› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Bedre end bedst
- Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 3 mÄneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 517 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
21. november 2017 kl. 10:17 #313890
spatzekDeltager- Super Giant
Har sĂ„dan set dette projekt og teleskopet i perioder ude pĂ„ nettet. Nu er man sĂ„ i gang med Crowdfunding af projektet. eVscope hedder det og er en elektronisk forstĂŠrket visuelt teleskop. Giver det mening og kan det “flytte” noget? Hvad siger I, som er stĂŠrke pĂ„ alt det elektroniske og teknik, fotografering osv. https://www.kickstarter.com/projects/unistellar/evscope-100-times-more-powerful-than-a-classical-t?ref=fo1f2m
21. november 2017 kl. 12:53 #313892
Anonym- Nova
Det virker som en ikke-sÄ-2017-mÄde at lave det pÄ. Hvorfor ikke udnytte smarphones, 3D briller, WIFI, gyroskoper o.l. som alle har i lommen til at lave noget som virkelig giver en fed oplevelse af at se ud i universet?
Men hvis det kan fĂ„ folk til at sige andet end “Er det den klat der du snakker om? Troede det var skidt pĂ„ linsen…” sĂ„ tror jeg det er en god ting đ
21. november 2017 kl. 18:49 #313895
clauskafDeltager- Nova
Jeg synes ikke det kan kaldes et “visuelt” teleskop😕SĂ„ kunne man ogsĂ„ sige at et teleskop forsynet med et kamera ogsĂ„ er et “visuelt” set-up. Jeg kan ikke se forskellen? ?? Evnen til at se detaljer afhĂŠnger jo mere af displayets oplĂžning end ens egen evne (Thomas) men som et publikums gimmick – mĂ„ske?
21. november 2017 kl. 19:26 #313896
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det gÄr jo den vej. Detektorteknologien forbedres til stadighed, sÄ billederne bliver bedre og bedre.
Findes der ikke et okularkamera, som ender i en fladskĂŠrm – altsĂ„ en integreret enhed? Jeg husker projektet med det store teleskop, hvor man kunne se, hvad teleskopet pegede pĂ„ pĂ„ smĂ„ fladskĂŠrme. Det var den Midtjyske klub der gik ind i det projekt – men hvordan gik det?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. november 2017 kl. 09:42 #313931
allan_dystrupDeltager- Nova
EVscope flytter amatÞrastronomien ind i det 21. Ärhundrede med integation af live elektronisk assisteret astronomisk observation (EAA) kombineret med direkte opkobling til internettet.
Det tilbyder et alternativ til klassisk observation med glasokularer for alle de mange begyndere, der befinder sig i urbaniserede omrĂ„der med tiltagende skyglow fra lysforurening, og som Ăžnsker at udforske universet, men ikke har mulighed for / er villige til at kĂžre frem/tilbage 1Âœ time til et mĂžrkere observationssted og for der at opsĂŠtte/nedtage et 16″ teleskop.
Muligheden for at kombinere traditionel visuel observation med EAA har eksisteret en del Är efterhÄnden, bÄde i form af live video til en mindre LCD skÊrm ved teleskopet, og som video capture pÄ PC med live stacking (i fx SharpCap).
Jeg observerer selv med smĂ„ refraktorer (fortrinsvis en 3-tommer) fra min NELM ~5 baghave i en forstad til KĂžbenhavn. Jeg stjernehopper til mine objekter med traditionelle okularer, tegner hvad jeg ser, men supplerer sĂ„ med live video ved teleskopet med et simpelt, billigt CCTV kamera for at kunne studere finere detaljer i objekterne. PĂ„ den mĂ„de kan jeg fra min baghave med min lille 3″ nĂ„ lige sĂ„ dybt som et 12″ teleskop i de smĂ„ huller af 1-2 timers varighed og ofte over midnat, som typisk er hvad der byder sig her i Danmark.
Her er links til nogle af mine observations-rapporter, som viser kombinationen af (og forskellen pÄ), hvad jeg har kunnet observere rent visuelt i forhold til med brug af EAA: https://www.cloudynights.com/topic/565226-classic-rich-field/page-6#entry8180763.
Mit projekt med denne hobby er ikke at presse mine visuelle teknikker (perifert syn, hyperventilation, mĂžrkeadaptation etc.) til det yderste, for at kunne melde tilbage, at jeg ved at bruge 3 timer pĂ„ transport til et “dark site” pĂ„ basis af 25 Ă„rs erfaring med 75% sandsynlighed har detekteret et objekt som en tĂ„get plet. PĂ„ det tidspunkt, hvor dette bliver aktuelt, vil jeg meget hellere klikke over til mit “elektroniske okular” for at studere objektet i al dets storslĂ„ede herlighed fra min forstads-baghave , selvom det er med 2.5 sek. forsinkelse og med akkumulering af fotonerne i en CCD.
Jeg hilser EVscope velkommen i vĂŠrktĂžjskassen. Jeg tror, at integrationen af moderne teknologier som EAA og online opkobling vil Ăžge motivationen og sĂŠnke tĂŠrsklen (“learning curve”) for en ny generation af amatĂžrastronomer. Og jo, jeg observerer selv med gamle klassiske refraktorer, med orthoskopiske glasĂžjne og stjernehop “and all that jazz“, — men jeg er jo heller ikke nogen Ă„rsunge mere…
“Embrace change” —
Bare min bĂžjede 5-Ăžre,
Allan22. november 2017 kl. 17:35 #313952
clauskafDeltager- Nova
Det kan godt vĂŠre at jeg er for gammel og reaktionĂŠr og bare mĂ„ acceptere den nye teknologi, ligesom jeg allerede har accepteret go-to teknologien 😞
22. november 2017 kl. 18:50 #313959
lindhardDeltager- Super Nova
Mit projekt med denne hobby er ikke at presse mine visuelle teknikker (perifert syn, hyperventilation, mĂžrkeadaptation etc.) til det yderste, for at kunne melde tilbage, at jeg ved at bruge 3 timer pĂ„ transport til et âdark siteâ pĂ„ basis af 25 Ă„rs erfaring med 75% sandsynlighed har detekteret et objekt som en tĂ„get plet.
Tja, mÄske en ikke helt venlig beskrivelse af den form for astronomi, jeg gerne vil dyrke.
Her kunne jeg tilfÞje, at jeg sÄ ikke fatter, at nogen finder det sjovt at tegne af efter en fjernsynskÊrm i stedet for at tegne det, man kan se direkte. Ellers kan jeg anbefale at tegne af efter Hubble-fotos pÄ computeren, her kan man sidde i varmen og fÄ det hele med,  billederne rummer fantastiske detaljer.
NÄ, hÄn til side, hver sin lyst.
Den der EV er sikkert en spÊndende dims, nÄr man kommer i gang med den.
mvh
Lars22. november 2017 kl. 19:03 #313961
RudiDeltager- Neutron star
DeepSkyStacker kan jo live stacke. Jeg har prÞvet det alene for at afprÞve det inden jeg ville trÊkke min datter med ud. Men jeg syntes det virker bizart at observere pÄ denne mÄde. SÄ hellere rent visuelt, KISS, eller astrofoto med hele baduljen.
SĂ„ jeg bliver ikke kunde til dette produkt.
Det selvsamme produkt har iÞvrigt vÊret oppe og vende et par gange her pÄ forum.
/Rudi B. Rasmussen
23. november 2017 kl. 11:37 #313984
spatzekDeltager- Super Giant
Tak for svarene alle sammen. SpĂŠndende. Jeg er jo ogsĂ„ sĂ„dan en person, der glor pĂ„ umulige svage (typisk galakser) i den dybe ende af NGC og IC kataloget. Det bruger jeg faktisk flest timer pĂ„ i min C14. Jeg tager da ogsĂ„ en tur pĂ„ de vanlige objekter – hyggeligt. SĂ„ jeg er et visuel observatĂžr af den gamle skole.
NĂ„r jeg nu alligevel er lidt interesseret i denne teknologi var det som evt. supplerende dims, der mĂ„ske – mĂ„ske ikke – kan give en ekstra dimension til ens liv bag kikkerten. Jeg ved det ikke. LĂŠser ogsĂ„ lidt om TeleVues arbejde med lignende teknologi.
Og for at drage en mÄske parallel, sÄ kom jeg i tanke om, at jeg jo et eller andet sted f.eks. har taget GOTO teknologien til mig, selvom det absolut jo ikke er en analog tilgang til at finde objektet. Jeg aner ikke, om man kan sammenligne, men pÄ den anden side, sÄ skal man da vÊre Äben over for muligheder, der kan give andre oplevelser eller mÄske en (i nogen tilfÊlde) en ny en pÄ opleveren.
Kom da ogsĂ„ i tanke om et andet trick. Russ fra Denkmeier har jo dette “snydeokular”, der kan give en 3-D effekt i binokulĂŠre dimser. Jeg har jo en Binotron, som jo er referencen til systemet. MĂ„ske skal man lade sig lokke og manipulere sig den vej.
23. november 2017 kl. 21:09 #314006
allan_dystrupDeltager- Nova
Quote Lars “Her kunne jeg tilfĂžje, at jeg sĂ„ ikke fatter, at nogen finder det sjovt at tegne af efter en fjernsynskĂŠrm i stedet for at tegne det, man kan se direkte. Ellers kan jeg anbefale at tegne af efter Hubble-fotos pĂ„ computeren, her kan man sidde i varmen og fĂ„ det hele med,  billederne rummer fantastiske detaljer…”
Fidusen med at tegne det man ser er, at processen guider én til virkelig at opsÞge og fange alle detaljer i objentet, samtidig med at det fastholder oplevelsen til senere genopfriskning og som springbrÊdt til at planlÊgge nye og dybere studier.
Jo, i princippet kunne man godt bruge tegning efter foto som en metode til at  opdage og fastholde de finere detaljer i astronomiske objekter (pĂ„Â samme mĂ„de som dem, der dyrker astrofotografi, jo vel blot kunne nĂžjes med at affotografere Hubble fotos — samme argument.).
Pointen er her naturligvis, at det er den personlige oplevelse ved selv at bevÊge sig ud under stjernerne, med eget teleskop, egne projekter, egen opsÞgning af objekterne, egen LIVE oplevelse ved okularet, egen fortolkning og egen logbog der motiverer os til at studere universet. En strÊben efter denne fÞrstehÄndsoplevelse er antagelig fÊlles for alle aktive amatÞrastronomer, uanset om de foretrÊkker traditionel visuel observation, live video (EAA) eller astrofotografi.
Jeg beklager hvis jeg har trĂ„dt pĂ„ nogens observations-prĂŠference-ligtorn ved at fremlĂŠgge min egen foretrukne metode og erfaringer i mit studium af universet, som de har udfoldet sig ud fra mine specifikke observationsmĂŠssige betingelser. Jeg mener grundlĂŠggende, at der bĂžr vĂŠre plads til og respekt for alle tilgange til denne hobby, og jeg lĂŠser altid med stor interesse rapporter fra visuelle ekvilibrister som Thomas og Alexander (sasa pĂ„ CN), ligesom jeg ogsĂ„ har stor glĂŠde af at studere (men dog ikke tegne đ ) de mange fremragende astrofotos, der lĂžbende uploades her og pĂ„ andre astrofora. Jeg har dog ogsĂ„ erfaring for, at elektronisk assisteret astronomi er et kontroversielt og for nogle ret sĂ„ fĂžlelsesladet emne.
Allan
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Bedre end bedst' er lukket for nye svar.