Batteribank

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Batteribank

• Dette emne har 32 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af landbo. This post has been viewed 409 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

Hei

Det kommer stadig nye og kraftigere og ikke minst mindre powebanks/batteribank 12000mAh ol. til drift av mobil nettbrett osv. Kan slike drifte astroutstyr som monteringer kamera varmebånd osv?

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Kenneth

Jeg har købt et par stykker og jeg mener at de leverer varen.

Jeg har endnu ikke prøvet med kikkert og dugbånd kamera osv.

Men forleden dag startede jeg min bil med den! Det virkede uvirkeligt at stå med et så lille batteri og starte bilen

Hilsen Claus

kennethk
        Deltager
          • Nova

Ja det må jo være kjempegreit å bruke en liten bank til montering pc duggbånd og kamera, de er små og tar ingen plass. Det er jo USB tilkobling – finnes det kabler en kan bruke mellom de ulike enhetene da?

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Kenneth

Det var her jeg købte den første:

Jumpstarter

Der kan du også se kablerne

Hilsen Claus

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Så har Harald fået en “tilsvarende” batteribank til billige penge:

Batteribank

Hilsen Claus

clauskaf
              Deltager
                • Nova

store.bjoern
                Deltager
                  • Giant

ClausKAF wrote: Jumpstarter

Interessant, også prisen. Er den så simpel, at jeg uden tricks og loddekolber kan trække min SynScan Skywatcher AZ GOTO med den? Den vil ha’ 12V, er 200 Amp. ikke lige i overkanten?.Store Bjørn2015-04-21 16:55:08

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

Hei Claus!

Jeg lurer også på om disse batteribankene kan kobles mot montering laptop duggbånd osv.? En må jo ha de rette kablene? Nå har jeg forresten kjøpt et batteri på 12ah USB ment for å lade mobiler ol men om den også kan brukes til astroutstyr er det helt topp.

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Hej Bjørn

Der følger en del kabler med (se billederne)

De 200-400 kan kun leveres gennem batteri klemmerne der også følger med og via et specielt stik.

Det mere alm udtag kan levere 12v 16v og 19v (til laptop og lign

Find evt. vejledning på Harald Nyborg? eller FDM

Dette er skrevet ud fra at den som Harald er den “samme”

Hilsen Claus

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Fandt lige dette:

Vejledning

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Ampere siger intet om kompatibilitet i denne sammenhæng. I kan i princippet sætte monteringens stik til en 1000A strømforsyning.

Det kunne svare til at sætte en Porsche 911 motor i en gammel 2CV. Porsche motoren vil sagtens kunne drive den lille bil, men vil samtidig også have styrke til at drive en stor trailer og et fyldt bagagerum.

Ampere er altså strømforsyningens motorkraft. Volt eller spændingsfald, derimod, skal passe på minuttet.

Så, ampere er mængden af strøm som flyder igennem et afgrænset område pr. sekund eller hvor mange ladninger en kilde vil kunne drive, pr sekund. A proportionelt med C / s.

Volt er et udtryk for energien af de enkelte ladninger. V = J / C. MHansen2015-04-21 23:58:55

kennethk
                          Deltager
                            • Nova

Så hvis min montering trenger 12v er det bare å matche batteriets 12v og finne en adapter/stikk som passer i monteringen?

landbo
                            Deltager
                              • Nova

Jeg tror faktisk ikke jeg turde bruge den “batteripakke” til astro, da omskiftningen mellem 12-15-19 volt sker med en trykknap. Man udtager jo spændingen fra det samme stik. Kunne man ikke nemt forestille sig, at man kom til uforvarende og trykke på den når man roder rundt i mørket, så montering/udstyr pludselig står med 19 volt i stedet for 12 ???

Syntes også batteriet er vel lille hvis man benytter det til både montering, blæser og dugbånd. Det vil formodentelig ret hurtigt få ende med strømmen hvis duggen rigtig falder !

Landbo2015-04-22 01:09:04

store.bjoern
                              Deltager
                                • Giant

Tak Klaus og Michael. Så Amp. er i princippet hestekræfterne i 2CV’n, og Volt er gaspedalen, der administrerer hestekræftene. Kenneth, jeg tror svaret er ja.

Jeg synes den skal prøves. Kan måske lave et cover til knappen, så der ikke går turbo i monteringen.

mhansen
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg har købt en ekstern strømforsyning til min EQ6 Pro og sat denne til 12V, men jeg er temmelig sikker på at den kan levere mere end 2Ampere.

Det sikreste er naturligvis at benytte en omformer, eks. en cigarstiks omformer eller lign, når vi snakker om powerbanks. Men grundlæggende, sålænge spændingsfaldet passer, burde den mulige strømstyrke ikke være noget problem.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Batteribank' er lukket for nye svar.