Beginner's Mind

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Beginner's Mind

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af jens. This post has been viewed 113 timesjacobsen. This post has been viewed 113 times
Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Det er sommertid, og alle amatĂžrastronomer har abstinenser og lĂŠnges efter de fĂžrste, klare og mĂžrke efterĂ„rsnĂŠtter; PĂ„ CN kĂžrer overophedede agurketids-diskussioner om apertur, strehl og refraktorer vs reflektorer, APO vs. achro etc. En af de mere interessante indspark er et trĂ„d startet af Derek Wong’s om ->effekten af SfĂŠrisk Aberration (SA)<- for den visuel observation :

“The difference between 1/4th SA and 1/8th SA is not that great. We are basically talking about 1/8th wave. The difference between 1/4th wave and perfect (zero SA) is (to me) just at the threshold of the amount of SA that a skilled observer will be able to reliably see the difference. And that is why all of the big time observers of the past came to things like the Raleigh criterion that set the lower end of quality to 1/4th wave and why we tend to think of this as the “Diffraction Limited” criterion.

NÄ, der var huller i skydÊkket i gÄr aftes, sÄ jeg greb chancen og bar min lille, klassiske Zeiss 50/540 cementerede akromat pÄ Unitron AltAz montering ud i baghaven. Med en 2.6x GPC (barlow) og en Unitron okularrevolver kan jeg uden besvÊr klikke denne refraktor fra 35x til 130x forstÞrrelse. Klokken var 21:30, sÄ det var stadig lyst, men mÄnen stod fint i vest, sÄ den blev min skydeskive. Transparensen var jo skiftende og seeingen ikke helt faldet til ro, men billedet af mÄnen i den lille akromat var ganske skarpt, og uden mÊrkbar farve eller sfÊrisk aberration i det omrÄde jeg observerede (ca 75-100x).

MĂ„nens sydpolare hĂžjland var godt belyst, sĂ„ jeg hentede min tegneplade og lavede en tegning — jeg foretrĂŠkker ellers en motordrevet EQ-opstilling til dette, men for en hurtig skitse et AltAz’en OK. Her er tegningen’ rĂ„t fra okularet (har dog efterfĂžlgende fĂžjet navne til kraterne) :

Det mest fascinerende ved aftenens observation var kraterne lige omkring sydpolen, hvor solvinklen var sĂ„ledes, at kun randene var belyst, og syntes at svĂŠve i natten, over mĂ„neoverfladen. Det behĂžver man ikke en stor APO med teoretisk perfekt optik for at kunne opleve…

Allan

“In the beginner’s mind there are many possibilities, in the expert’s there are few.”

“The goal of practice is always to keep our beginner’s mind.”

― Shunryu Suzuki, Zen Mind, Beginner’s Mind

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Allan

Dejligt med en observation!

Selv har jeg jo arbejdet med ombygning og driftalign. OgsÄ spÊndende, men ikke rigtigt observering.

Og ja, nĂ„r man lĂŠser alle de trĂ„de om hvor “perfekt” en linse eller spejl skal vĂŠre for at det er godt, sĂ„ fĂ„r man efterhĂ„nden fornemmelsen af at folk bruger mere tid pĂ„ at kigge pĂ„ stjernernes afbildning udenfor fokus istedet for at kigge i fokus. Og med hensyn til farvefejl, sĂ„ skulle man hellere kigge pĂ„ stjernerne istedet for at kigge pĂ„ om de har farvede rande. Smile

Jeg tror du ved hvad jeg mener.

Agurketid!

mvh
        Jens

Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Beginner's Mind' er lukket for nye svar.