Begynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Begynder

• Dette emne har 39 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af kluge. This post has been viewed 1684 times
Viser 10 indlæg - 31 til 40 (af 40 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Nikoline – jeg vil tro, at også andre vil kommentere. Det er fristende med et GOTO system og så en kompakt kikkert, meeeen… specielt den optiske ydeevne og den lyssamlende evne (kombineret) vil gøre, at jeg ikke kan anbefale den løsning. Du vil blive skuffet over hvad du kan se, og hvad kikkerten kan trække i forstørrelse i forhold til kvalitet og typen af linsekikkert. Det kan være, at vi kan hjælpe med noget brugt eller bare et godt tilbud i forhold til din beløbsramme Spatzek2017-09-12 11:52:36

finnr
      Deltager
        • Main Sequence

Hej, ETX-80 er afløseren for ETX 70.
        Begge er “akromatiske refraktorer”, dvs. linseteleskoper med farvefejl
        omkring stærkt lysende objekter som planeterne (linseteleskoper kan omgå problemet
        hvis man bruger specielt glas og flere linser, såkaldt apo- eller ed-apo refraktorer,
        men de er ret kostbare). De andre i ETX-serien (fx 90 og 125) er såkaldte
        Maksutov-Cassegrain teleskoper, der bruger både linser og spejle og ikke har
        farvefejlsproblemer.

Selvom jeg har haft rigtig meget
        fornøjelse af 70’eren, er den eller 80’eren alligevel ikke noget, som jeg
        ubetinget vil anbefale.

Dels pga. optikken: 80 mm apertur er ikke
        ret meget, den er bestemt kun til moderate forstørrelser, og farvefejlen er meget
        generende, når man ser på planeter. Det er i det hele taget ikke et
        planet-venligt instrument.

Dels synes ETX’erne at være noget
        skrøbelige, der er rigtig mange skrækhistorier om dem – GoTo og tracking fungerer for det meste fint på min ETX
        70, men jeg har da som mange andre ETX-ejere oplevet mekaniske og elektroniske problemer,
        som det kan være noget langhåret at løse.

Men prøv at se på denne
        anmeldelse https://www.cloudynights.com/topic/516348-60-day-review-of-etx-80/ og ret lange diskussion af ETX 80,
        skrevet af en bruger, der grundlæggende godt kan lide instrumentet (sjovt nok har
        jeg også selv bl.a. den Orion 8” dobsonian han nævner!)

I tråden ”begynderkikkert ???” (under
        teleskoper og monteringer!) blev der foreslået omtrent dette teleskop http://www.lyra.dk/teleskoper/maksutov-cassegrain/synscan-az102-maksutov.html
        som minimum GoTo instrument, men så nærmer man sig også de 5000 kr. Man kan få
        en 90 mm bord-dobsonian med GoTo for 2500 kr (http://www.lyra.dk/teleskoper/maksutov-cassegrain/heritage-90-virtuosa.html) [Rettelse: Det kræver yderligere en Synscan GoTo hånd-computer til 1900 kr!]

Dobsonians er spejlteleskoper monteret i
        en slags kanonlavet på en drejeskive. Det er meget solidt og billigt at
        fremstille, men ikke umiddelbart egnet til motortracking og GoTo. Selve
        spejlteleskopet blev opfundet af Newton (der vidste en del om lysets brydning!)
        og uden farvefejl. – FinnR

FinnR2017-09-12 21:05:11

finnr
        Deltager
          • Main Sequence

Hej, til orientering: Den præcise model, der blev nævnt som “Minimum GoTo begynderteleskop” i “Begynderkikkert ???” tråden importeres tilsyneladende ikke til DK, men den kan fås hos det meget brugte “Teleskop-express”: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p10012_Skywatcher-Skymax-102-Maksutov-Cassegrain-on-alt-azimuth-Mount-AZ-GTi.html For 529 EUR (ca 3900 DKK) + forsendelse.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Kan også købes hos FLO til favorabel pris grundet pundets kurs 375£ ca. 3100,-dkr

Kikkert 1

Eller den lidt større til ca. 4000,-dkr: Kikkeret 2

Hilsen ClausClausKAF2017-09-13 07:35:05

kluge
              • Asteroid

Tak for de fine links.

Beklager min fraværelse, men har ligget underdrejet med en mega influenza og er først nu så småt ved at komme til hægterne igen.

Jeg vil lige sige at jeg ikke er så vild med at købe i udlandet, da jeg for et lille stykke tid siden fik lukket mit kreditkort af banken fordi de mente at det kunne være blevet misbrugt af andre. Så jeg gik en hel måned kun med kontanter på lommen. Det var en meget underlig fornemmelse, men nu har jeg fået 2 forskellige kreditkort, så hvis det ene svigter burde jeg stadig kunne bruge det andet.

Efter den tid er jeg mest til danske firmaer.

Nikoline

spatzek
              Deltager
                • Super Giant

Nikoline – du kan selv bestemme, hvilke lande du skal give dit kreditkort tilladelse til at bruge. Jeg har nogle lande i Europa + USA, resten er spærret. Dermed undgår man de fleste problemer.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Du kan også oprette en PayPal konto. Det er meget nemt og giver en eksta sikkerhed, idet man kan få pengene tilbage fra dem, hvis varen ikke leveres. De tager så slagsmålet med firmaet. De fleste firmaer af rang modtager i dag betalinger via PayPal.

Thomas, Bornholm

kluge
                    • Asteroid

Jeg havde faktisk oprettet en Paypal konto til formålet.

Havde købt en lille håndradio til amatør radio i Kina, hvor der skulle betales via Paypal.

Radioen kom godt nok, men der har åbenbart været problemer med sikkerheden. Jeg tror sagen kører endnu. Det var en del af en større sag, hvor der var rigtig mange kort, der var blevet spærret.

Det endte med at jeg lukkede Paypal kontoen og jeg handler ikke i Kina igen.

Jeg har heldigvis ikke mistet noget.

Nikoline

adam
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jeg har en separat konto tilknyttet papal, som jeg også bruger til betaling på nettet.
                      Der står 100kr på kontoen og jeg overfører et større beløb kun når jeg skal købe noget.
                      Jeg ved så ikke om man må hæve mere end der er på kontoen. Det skal undersøges.

kluge
                        • Asteroid

Jeg havde ikke penge stående på min konto, kun kreditkort oplysninger.

Jeg tror det var sikkerheden på producentens hjemmeside, det var galt med ifb. betalingen.

Nikoline

Viser 10 indlæg - 31 til 40 (af 40 i alt)
                      • Emnet 'Begynder' er lukket for nye svar.