste Turn Left At Orion!

olna
            Deltager
              • Planet

Astrojensen wrote:
              Ang. begynderkikkerter, så forstår jeg ikke, hvorfor der ikke er et eller andet firma, der ser lyset, og monterer en 76/700mm newton, som den jeg havde, på en af de små enarmede dobson-opstillinger. Forsynet med en 6×30 søger (eller en rødpunkt, måske) og et 25mm og 17mm okular og en 2x barlow, ville den sikkert stadig kunne sælges for ~1500kr og være absolut bedre end meget andet på markedet i dag i den prisklasse.

Thomas, Bornholm

så må den her til 1599kr være et godt bud?
              http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-5-dobson-teleskop-2736/

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Det ser ud som om man får meget for
                pengene, så hvis man kan undvære GoTo er det nok ikke så ringe til prisen. Der
                findes en tilsvarende fra Meade (Ligthbridge 130) som fik en fin anmeldelse i Sky
                and Telscope.

Denne her (og Meade 130) har angiveligt
                parabolsk spejl, og det er ret vigtigt – mange af de små bord-dobsonians har
                sfærisk spejl, og så får man ikke et godt billede.

De medfølgende Kellner-okularer er erfaringsmæssigt
                ret ringe – Man kan selvfølgelig sagtens se nogle ting, men man vil kune få
                bedre kontrast og klarere indtryk, hvis man bruger nogle få hundrede kroner ekstra på
                Plössl-okularer .

Annoncen indeholder som sædvanig nogle
                overdrivelser – Man kan godt se den omtalte supernovarest (M1), men i dette
                instrument igner den bare en lille mellemgrå klat på en mørekgrå baggrund. Men det
                er selvfølgelig fascinerende, at man rent faktisk kan se den. Og den berømte
                Whirlpool-galakse vil i bedste fald (dvs. langt fra hovedstaden) ligne to små
                grå klatter … Wink FinnR

nahilas
                Deltager
                  • Giant

Den findes i mange forskellige udgaver Finn. Tror det er nøjagtigt den samme som Skywatcher Heritage 130P og Skywatcher 130 P (DS). Ihvertfald i optikken. Kært barn har mange navne.

Uden tvivl en super fin begynderkikkert!

finnr
                  Deltager
                    • Main Sequence

Ja, teleskoper forhandles ofte under en række forskellige navne. Skywatcher 130P fås vist både som bord-dob og som almindelig Newton på et mere eller mindre vakkelvornt stativ. Der er også “Flexitube” version hvor en del af tubus er erstattet af luftigt stativ, der kan skydes ind i basis, så det hele fylder mindre.

Skywatcher har også en 114 mm dob på en ækvatorial-platform og med tracking motor (og Plössl okularer!) til kun ca. 2300 DKK.

Bresser’en ser ud til have tubus fæstnet på stativet med rigtige tubus-ringe, og det kan være en betydelig fordel. Så kan man nemlig rotere tubus, så det er bekvemt at kigge i søgeren.

Det er meget nemt at følge himlen med en manuel dob, og i grunden en fed oplevelse. Men det kræver en smule træning og Fingerspitzgefühl, og det er generende, at man ikke lige kan demonstrere Saturn eller M13 for venner eller familie – objekterne glider simpelthen ud af synsfeltet, før folk når at fange dem. Det er værd at tænke over, når man overvejer begynderkikkerter. – FinnR

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Ja, jeg kan heller ikke sige i min alder, at jeg begyndte med goto for det fandtes jo ikke i 80’erne eller starten af 90’erne? Men kikkerterne har jeg endnu, fordi når jeg går ned i kælderen hænder det, at der går lidt længere tid dernede end der plejer. Det er fordi jeg standser op og kigger på de to gode følgesvende fra hhv. 80’erne og 90’erne, nemlig en Vixen 80M refraktor og en Vixen R114M reflektor boltet fast på et par hyldeknægte på kældervæggen:

De vækker en genkendelsens glæde og gode minder fra en svunden tid. De to overlapper godt nok lidt hinanden, men alligevel klassiske i enhver henseende og med to grundlæggende forskellige optiske principper. Monteringen er en Vixen ditto, en manuel Super Polaris som hviler i en kuffert. Jeg overvældes faktisk af en lyst til at bruge dem igen, men må dog erkende, at jeg nok får mere ud af mine nuværende kikkerter. Så ja, lidt lærte jeg da himlen at kende inden goto æraen.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Der er ikke nogen “volkswagen” om passer alle, som VW engang lagde op til:

Der er mange behov, interesser, muligheder og budgetter;

Transportabel ja/nej?

Foto/visuel?

GoTo/EQ/AZ?

DSO/Planetarisk?

Det giver 24 muligheder i hver sin budgetramme + det æstetiske = 100

Use-case eksempler:

– En 14 årig vil ofte synes at det er fedt at kunne styre et teleskop med sin mobil.

– Hvis man bor i byen og mest vil se måne/planeter er en god manuel refraktor perfekt.

– Hvis man bor mørkt og gerne vil se mest muligt på de klarere deep sky objekter (sammen med en stjernkort app) på et budget, er en dobson best value

– Hvis man vil fotografere DSO, er en EQ newton et godt valg

Verden ville være meget lettere hvis der bare var 2 slags – men også kedeligere :O)

Og meget smukke Vixen teleskoper

Mvh Henrik

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja, jeg kan heller ikke sige i min alder, at jeg begyndte med goto for det fandtes jo ikke i 80’erne eller starten af 90’erne?

Joda, det fandtes skam på amatørteleskoper helt tilbage i 80’erne, men det var svinedyrt, så ikke mange købte det. Jeg mener så galt, at jeg har set i hvert fald digitale kredse, hvis ikke rigtig GOTO, helt tilbage i 70’erne, i gamle numre af Sky and Telescope.

Thomas, Bornholm

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Begynderkikkert???' er lukket for nye svar.