› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Batteribank
- Dette emne har 32 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af landbo. This post has been viewed 410 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. april 2015 kl. 13:23 #132546
spatzekDeltager- Super Giant
Jeg har kørt med batterier, før jeg fik lagt strøm ind i observatoriet. Selve kikkerten kan køre langt med en helt almindelig opladning. Jeg tror ikke, jeg på noget tidspunkt har tømt den for strøm.
Men til varmebånd, det bruger energi, så du kan til et stort varmebånd tømme en oplader på ganske få timer. Men det er så til en C14, der jo har en ret stor model.
Så hvis den både skal drive kikkert og varmebånd, så brug 2 batterier + en i reserve – for en sikkerheds skyld.
22. april 2015 kl. 14:56 #132548
kennethkDeltager- Nova
Batteribankene får en nå ganske billig. Jeg betalte 140kr for en 12000mah! En kan derfor ha flere og gjerne 1 bank per enhet – en til montering en til pc en til duggbånd osv. De er også små og kan derfor med fordel brukes fremfor et stort tungt batteri. De fleste har vel en spenning på 12 volt.
22. april 2015 kl. 15:28 #132551
store.bjoernDeltager- Giant
KennethK wrote: Batteribankene får en nå ganske billig. Jeg betalte 140kr for en 12000mah! En kan derfor ha flere og gjerne 1 bank per enhet – en til montering en til pc en til duggbånd osv. De er også små og kan derfor med fordel brukes fremfor et stort tungt batteri. De fleste har vel en spenning på 12 volt.
Hvilket fabrikat var det?
22. april 2015 kl. 15:53 #132552
kennethkDeltager- Nova
Det er denne Bjørn itek
KennethK 2015-04-22 16:03:15 22. april 2015 kl. 16:17 #132553
kennethkDeltager- Nova
Ser at den bare er 5v så den vil ikke duge til astroutstyr – jeg kjøpte den for mobil og nettbrett. Jeg er imidlertid klar for mini batteriladere til å drifte alt utstyret. Flere små batteribanker er å foretrekke fremfor et stort og tungt marinebatteri.
22. april 2015 kl. 16:28 #132554
Tak, Kenneth. I min søgen på dit produkt faldt jeg også over et mærke der hedder Anker http://www.amazon.co.uk/20000mAh-Multi-Voltage-Portable-External-Technology-Black/dp/B00GSLRKJO/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1429712316&sr=8-3&keywords=12+V+power+bank
som har 12V bl.a. Den har fire porte. 20000mAh.
9. maj 2015 kl. 10:42 #133093
Og så har jeg fundet dén her, tak til Martin Pyott. Se spec.s på http://files.voelkner.de/1000000-1099999/001007815-an-01-ml-APA_MINI_LITHIUM_POWERPAC_de_en_fr_nl_it.pdf
Den er vist billigst på amazon.de
Der er 19, 12, 12 og 5 V (antager jeg) udgang. Den kan trække en laptop, en mount, en telefon/ipad (nok sjældent nødvendigt) og min StarSeek. 12 Ah, ved ikke nok om batterier til at vide hvor mange timer det hele kan køre, men tror den skal prøves.
9. maj 2015 kl. 15:05 #133097
clauskafDeltager- Nova
Hej Bjørn
Den ligner MEGET de modeller som jeg har omtalt tidligere, dog har den seneste model JEG har set op til 16,8 Amp Det er dobbelt så meget som de alm. powertanks der typisk ligger på 7 Amp en stor ligger typisk på 17 Amp og disse er baseret på bly teknologi (og dermed tunge og store)
Hilsen Claus
10. maj 2015 kl. 11:02 #133112
kennethkDeltager- Nova
Disse nye batteriladerene virker geniale til vårt bruk sml med store tunge blybatteri jumpstarters ol – kapasiteten kan også langt overgå tradisjonelle jumpstarters og prisen er absolutt rimelig. Med 2 batteribanker a 20ah bør man ha mer enn nok strøm for en kveld til pc montering duggbånd og kamera.
30. maj 2015 kl. 00:24 #133801
torbenhDeltager- Asteroid
Lige et indspark inden alle køber sig fattige i de nye powerbanks baseret på lithium technology. De har det ikke godt under 0 grader. ikke det store problem lige nu, men der kan komme nætter hvor det ikke er så sjovt at når det hele endelige kører og guider så lukker batteriet ned…
30. maj 2015 kl. 12:41 #133810
landboDeltager- Nova
TorbenH wrote: Lige et indspark inden alle køber sig fattige i de nye powerbanks baseret på lithium technology. De har det ikke godt under 0 grader. ikke det store problem lige nu, men der kan komme nætter hvor det ikke er så sjovt at når det hele endelige kører og guider så lukker batteriet ned…
Oplysningen om hvordan lithium batterier opføre sig i kulde/lave temperaturer er korrekt. Men der er ingen der forhindre folk i og pakke batteripakken ind i en gammel jakke/strikketrøje, når den har stuetemperatur, og tage den med ud. Så vil “pakken” ikke komme til at fryse og dermed miste saften og kraften.
30. maj 2015 kl. 17:21 #133820
Man kunne måske ofre et varmebånd på powerbanken
?! En indre indpakning, varmebånd, og så en ydre indpakning.
30. maj 2015 kl. 21:08 #133825
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote: Man kunne måske ofre et varmebånd på powerbanken
?! En indre indpakning, varmebånd, og så en ydre indpakning.
Tja, hwass skal man sige uden og komme til at gøre nogen til grin ??? Minde om at historien om Ebberød Bank måske ikke er forstået alle steder når det kommer til omkostninger.
30. maj 2015 kl. 21:37 #133827
Landbo wrote:
Tja, hwass skal man sige uden og komme til at gøre nogen til grin ??? Minde om at historien om Ebberød Bank måske ikke er forstået alle steder når det kommer til omkostninger.
Ikke forstået.
Og hvis “man” har svært ved at formulere sig uden at gøre “nogen” til grin, kan man også lade være med at skrive noget.
31. maj 2015 kl. 00:40 #133830
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote:
Ikke forstået.
Og hvis “man” har svært ved at formulere sig uden at gøre “nogen” til grin, kan man også lade være med at skrive noget.
Jamen så tak da.
Hvor tror den herre så man skal skaffe det ekstra strøm til det omtalte helt unødvendige varmebånd fra ???
Det minder mig i den grad om historien vedrørende indlåns/udlåns-renten i Ebberød Bank. Underskud.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Batteribank' er lukket for nye svar.