Begynder ordbog

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Begynder ordbog

• Dette emne har 29 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 746 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Som begynder og snart-ejer af et teleskop læser jeg stort set alt hvad der er i dette forum, derfor kunne jeg godt tænke mig en ‘ordbog’ over de ord og begreber der bliver nævnt i forummet
      F.eks. hvad er en SCT og hvad er subs?

Når jeg læser indlæg har jeg altid et ekstra faneblad åbent så jeg kan google der forskellige begreber der dukker op men det havde været nemmere hvis der lige var en lokal forklaring.

tommy.frank
        • Super Giant

Hej Neder.
        SCT er et Schmidt-Cassegrain telescope. Og subs er,hvis man siger at en eksponering er på 1 time med 10min subs, så går man ud fra at der er 6 billeder på 10 min der er stakket til et billed.
        Jeg tror at MS snakkede om at lave en ordbog.
        Mvh.Tommy

bobo
          • Giant

Det ville være fint, for der er meget “slang” her inde. Feks skriver Henrik tit MAO. Tror han mener Med Andre Ord? Ermm

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

MAO er med andre ord 🙂 Men det ville dog ikke være en af de ting, jeg havde planer om at medtage. Jeg ville starte ud med AstroFoto ord og forkortelser, også tilføje teleskop begraber og andet derefter. Visualle udtryk kan det godt være jeg skal have noget hjælp til, men de skal jo også med, selv om der kan være meget af det jeg ikke selv kender til.

Dog går der lige et stykke tid før jeg begynder på siden, da jeg lige har et eller to andre projekter jeg lige skal have afsluttet først. Men det kommer, det er helt sikkert.

Må i den forbindelse sige at det er ud fra et ganske selvisk synspunkt jeg laver det, da jeg jo tit selv bruger en masse af de udtryk. Og håber derved, at ikke skulle skrive hvergang hvad det er jeg mener Wink

neder
            Deltager
              • Main Sequence

Michael jeg kan næsten ikke vente Tongue
              Kunne det ikke laves som en Wiki så der var flere der kunne redigerer og hjælpe?

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Joda, vi kan jo lave den på Wikipedia… Men jeg kunne jo også bare udlevere brugernavne og koder til dem der gerne vil hjælpe ! Det ville ikke være noget problem, da vi jo har bedre styr på hvad der kommer med og hvordan vi vil have det hvis det ligger på egen server (læs jeg har mere styr på det ;-)). Ulempen ved at bruge Wikipedia er jo at vi skal holde os til deres format, hvor en privat side kan laves om/indeholde hvad vi mener vil være godt.

Jeg tænker blandt andet på at nogle ting, måske ville være godt hjulpet af en flashvideo der viser hvad man gør – Eller hvad der betyder. Lidt ala de online kursuser jeg afholdte, bare i bedre kvalitet.

Håber at det kunne ende med at være meget fyldest gørende side, som både begyndere og andre ville kunne gøre brug af. Derfor vil det også være nødvendigt hvis der er nogle der ville give en hånd med.

Designet er jo det første der springer mig i øjende, og det må man sige ikke er min stærke side. Jeg holder mig jo gerne til vildt simplet, men tilgengæld hurtige designs. Så hvis der er en der er frisk på at lave starten, så laver jeg da bare et login.

Og hvad skal den hedde?

flight.dk ligger jo fast hvis det skal være på min server, men hvad skal det være foran?

Og måske jeg burde købe mig et extra domæne navn efterhånden Embarrassed

astrobog.flight.dk

ordbog.flight.dk

noget.flight.dk

Eller hvad mener vi, skal det bare være en underside af min messier side?

Så ville det være noget ala:

Hmm beslutninger, beslutninger.

Anyway, laver vi det på min er det et krav at man ikke laver et design i PHP 🙂

Den kører Windows2003 og IIS, skulle der blive brug for SQL eller andet lægger vi det bare på.

MStauning2008-12-10 09:36:16

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg vil da gerne være med.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Frontpage extensions driller lige nu, så det tager lige lidt før de logins jeg har givet ud virker. Sorry.

neder
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jeg mener ikke det skal være på Wikipedia men der findes forskellige freeware wiki’s
                      se http://da.wikipedia.org/wiki/Wiki

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Sådan nu virker det efter hensigten 🙂

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Ser lige at den eneste der ville kunne køre på mit system, er ThoughtFarmer som koster 109$ pr bruger… Lidt i overkanten for hvad jeg vil ofre på det 😉

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

Hej MS,

bare det at du gider bruge tid og kræfter på dette er jo i sig selv imponerende, men jeg er overbevist om at du vil kunne mærke en masse good-will og taknemmelighed fra alle de af os som ikke forstår astrosproget.

jeg gjlæder mig meget til at blive “sprogkyndig” hen ad vejen.

noodles
                              • Super Giant

Hej

MS, jeg kender jo din server lidt og jeg vil meget gerne være med. Det ville være lettest hvis det hele bare kunne smides i en database (MySQL eller Access).

Mvh Simon

neder
                              Deltager
                                • Main Sequence

Jeg har klappet noget sammen ‘quick and dirty’ med php og en mysql db
                                Check det på http://www.neder.dk/astroord/

neder
                                Deltager
                                  • Main Sequence

BTW der kun noget under B Cry

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Begynder ordbog' er lukket for nye svar.