Bedre tracking ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Bedre tracking ?

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 121 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei folkens !

Noen som vet om min HEQ5 med SynScan vil tracke bedre om den styres av et program som f.eks The Sky ?

Eller kjører den like godt selvstendig ?

Mvh Arne Martin

thomas
        • Giant

Mener du tracking eller guidening ?

ved tracking hjælper din software vist ikke. Der handler det om at optimere din pol-alignment.
        Du kan selvfølgelig få software der kan hjælpe med optimeringen, men ikke med selve trackingen.

Anonym
          • Nova

Hei Thomas !

Det jeg mener er : Når jeg har koblet HEQ5’en sammen med laptoppen og bruker TheSky til å kjøre oppstillingen, er der da noen forskjell i guidingen enn om HEQ5’en kjører selvstendig ?

I theSky velger man et objekt og trykker “slew to” hvorpå oppstillingen finner objektet, når så objektet er funnet, så skal det jo følges !

Overstyrer da TheSky programmet den “tracking” som ligger innebygd i SynScan som hører til oppstillingen ?

Og hvilken er eventuelt mest nøyaktig ?

Mvh Arne Martin

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Kan du tracke med synscan samtidig med du styrer scopet fra TheSky?? Skal synscan ikke stå i pc-direct mode? Hvordan styrer du opstillingen fra TheSky? Via EQMOD?

Jeg tror ikke, der er forskel på hvor god trackingen er med h.h.v. TheSky/EQMOD og Synscan. Altafgørende er her, hvor godt du har pol-alignet.

Hilsen Mogens B.

Anonym
              • Nova
              Hei igjen !

Da takker jeg for svar og noterer meg viktigheten av god Polar alignment.

Det pluss en god vatring av oppstillingen gjør nok mer nytte enn allverdens programmer !

Mvh Arne Martin

Anonym
                • Nova

Mogens B wrote: Kan du tracke med synscan samtidig med du styrer scopet fra TheSky?? Skal synscan ikke stå i pc-direct mode? Hvordan styrer du opstillingen fra TheSky? Via EQMOD?

Hei Mogens !

Jeg gjør ikke annet enn å koble min pc til SynScan håndkontrollen ved hjelp av en RS-232 kabel !

Så går jeg i menyen til TheSky og velger “connect scope” og så kjører alt derifra ! Jeg velger ingenting i SynScan, alt gjøres fra pc’en ! Men jeg har sett at det fins en pc direkt mode i SynScan, husker jeg ikke feil er den til å bruke ved oppgradering ac softwaren i SynScan !

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

OK, jamen så kan det la’ sig gøre med HEQ5. Min EQ6 kan ikke styres fra TheSky, hvis jeg ikke vælger pc-direct mode på den version SynScan jeg benytter. Jeg tror nu stadig ikke, at der er forskel i tracking performance.

Hilsen Mogens B.

Anonym
                    • Nova

Hei Mogens !

Da har vi funnet ut av det Wink

Mange takk, hilsen Arne Martin
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Bedre tracking ?' er lukket for nye svar.