› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Begynder
- Dette emne har 39 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 5 mÄneder siden af kluge. This post has been viewed 1682 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
30. august 2017 kl. 09:18 #163365
kluge- Asteroid
Hej alle.
Har lige fÄet adgang til dette skÞnne forum. Har dog fulgt med en lille mÄneds tid nu.
Mit navn er Nikoline, hunkĂžn, Ă„rgang 1963. Bor lige uden for Vejle.
Interessen for astro har taget fat i mig igen, kÞbte for en del Är siden Gyldendals Store Stjerne HÄndbog, men har haft en del andre interesser imellemtiden. Nu er sÄ min gamle interesse vakt til live igen.
Har bl.a. lige vĂŠret nede i det lokale observatorie (Sirius Observatoriet, midt i hjertet af Vejle) til Ă„bent hus under solformĂžrkelsen, men desvĂŠrre var det alt for overskyet.
Er der nogen foreninger her i nÊrheden??? Jeg ved der er i Horsens og Kolding, men det er lidt langt, nÄr man ikke er sÊrlig mobil (afhÊngig af offentlige transport).
Jeg kunne godt tÊnke mig, som jeg har lÊst flere steder her pÄ forum, at prÞve nogele forskellige teleskoper fÞrst, inden jeg selv kÞber. Har pt. kun et budget pÄ 2000 kr, sÄ jeg har tid til at vente, til der er lidt mere at gÞre med.
Nikoline
kluge 2017-09-11 06:47:23 30. august 2017 kl. 10:09 #163366
michal.powalkoDeltager- Moon
Hej Nikoline, velkommen til !
Vi er par stykker der bor omkring BĂžrkop som deler det samme interesse đ
Hilsen
Michal
30. august 2017 kl. 11:13 #163367
PeterDeltager- Main Sequence
KĂŠre Nikoline,
GĂžr som jeg, da jeg startede i sin tid. Tag med pĂ„ et af de to astrotrĂŠf, der lĂžber af stabelen d. 22., 23. og 24/9 (begge samme weekend, desvĂŠrre!) – det ene i Jylland (MAF) og det andet pĂ„ SydsjĂŠlland (KAF). FĂ„ mere information her pĂ„ Forum.
Her vil der vÊre rig mulighed for at se og afprÞve forskellige kikkerter o.a. og du vil uden tvivl mÞde mange beredvillige amatÞrastronomer med astro-erfaring og ditto gode rÄd. Det er ganske enkelt den bedste og mest autentiske (og utvivlsomt ogsÄ den billigste) indgang til denne skÞnne hobby.
Mvh. Peter
30. august 2017 kl. 11:35 #163368
finnrDeltager- Main Sequence
Hej, Det er utvivlsomt en god ide at prĂžve nogle forskellige teleskoper, fĂžr man anskaffer et selv. PrĂžv evt. ogsĂ„ at kaste et blik pĂ„ den aktuelle trĂ„d “begynderkikkert”, der ligger under overskriften “Teknik – Teleskoper og Monteringer”. Her diskuterer forskellige erfarne folk hvad der er en god begynderkikkert med budgetter fra 1500 – 3100 kr. Der er mange andre trĂ„de om dette emne i Astro-foum, og som det ses er der mange forskellige synspunkter.
Du behĂžver ikke et teleskop for at komme igang med astronomien. Tycho Brahe mĂ„tte nĂžjes med det blotte Ăžje (OK, han skulle heller ikke slĂ„s med lysforurening). Med en almindelig fuglekikkert (hvis du har en i skuffen eller kan lĂ„ne en) kan man allerede se en hel masse. PrĂžv at finde de vigtigste kendte stjernebilleder og figurer som “Sommertrekanten” og navngivne stjerner som Vega og Capella, og prĂžv med fuglekikkerten at finde vores nĂŠrmeste store nabogalakse “AndromedatĂ„gen”.
Der findes en mĂŠngde gratis programmer og billige apps, der viser den aktuelle stjernehimmel – fx Stellarium og Cartes du Ciel (= Skychart) til pc’er, og Skysafari til mobil og tablet.
Go’ fornĂžjelse, FinnR
30. august 2017 kl. 16:28 #163369
kluge- Asteroid
PAa-H wrote: KĂŠre Nikoline,
GĂžr som jeg, da jeg startede i sin tid. Tag med pĂ„ et af de to astrotrĂŠf, der lĂžber af stabelen d. 22., 23. og 24/9 (begge samme weekend, desvĂŠrre!) – det ene i Jylland (MAF) og det andet pĂ„ SydsjĂŠlland (KAF). FĂ„ mere information her pĂ„ Forum.
Her vil der vÊre rig mulighed for at se og afprÞve forskellige kikkerter o.a. og du vil uden tvivl mÞde mange beredvillige amatÞrastronomer med astro-erfaring og ditto gode rÄd. Det er ganske enkelt den bedste og mest autentiske (og utvivlsomt ogsÄ den billigste) indgang til denne skÞnne hobby.
Mvh. Peter
Tak, det vil jeg kigge lidt pÄ, hvis det er til at komme til med offentlig transport.
Nikoline
30. august 2017 kl. 16:36 #163370
kluge- Asteroid
FinnR wrote: Hej, Det er utvivlsomt en god ide at prĂžve nogle forskellige teleskoper, fĂžr man anskaffer et selv. PrĂžv evt. ogsĂ„ at kaste et blik pĂ„ den aktuelle trĂ„d “begynderkikkert”, der ligger under overskriften “Teknik – Teleskoper og Monteringer”. Her diskuterer forskellige erfarne folk hvad der er en god begynderkikkert med budgetter fra 1500 – 3100 kr. Der er mange andre trĂ„de om dette emne i Astro-foum, og som det ses er der mange forskellige synspunkter.
Du behĂžver ikke et teleskop for at komme igang med astronomien. Tycho Brahe mĂ„tte nĂžjes med det blotte Ăžje (OK, han skulle heller ikke slĂ„s med lysforurening). Med en almindelig fuglekikkert (hvis du har en i skuffen eller kan lĂ„ne en) kan man allerede se en hel masse. PrĂžv at finde de vigtigste kendte stjernebilleder og figurer som “Sommertrekanten” og navngivne stjerner som Vega og Capella, og prĂžv med fuglekikkerten at finde vores nĂŠrmeste store nabogalakse “AndromedatĂ„gen”.
Der findes en mĂŠngde gratis programmer og billige apps, der viser den aktuelle stjernehimmel – fx Stellarium og Cartes du Ciel (= Skychart) til pc’er, og Skysafari til mobil og tablet.
Go’ fornĂžjelse, FinnR
Er igang med den trÄd du henviser til. Har ogsÄ installeret Stellarium og Cartes du Ciel (Skychart) pÄ pc og lige installeret Star Chart pÄ mobilen.
Kikkert har jeg ingen af, men kan da fÄ kÞbt en til start.
SelvfĂžlgelig skal jeg da have kĂžbt et teleskop senere, men vil da gerne prĂžve lidt forskelligt fĂžrst, for at finde et passende. Jeg tĂŠnker det skal vĂŠre et allround begynder.
Nikoline
30. august 2017 kl. 17:58 #163371
Prismekikkerter til almindelig
astronomisk brug kan fĂ„s for 800-1600 kr, fx Nikon action 10×50 til ca. 1600
kr. Man kan sommetider fÄ nogle meget billige som spotvare i discountsupermarkeder,
dem mĂ„ man advare imod â de er ofte helt uanvendelige.De fleste foretrĂŠkker 7×50 elller 10×50,
dvs kikkerter, der forstĂžrrer 7 eller 10 gange og har 50 mm frontlinser. 7×35
og 8×42 er ogsĂ„ helt OK. Hvis kikkerten forstĂžrrer mere 10x kan man ikke holde
den roligt i hĂ„nden â sĂ„ skal den pĂ„ stativ. PrĂžv nogle forskelige
forstĂžrrelser og find ud af, hvad du bedst kan hĂ„ndtere.– Den slags kikkerter kan ogsĂ„ bruges
til at se pÄ fugle , men de mest dedikerede fuglekiggere gÄr ofte efter ekstrem
kvalitet, hvor de kan skelne mellem fine farvenuancer i de enkelte fjer, og sÄ
lĂžber en 7×50âer let op i 15.000 kr eller mere … FinnR31. august 2017 kl. 08:16 #163376
kluge- Asteroid
Michal.Powalko wrote: Hej Nikoline, velkommen til !
Vi er par stykker der bor omkring BĂžrkop som deler det samme interesse đ
Hilsen
Michal
Tak for velkomsten.
BÞrkop er jo ikke sÄ langt vÊk..
Har I noget udstyr???
Nikoline
31. august 2017 kl. 08:19 #163377
kluge- Asteroid
FinnR wrote:
Prismekikkerter til almindelig
astronomisk brug kan fĂ„s for 800-1600 kr, fx Nikon action 10×50 til ca. 1600
kr. Man kan sommetider fÄ nogle meget billige som spotvare i discountsupermarkeder,
dem mĂ„ man advare imod â de er ofte helt uanvendelige.De fleste foretrĂŠkker 7×50 elller 10×50,
dvs kikkerter, der forstĂžrrer 7 eller 10 gange og har 50 mm frontlinser. 7×35
og 8×42 er ogsĂ„ helt OK. Hvis kikkerten forstĂžrrer mere 10x kan man ikke holde
den roligt i hĂ„nden â sĂ„ skal den pĂ„ stativ. PrĂžv nogle forskelige
forstĂžrrelser og find ud af, hvad du bedst kan hĂ„ndtere.– Den slags kikkerter kan ogsĂ„ bruges
til at se pÄ fugle , men de mest dedikerede fuglekiggere gÄr ofte efter ekstrem
kvalitet, hvor de kan skelne mellem fine farvenuancer i de enkelte fjer, og sÄ
lĂžber en 7×50âer let op i 15.000 kr eller mere … FinnRJeg har lige siddet og fedtet rundt pĂ„ nettet. Kan en zoomkikkert bruges??? Priserne varierer meget synes jeg.
Nikoline
31. august 2017 kl. 09:45 #163378
Zoom-kikkerter mĂ„ desvĂŠrre frarĂ„des, de fleste pĂ„ markedet er noget billigt skidt – se ogsĂ„ denne trĂ„d: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14588&KW=Aldi&PID=154565#154565
FinnR1. september 2017 kl. 06:51 #163393
kluge- Asteroid
FinnR wrote: Zoom-kikkerter mĂ„ desvĂŠrre frarĂ„des, de fleste pĂ„ markedet er noget billigt skidt – se ogsĂ„ denne trĂ„d: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14588&KW=Aldi&PID=154565#154565
FinnRTusind tak, den havde jeg lige overset.
Nikoline
2. september 2017 kl. 18:27 #163429
olafsenDeltager- Planet
Hej Nikoline!
Her i forummet, er der mĂ„ske “lĂ„nekikkert”, der har i hvert fald vĂŠret det, jeg har ikke meget tid til at fĂžlge med, sĂ„ jer fĂ„r ikke lĂŠst her sĂ„ tit,men undersĂžg det.
Henning
mvh Henning
5. september 2017 kl. 19:40 #163514
nahilasDeltager- Giant
Hej Nikoline
Du kan fĂ„ et super godt begynderinstrument inden for dit budget. Jeg kan varmt anbefale en 5″ ‘bordkikkert’ som f. eks:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-5-dobson-teleskop-2736/
eller
http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/skywatcher-flextube-130p.html
Det synes jeg personligt er en langt bedre investering end en prismekikkert, da du fÄr rigtigt meget teleskop for pengene.
5. september 2017 kl. 23:17 #163526
Prismekikkerter og teleskoper er til to
forskellige formÄl: En hÄndholdt prismekikkert giver et overblik over omrÄder
af himlen og hjĂŠlper Ă©n til at orientere sig i stjernebillederne. Synsfeltet er
typisk 5-7 grader, det er lidt mindre end en bredden af en knyttet hÄnd i en
arms afstand. Planeter (bortset fra Neptun) findes ret let, og mange af de mest
kendte himmellegemer kan ogsÄ findes, men selvfÞlgelig kun ses som smÄ grÄ klatter.
Hvis man har en prismekikkert i skuffen eller mulighed for at lÄne én kan den
give en billig og meget lĂŠrerig og fornĂžjelig introduktion til astronomien.I et 5â teleskop som de nĂŠvnte
bord-dobsonians kan man se visse detaljer pÄ planeterne (bl.a. Saturns ringe!)
og en hel del form og visse detaljer pÄ deep-sky objekter, fx at ring-tÄgen
ligner en ring og at hĂ„ndvĂŠgtstĂ„gen ligner en hĂ„ndvĂŠgt (eller et ĂŠbleskrog âŠ),
og man kan se et hav af detaljer pÄ mÄnen. Synsfeltets bredde er afhÊngigt af det okular
man sÊtter i, men typisk mindre end én grad og pÄ stÞrrelse med en del af en lillefingernegl
i en udstrakt arms afstand. Derfor er det nĂždvendigt med et sigtemiddel som
sĂžgekikkert eller rĂždpunktsĂžger eller begge dele.Det bĂžr lige nĂŠvnes, at man kan ikke med
dette eller noget som helst andet teleskop se fx spiralarme i galakser eller
meget lyssvage objekter som hestehovedtÄgen, det krÊver fotos eller et
videokamera, der samler mere lys.Et teleskop i âDobsonianâ montering
fĂžlger ikke selv stjernehimlens bevĂŠgelse, men med lidt Ăžvelse er det ret let
af fÞlge med ved at skubbe blidt til teleskoprÞret. Man skal ogsÄ selv kunne
finde himmellegemerne, og det er i begyndelsen lidt af en udfordring og kan
tage lang tid (men er ogsÄ lÊrerigt).Selve rÞret (tubus) i
begge de nÊvnte kan i Þvrigt nemt flyttes over pÄ en anden montering, sÄ
man kan evt. anskaffe en montering med motorer og GoTo, hvis man bliver trĂŠt af
skubbe tubus og af at bruge Âœ time pĂ„ at finde en obskur galakse. En sĂ„dan
montering vil dog sikkert koste mere end selve teleskopet!I spejlteleskoper som de nĂŠvnte skal
spejlene af og til justeres (kollimeres). Det er en meget stor hjĂŠlp, hvis teleskopet
har en markering midt pÄ hovedspejlet (spÞrg forhandleren om det er tilfÊldet),
og hvis der fĂžlger en âcollimation-capâ med. SidstnĂŠvnte dims bruges til at
sigte i okularholderen, nÄr man tjekker om spejlene er pÄ linje. Den kan ogsÄ
kĂžbes (set til 4 EUR) eller let laves af gammeldags en film-dĂ„se â eller man
kan anskaffe et dyrere Cheshire-okular eller en endnu dyrere laser-kollimator,
men det er ikke strengt nĂždvendigt i fĂžrste omgang. Hvis man har problemer med
at kollimere i starten kan i reglen fÄ hjÊlp og vejledning i den lokale
astro-klub.Held og lykke med overvejelserne â forhĂ„bentlig
fĂ„r du mulighed for at fĂ„ en demonstration af nogle teleskoper! – FinnR6. september 2017 kl. 08:49 #163532
kluge- Asteroid
Jeg hĂŠlder mest til et allround begynder teleskob. Jeg har jo stjernekort og kompas.
Jeg er ogsÄ selv ude efter at fÄ nogle kig i nogle forskellige teleskoper, derfor spurgte jeg ogsÄ i mit fÞrste indlÊg, om der var nogle foreninger i nÊrheden af mig.
Det kan ogsÄ vÊre at der sidder en derude i nÊrheden af mig, der har lidt forskelligt grej, der gerne vil demonstrere noget af det, sÄ jeg senere kan tage den endelige beslutning om hvad jeg skal kÞbe.
Imellemtiden fyldes der jo lidt mere pÄ opsparings kontoen til formÄlet.
Nikoline
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Begynder' er lukket for nye svar.