› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Begynderkikkert???
- Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1846 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. august 2017 kl. 14:05 #163214
clauskafDeltager- Nova
Efter at have deltaget ved en del offentlige arrangementer, hvor forældre og børn har dukket op med mere eller mindre vellykkede kikkertkøb(det seneste eksempel på et 1000,-kr køb var skrækkeligt) vil jeg foreslå dette teleskop som et minimumskøb, her får man noget man kan bruge og er samtidigt fremtidssikret.Begynderkikkert
Det skal lige siges at jeg ikke har haft det mellem hænderne, men det ser lovende ud. ved nuværende £ kurs ca. 3100,-dkr
Hilsen Claus
25. august 2017 kl. 15:04 #163216
astrojensenDeltager- Neutron star
Der er flere velegnede køb i den prisklasse, f.eks. en 15cm dobsonian, der på en måde jo også må kunne kaldes at være fremtidssikret, da der jo ikke er meget på den, der kan gå i stykker…
De små 60mm’ere til under 1000kr, er i dag noget skrækkeligt bras, som man skal holde sig på lang afstand fra.
Thomas, Bornholm
25. august 2017 kl. 15:06 #163217
olnaDeltager- Planet
jeg har haft mange gode timer med bresser messier AR-90/900 der koster 1099+fragt som jeg har på en gammel god kamera montering, jeg vil mene at det er fint til en nybegynder.
er goto nødvendigt til en begynder?25. august 2017 kl. 17:10 #163222
Om GOTO er nødvendigt til en begynder, er en smagssag. Strengt taget er det selvfølgelig ikke nødvendigt, da titusindvis af amatører er startet uden… Personligt mener jeg, at man bør starte uden, så man kan lære selv at finde rundt på himlen og lære positionerne på de mest kendte objekter at kende. Dét synspunkt er dog ikke altid lige populært…
Når man taler om prisen på en begynderkikkert, inkluderer man altid prisen på monteringen og gerne også et par okularer, da begynderen i sagens natur må antages at starte helt fra grunden.
Thomas, Bornholm
25. august 2017 kl. 19:20 #163230
clauskafDeltager- Nova
Jeg tror at fremtiden for begynderteleskoper går mere og mere i retning af det omtalte teleskop, wifi mulighed ,transport, mulighed for at bevare alligment selvom man løsner klemningerne, er feautures der er spændende.
Jeg har også gennem lang tid prædiket: “lær din stjernehimmel at kende før…”. Men måske goto kan lære os hvor på himmelen objekterne befinder sig??
Det mit indlæg mere var ment som: Er dette ikke en klar forbedring i forhold til meget af det 1000,-kr L… der bliver solgt (nævner ikke forhandleren) Jeg tror da ikke at jeg ville være ked af dette som et mobilt set-up evt.excl kikkert (dem har jeg flere af) og så er prisen pludselig kun 275£
ClausKAF 2017-08-25 19:26:37 25. august 2017 kl. 20:05 #163232
outlookDeltager- Super Nova
Jeg vil godt tilslutte mig Thomas, og så alligevel ikke, fordi i dag har man desværre mange gange ikke tid til at give sig tid til at stjernehoppe og så videre. Og GOTO er bare tidens tern i tidens fortravlede hverdag. Man skal dog have en vis form for selvkontrol, idet GOTO, hvis ikke korrekt udført kan føre til noget aldeles forvirrende og frustrerende. Så vid i forvejen hvordan dine mål nogenlunde vil se ud i okularet ved den åbning du har på teleskopet.
Noget helt andet er frustrationen ved at ende op med nul og nix og målet ikke er i hus og man ikke aner hvad man så skal gøre i mørket. Hjem og læs på lektien. Det kan sjældent afhjælpes ved at gøre et eller andet på stedet i mørket og meget tid går med det. Det er ligesom at sidde ved en Windows pc med problemer som man prøver at løse og det ender alligevel til sidst med en geninstallation.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. august 2017 kl. 20:41 #163234
Jeg vil godt tilslutte mig Thomas, og så alligevel ikke, fordi i dag har man desværre mange gange ikke tid til at give sig tid til at stjernehoppe og så videre. Og GOTO er bare tidens tern i tidens fortravlede hverdag.
Spørgsmålet om, hvorvidt man har tid til stjernehopning eller ej er efter min mening måske et direkte resultat af vores resultatorienterede samfund, hvor det på en eller anden måde regnes for mere værd at have en lang liste af sete objekter at vise frem, end bare at kunne fortælle, at man havde en “dejlig aften under stjernerne”. Hvorfor skal man se et stort antal objekter? Hvorfor ikke nøjes med et mindre antal, som man så til gengæld studerer i detaljer? Så betyder nogle minutters ekstra tid på opsøgningen jo ikke stort. Jeg kan i reglen finde det, jeg leder efter, på to-tre minutter; også objekter, jeg ikke kender i forvejen, medmindre de ligger langt fra alfarvej og stjernehoppet bliver langt og kompliceret. Og jo mere, man øver sig, jo bedre og hurtigere bliver man naturligvis. Kendte objekter, som jeg ofte observerer, kan jeg med min 12″ dobsonian finde hurtigere end de fleste GOTO-teleskoper. Det giver en enorm uafhængighed, fordi jeg ikke behøver hverken computere eller stjernekort.
Jeg tror, man skal ind på en anden mentalitet, hvor jagten på objektet også bliver en del af fornøjelsen, ligesom en jagt- eller fisketur.
Og ja, jeg har prøvet GOTO. Jeg fandt det frustrerende, da jeg følte, at mekanikken kom imellem mig og objekterne. Måske er der andre, bedre systemer, end det, jeg prøvede, som ville give mig en bedre oplevelse, men det må tiden vise.
Thomas, Bornholm
26. august 2017 kl. 10:16 #163245
clauskafDeltager- Nova
Det er dette teleskop, der er tale om:Bresser
Jeg kan ikke forstå at Bresser vil lægge navn til en sådan gang gylle! det er ikke købt ved denne forhandler. Hele teleskopet er så let, at man er bange for at det vælter ved et vindstød.
26. august 2017 kl. 12:29 #163250
Jeg har haft en mage til, dog vistnok ikke en Bresser, men den var helt identisk med den, i hvert fald af udseende. Monteringen og stativet var noget usselt bras, det samme var søgeren og okularerne, men det mærkelige var, at selve teleskopet faktisk var ganske fortrinligt! Solid metaltubus, godt 1,25″ okularudtræk af metal, virkelig god optik…
Når jeg fik den monteret på min Vixen GP montering, blev det faktisk et ganske fremragende lille teleskop, der kunne vise fine månedetaljer og de almindelige detaljer på planeterne, samt en mængde deep-sky objekter. 175x på Månen klaredes uden problemer og man kunne uden videre se stjerner af 12. størrelse.
Jeg brugte den dog ikke meget, da jeg jo har min Zeiss Telemator, så jeg forærede den lille newton bort.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2017-08-26 12:31:28 26. august 2017 kl. 13:07 #163251
Tommy LinnerudDeltager- Giant
Jeg fatter det rett og slett ikke!
Er man interessert i astrofoto så ikke les videre.
…men er man interessert i å se på “deep sky objekter” og/eller planetene i en stjernekikkert så glem disse små refraktoren på 60-100 mm. For de fleste gir dette folk en skuffelse. Sånn er det bare.
Jeg har og har hatt flere fantastiske, uoppnåelige for mange, og søkk dyre teleskop fra Takahashi. Men det teleskopet jeg har observert mest gjennom, og som har gitt meg inspirasjon til å drive denne hobbyen videre er en simpel Meade Starfinder 8″ newtonreflektor. Ikke noe annet teleskop har vært i nærheten av å gi så mye observasjonsglede som dette teleskopet. Det er lett å manøvrere, gir mye lys, bra på planetene og ikke minst, du verden så mye jeg ble kjent på himmelen uten denne go-to sjiten. Ingen lærer å bli kjent på himmelen bare ved å trykke på knapper! Du blir drittlei!
Dette eksemplet er og blir det beste teleskopet for en nybegynner etter min mening:
26. august 2017 kl. 18:33 #163259
Ingen lærer å bli kjent på himmelen bare ved å trykke på knapper!
Det er også min mening, men det har jeg fået på hattepulden for at sige på CN…
Thomas, Bornholm
26. august 2017 kl. 23:04 #163264
natteravnenDeltager- Main Sequence
ClausKAF wrote: Jeg tror at fremtiden for begynderteleskoper går mere og mere i retning af det omtalte teleskop, wifi mulighed ,transport, mulighed for at bevare alligment selvom man løsner klemningerne, er feautures der er spændende.
Jeg har også gennem lang tid prædiket: “lær din stjernehimmel at kende før…”. Men måske goto kan lære os hvor på himmelen objekterne befinder sig??
Det mit indlæg mere var ment som: Er dette ikke en klar forbedring i forhold til meget af det 1000,-kr L… der bliver solgt (nævner ikke forhandleren) Jeg tror da ikke at jeg ville være ked af dette som et mobilt set-up evt.excl kikkert (dem har jeg flere af) og så er prisen pludselig kun 275£
Jeg mener du har ret et langt stykke af vejen.
Nu sad jeg til bords med en amatørastronom igår hvor hans argument for investeringen af en Celestron AVX gik på flere forhold, herunder
Enkel og kompakt konstruktion uden større vedligeholdelse
Nem at stille op (ingen dele over 10 kg.)
Krav til Goto da han ikke vil spilde tiden på selv at finde objekter på himlen.
Jeg er samtidig blevet kontaktet af begyndere der står for et førstegangskøb og med ingen af dem ville jeg kunne opfylde deres behov hvis jeg anbefalede en Dobson (selv med Push-to).
Jeg tror vi må se i øjnene, at den tid hvor man lærte konstellationer, asterismer, navne m.m for at være klædt på til natlig observation, er passé. Mere teknologi med tilkobling af alskens tekniske hjælpemidler, virker til en trend der sælger hos de fleste begyndere og kan det gøres for 2000-3000, er de med.
‘Old-school’ amatørastronomi lokker åbenbart kun de færreste . . .
Så jeg tror det omtalte teleskop kunne være en udmærket anbefaling.
Jens.
26. august 2017 kl. 23:22 #163265
natteravnenDeltager- Main Sequence
Astrojensen wrote:
Spørgsmålet om, hvorvidt man har tid til stjernehopning eller ej er efter min mening måske et direkte resultat af vores resultatorienterede samfund, hvor det på en eller anden måde regnes for mere værd at have en lang liste af sete objekter at vise frem, end bare at kunne fortælle, at man havde en “dejlig aften under stjernerne”. Hvorfor skal man se et stort antal objekter? Hvorfor ikke nøjes med et mindre antal, som man så til gengæld studerer i detaljer? Så betyder nogle minutters ekstra tid på opsøgningen jo ikke stort. Jeg kan i reglen finde det, jeg leder efter, på to-tre minutter; også objekter, jeg ikke kender i forvejen, medmindre de ligger langt fra alfarvej og stjernehoppet bliver langt og kompliceret. Og jo mere, man øver sig, jo bedre og hurtigere bliver man naturligvis. Kendte objekter, som jeg ofte observerer, kan jeg med min 12″ dobsonian finde hurtigere end de fleste GOTO-teleskoper. Det giver en enorm uafhængighed, fordi jeg ikke behøver hverken computere eller stjernekort.
Jeg tror, man skal ind på en anden mentalitet, hvor jagten på objektet også bliver en del af fornøjelsen, ligesom en jagt- eller fisketur.
Og ja, jeg har prøvet GOTO. Jeg fandt det frustrerende, da jeg følte, at mekanikken kom imellem mig og objekterne. Måske er der andre, bedre systemer, end det, jeg prøvede, som ville give mig en bedre oplevelse, men det må tiden vise.
Thomas, Bornholm
Det er ikke dér problemet ligger.
Problemet opstår så snart en begynder sætter øjet til okularet, så mistes orienteringen – og det er særligt udtalt med en Newton.
Jeg har desværre mødt begyndere der simpelthen har opgivet denne hobby på dette grundlag . . . de kunne intet se, dels i forventning om at en 4″ leverer det samme indtryk som højopløsningsbilleder taget med Hubble og ikke mindst fordi panorering er en udfordring for den utrænede.
Tålmod er et substantiv der rangerer lavt i listen over de mest vigtige menneskelige egenskaber i astronomens håndbog.
Jens.
27. august 2017 kl. 00:44 #163267
Tålmod er et substantiv der rangerer lavt i listen over de mest vigtige menneskelige egenskaber i astronomens håndbog.
Hmm. Jeg er en smule forvirret over dette udsagn. Mon ikke du mener, at det er en egenskab, der BURDE ligge meget højt på listen over vigtige menneskelige egenskaber for en amatørastronom, men at den sjældent gør det for begynderen?
Hvis det er det, du mener, er jeg enig. Manglende tålmodighed og jagten på “instant gratification” desværre et ganske udbredt fænomen i samfundet i al almindelighed og blandt unge mennesker i særdeleshed. Det er blandt andet derfor kviklån og den slags er så udbredt. Man vil ikke vente og spare op, når man har bestemt sig for et nyt fjernsyn eller andet, man vil have det nu, uanset om det så kommer til at blive dyrere i det lange løb.
de kunne intet se, dels i forventning om at en 4″ leverer det samme indtryk som højopløsningsbilleder taget med Hubble og ikke mindst fordi panorering er en udfordring for den utrænede.
Dét fænomen er ikke kun begrænset til de små teleskoper… Der var en gut her på A-F for nogle år siden, der gav sig fanden på, at han VILLE se spiralarme i galakser. Han startede med en 6″ Meade SCT og opgraderede i løbet af få måneder til en 8″ SCT, en 12″ dob og til sidst en 16″. Jeg forsøgte gang på gang at forklare, at den slags kræver øvelse, men det faldt på døve ører. Til sidst erklærede han, at hvis han ikke kunne se armene i en 16″, så kunne det være lige meget. Jeg havde tilfældigvis en god nat i samme tidsrum og rapporterede om den her på forum, bl.a. med beskrivelse af galaksearme i M51 og M81 (mener jeg at huske det var). Han selv havde ikke set noget særligt og det resulterede i en regulær sviner af et indlæg, hvor han beskyldte mig for at lyve og opfinde observationer (og det var ikke første gang). Jeg krævede en offentlig undskyldning, men han forsvandt heldigvis fra forummet for stedse, hvilket jeg er glad for.
Ang. Hubble, så er der ingen tvivl om, at det har betydet utrolig meget for astronomien, men jeg er lige ved at tro, at det har været en forbandelse for den visuelle astronomi, fordi alle begynderne får et aldeles forkert indtryk af, hvad de kan se, når de ser på alle de kulørte farveladebilleder. Især fordi forhandlerne ikke viger tilbage for at bruge dem i reklamerne. Hvordan skal begynderne da vide bedre? Det værste er dog, at de fleste begynderbøger om astronomi OGSÅ er fyldt med dem…
Thomas, Bornholm
27. august 2017 kl. 03:22 #163269
jsaDeltager- Moon
For et par år siden lånte jeg en 6″ SCT en uges tid, og så var jeg solgt… “Hvorfor downloader du ikke bare fra NASA og køber et par fede plakater?” hører jeg tit.
Det er fordi jeg er umådeligt facineret af hvordan universet ser ud, herfra hvor jeg bor, med en god kikkert/teleskop Og ikke mindst, hvad er det jeg ikke kan se, hvordan ser universet ud med mine egne øjne og de begrændsninger disse nu engang har.
Mit første teleskop var en brugt C8″ på trefod med wedge + div. okularer og diagonal. til 3000kr. Pragtfuldt “hvad kan man se og hvor henne” begynder-telescop, for mig.
Det kunne være praktisk om vi kunne pege på et bestemt begynder-telescop. Men hele humlen er for mig at se at en begynder kan være mange ting. En astrofoto begynder, er også en begynder.
angående goto…
Der var også engang hvor man ikke var en rigtig radioamatør hvis ikke man kunne morse.
Man skal passe på at man ikke synes det er vigtigt at kunne Kongerækken udenad, bare fordi man selv kan. Det kan selvfølgeligt være praktisk i visse sammenhænge, men vigtigt?
Hvorfor morse med en amatør på en bakketop på en næsten øde ø i stillehavet, når man kan udveksle den samme information med IRC, skype osv. + billeder – live måske endda…?
Det ville også være en fordel at kunne 10 fingersystemet – men rigtig rigtig mange kommer ret langt uden.
Min begejstring for nattehimlen er stor, hvis at mestre stjernehopperiet gør den meget større, tror jeg at det tager overhånd 🙂
PS: et af de første råd til nybegyndere er ofte “anskaf/brug en prismekikkert og lær at finde rundt på himlen”
Mit råd er “byg dig et skur” 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Begynderkikkert???' er lukket for nye svar.