› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Begynder kamera
- Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 422 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. januar 2009 kl. 14:52 #9029
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej alle
Efter min kikkertombygning synger på sidste vers er jeg begyndt at kikke efter et godt begynder kamera. Mine kikkerter er Newton 10″ f4.8 og Newton 6″ f/4,9 med 50mm diagonal. Jeg er lidt lun på Canon 450D men er det godt til at starte med? Jeg har også set på Meade Deep Sky Imager Pro II (mono) kunne det være godt at starte med? i det har man jo et senere guidekamera. Jeg fik Jesper Sørensen´s Astrofoto bog i fødseldagsgave og der taler han om Canon 450D med liveview er et udemærket kamera. Jeg drømte tidligere om et malincam (hvem gør ikke det efter at have tilbragt et par aftner sammen Lars Nightsky når han broardcaster 😉 ) men det rækker økonomien desværre ikke til. Mit buget ligger omkring 5- 6000. Min hovedinterresse er galakser men selvfølgelig også andet 🙂
Hvad kan i garvede anbefale til en begynder?
Mvh
Johnny25. januar 2009 kl. 15:04 #9031
chrjensen- Super Giant
Hej Johnny, sidder selv med nogenlunde samme spørgsmål. Har du overvejet et af kamera fra http://www.astroqcam.dk? Et qcam 5 mono skulle vist kunne kunne bruges som planetkamera og senere som guidekamera.
25. januar 2009 kl. 15:14 #9033
Hej chrjensen
Jeg har allerede et toucam til planeter men tak for linket qcam6pro mono og qcam6 mono ser interressante ud
26. januar 2009 kl. 09:22 #9091
mstauningDeltager- Black Hole
Hvis du kan afse penge til Qcam6Pro med nogle filtre og filterhjul, så holder jeg jo på at det nok er et af markeds bedste begynder kamera’s. Et som man ikke vokser fra lige med det samme, og levere faktisk nogle gode billeder.
26. januar 2009 kl. 11:21 #9100
Hej MStauning
Tak for dit svar.
qcam6 pro lyder godt, ved du hvordan qcam6 er i forhold til pro´en? bare
lige for at sammenligne 🙂mvh
Johnny26. januar 2009 kl. 12:04 #9107
mstauningDeltager- Black Hole
Pro’en har lidt større chip, og kan styre temp. QE skulle også være lidt bedre på Pro’en. Jeg har kun leget med Qcam6 ikke med Qcam6Pro endnu 🙂
Men skulle jeg have en der skulle være mit hoved kamera, så ville jeg selv vælge Pro.
26. januar 2009 kl. 12:33 #9110
mr.mox- Nova
Jeg bruger et Canon EOS 350D, og det synes jeg er rigtig godt til astrofoto – især hvis man vil investere sine penge i et kamera man også kan tage billeder af familien og badenymfer på stranden med…
Du kan se på http://www.jacobservatoriet.dk hvad man kan få ud af sådan et.26. januar 2009 kl. 23:35 #9157
Det er flotte billeder Jakob! tak for svaret. Men hvor er badenymferne???
26. januar 2009 kl. 23:56 #9160
wiebenDeltager- Nova
Hej Johnny,
Jeg har en 10″ newton med samme F-forhold som din, og bruger DSLR.
Hvis du vælger at starte med DSLR bliver du glad for et med live-view. Det gør fokusering til en leg. Et Canon 40D vil være et udemærket valg.
Det billigere 350d kan også bruges hvis der skal spares ca. 3K , men du vil nok savne live-view, samtidig med du vil få et mere støjfyldt billede.Du kan se mine begynder-billeder her: http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/
Et decideret astro cam giver flere muligheder, men hvis man bare vil i gang med at tage nogle billeder, er et DSLR let at starte med.
Mvh.
Heine
Wieben 2009-01-26 22:58:38 27. januar 2009 kl. 00:00 #9161
holmDeltager- Super Giant
Heine, hvordan pokker får du så flotte billeder..??
Jeg synes slet ikke at kan komme i nærheden af med min C8 og et EOS 450D i bagenden …
Men måske skulle man starte med noget autoguide så man kan få nogle længere eksponeringer….;-)
27. januar 2009 kl. 00:22 #9162
wiebenDeltager- Nova
Hej Holm,
Du nævner det selv….autoguiding og lange eksponeringer.
Hvis du har en mørk himmel burde du kunne opnå eksponeringer på 10 minutter uden problemer. Når det er klart kører jeg gerne fra Frederiksberg til Maglesø. Turen betaler sig, da den mørkere himmel gør de lange eksponeringer mulige.
Mine føste billeder blev taget i Kroppedal, men efter jeg har prøvet Maglesø, har jeg indset at den ekstra ½ times køretur til Maglesø er givet rigtigt godt ud.For mig er autoguiding et must. Man kan godt tage flotte billeder unguidet, det har Tommy vist med hans tidligere LXD75, men det er tidskrævende og svært at komme over et par minutters eksponering, specielt med en mobil opstilling.
27. januar 2009 kl. 00:22 #9163
Anonym- Nova
Jeg bruger også 350D. Her med umodificeret:
http://picasaweb.google.com/masterOfTheUniverse2008/Unmodified350Dog modificeret:
http://picasaweb.google.com/masterOfTheUniverse2008/Modified350D#Er din interesse røde tåger, så skal du gå efter et modificeret et af slagsen. Jeg købte mit brugt ved astronomiser for 3000kr. Hvis du vil have et brugt, så send ham en mail. De ryger tit før han får dem på hjemmesiden…
Søren
27. januar 2009 kl. 00:28 #9164
wiebenDeltager- Nova
Hej Søren,
Fede billeder! Jeg ville også gerne have modificeret mit DSLR, men det går ikke så længe konen bruger det til alm. foto.
27. januar 2009 kl. 06:59 #9166
Anonym- Nova
Nej, jeg var i samme båd, familien bruger også mit kamera meget. Ligegyldigt hvordan jeg vendte og drejede det, så kom det til at koste omkring 3000kr for modificering + filter til normal hvidbalance (custom white balance er ikke noget familien vil bruge). Så syntes jeg ligesågodt at jeg kunne købe et “nyt” brugt ved astronomiser. Det er ærgeligt at der ikke er en dansk eller europærisk importør af X-nite filterne, da de tager $80 for forsendelsen til europa og hele ideen så ryger i vasken, medmindre man kan modificere det selv, så koster det jo kun filterprisen (ca. 1000kr).
madsen 2009-01-27 06:00:33 28. januar 2009 kl. 18:12 #9220
Hejsa
Mange tak for jeres respons, jeg har ikke rigtigt bestemt mig endnu og
der går nok lidt. Der er 3 kandidater. Canon EOS 40D der løber op i
omkring 6600 ,- inc coma corrector og adabter , Qcam6pro mono 6100,-
inc adabter , Qcam6 mono 3100,- inc ababter jeg ved ikke hvor
langtidsholbar Qcam6 mono er, her tænker jeg på hvor lang tid der vil
gå inden man vil opgradere…men det er vel en smags sag.grubler videre
Johnny
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Begynder kamera' er lukket for nye svar.